Page 103 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 103
štraus ■ povezanost pogostosti in namenov rabe računalnika ...

izraža željo, da bi imele poklic, ki je neposredno povezan z delom z ljudmi
oziroma je družbeno koristen. Obenem je učinek tega vrednotenja pri od­
ločanju za poklic večji pri ženskah kot pri moških; ob tem, ko so tako pri
ženskah kot moških, ki bi izbrali poklic na tehničnem18 področju, v ozad­
ju visoka pričakovanja uspešnosti na tem področju, je pri teh ženskah v
ozadju tudi izredno nizko vrednotenje poklicev, ki vključujejo delo z ljud­
mi ali za družbeno korist (ibid.).

Iz zgornjega lahko torej razberemo pojasnila za to, da v naši raziska­
vi v raznolikih namenih rabe računalnikov kot napovednikih za latent­
ne rezultate nismo našli večjih razlik med spoloma. Dejavnikov spodbu­
de staršev in sovrstnikov v bazi ICILS žal ni in jih v modelih nismo mogli
upoštevati. Omejitve posploševanja naše raziskave so tudi v tem, da smo
interakcijo med rabo računalnika in latentnimi rezultati obravnavali eno­
smerno z vidika, koliko lahko iz rabe računalnika napovedujemo latent­
ne rezultate. Ta interakcija pa seveda ni le enosmerna. Obenem relativno
nizki deleži pojasnjene variance v modelih nakazujejo, da je še vrsta dru­
gih dejavnikov, ki jih torej v modelih nismo zajeli in po katerih se učenke
in učenci z različnimi latentnimi rezultati med seboj razlikujejo. V razpra­
vi smo se dotaknili raziskav o (še vedno) pomembnih vplivih stereotipnih
pogledov na IKT in spol. Ugotovitve iz razprave torej napeljujejo na raz­
mišljanje, da je ob zagotavljanju dostopnosti in rabe IKT za raznolike na­
mene za razvoj motivacije in zaznav o samoučinkovitosti učenk (pa tudi
učencev) pomembno tudi, da imajo pri tem ustrezno spodbudo in usmer­
janje. To pa je tudi eden od dejavnikov, ki ga je mogoče (vsaj delno) sistem­
sko spreminjati v izobraževanju. Vekiri (2008) razpravlja, da imajo učitel­
ji lastna prepričanja o tem, kako bi bilo treba vključevati IKT v učenje
in poučevanje ter o razlikah med učenkami in učenci glede sposobnosti
na področju IKT in nadalje o lastnostih, ki opredeljujejo uspešne z raču­
nalniki. Avtorica (ibid.) pravi, da je še vedno premalo raziskav o teh pre­
pričanjih kot tudi o načinih, kako učitelji delujejo v učnih situacijah, ki
vključujejo IKT, in katere prakse poučevanja so učinkovite za oblikovanje
nestereotipnih pogledov na IKT v kontekstu izobraževanja in tudi širše.

Sklep

Prvi rezultati Mednarodne raziskave o računalniški pismenosti ICILS
2013, objavljeni v mednarodnem poročilu (Fraillon et al., 2014), so spod­
budili vprašanja o ozadju razlik v dosežkih med učenkami in učenci in
obenem v podatkih o tem, koliko jih delo z računalnikom veseli in zani­
ma ter koliko dobro menijo, da bi znali opraviti na računalniku določene
osnovne in tudi zahtevnejše naloge. Te koncepte smo poimenovali latent­

18 Avtorica omenja poklice na področju naravoslovja (fizike) in inženirstva.

101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108