Page 94 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 94
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

tus, in sicer tako za učenke kot za učence. Pri učencih le-ta k povečanju do­
sežkov učencev prispeva četrtino standardnega odklona (vrednost 0,25).
To ni presenetljivo, saj je bilo že v mnogih drugih raziskavah ugotovljeno,
da je socialno-ekonomski status eden od močnejših napovednikov dosež­
kov nasploh (npr. Duru-Bellat, 2004; OECD, 2013; Sirin, 2005; White,
1982). Ostali napovedniki v modelu za učence so šibkejši; med pozitivnimi
sta raba za dostopanje do informacij, novic, glasbe in videov (naklon 0,09)
in za komunikacijo (naklon 0,08), med negativnimi pa raba za objavljan­
je vsebin na forumih, spletnih straneh in blogih (naklon -0,15) in doma­
ča raba za delo za šolo (naklon -0,08). Negativnosti napovednikov seveda
ne moremo razumeti vzročno, da bi na primer pogostejše objavljanje »po­
vzročalo« nižje dosežke. Res pa je, da je že bivariatna korelacija med rabo
za objavljanje vsebin in dosežki nepozitivna (natančna vrednost je -0,05,
vendar pa ni statistično pomembna). Negativnost napovednika kaže, da
imajo učenci, ki več rabijo računalnike za objavljanje vsebin na forumih,
spletnih straneh in blogih, v povprečju nižje dosežke od tistih, ki za ta na­
men računalnike rabijo manj (po ostalih rabah pa so si ti učenci podobni).
Zanimivo je, da se ti učenci obenem višje ocenjujejo glede sposobnosti iz­
vajanja zahtevnejših nalog na računalniku, kar smo ugotovili iz modela za
zaznano samoučinkovitost pri zahtevnejših nalogah.

Tudi pri učenkah se v modelu pojasnjevanja dosežkov kot najmoč­
nejši in pozitiven napovednik pokaže socialno-ekonomski status (naklon
0,27). Med ostalimi sta pomembna pozitivna napovednika raba za komu­
niciranje na socialnih omrežjih (naklon 0,09) in raba pri pouku v šoli (na­
klon 0,08), pomembna negativna napovednika pa sta domača raba za delo
za šolo (naklon -0,10) in za objavljanje vsebin na forumih, spletnih stra­
neh in blogih (naklon -0,09). Primerjava z učenci kaže, da sta negativna
napovednika enaka, torej uporaba za objavljanje vsebin in za učenje, sku­
pen pozitivni napovednik pa je raba za komuniciranje. Tudi za učenke se
torej izkaže, da imajo tiste, ki več rabijo računalnike za objavljanje vsebin,
v povprečju nižje dosežke od tistih, ki za ta namen manj rabijo računal­
nike. Tudi te učenke se glede sposobnosti izvajanja zahtevnejših nalog na
računalniku ocenjujejo višje od drugih. Raba za dostopanje do informa­
cij, novic, glasbe in videov, ki je pomembna pri učencih, ni pomembna pri
učenkah, in obratno, raba pri pouku v šoli, ki je pomembna pri učenkah,
ni pomembna pri učencih. Model pri učencih pojasni 9 % variance v do­
sežkih in pri učenkah 11 % te variance.
Opis povezanosti po namenih rabe računalnikov
Poglejmo sedaj nekoliko bolj podrobno primerjave samih napovednikov.
Socialno-ekonomski status se ni pokazal pomemben, razen seveda pri do­

92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99