Page 102 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 102
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

(pogosto) rabo IKT in dosežki (npr. Kim, Seo in Park, 2008; Kubiatko in
Vlckova, 2010, oboje v Guezeller in Akin, 2014; OECD, 2010), druge nev­
tralno (npr. Papanastasiou, Zembylas in Vrasidas, 2003; Wittwer in Senk­
beil, 2008, oboje v Guezeller in Akin, 2014) ali tudi negativno povezanost
(npr. Papanastasiou, 2002; Papanastasiou in Ferdig, 2003, oboje v Gue­
zeller in Akin, 2014). Dodatno avtorji pogosto poudarjajo, da se prvotne
ugotovitve o naravi (bivariatnih) povezav spremenijo, ko upoštevamo oza­
denjske dejavnike, kot je na primer socialno-ekonomsko ozadje učenk in
učencev, pri čemer je sprememba v smislu, da prvotno nakazana pozitivna
povezanost po upoštevanju dodatnih dejavnikov »izgine« (npr. Wittwer
in Senkbeil, 2008, v Guezeller in Akin, 2014) ali pa ostane le za nekatere
dejavnike (npr. Fuchs in Woessmann, 2004).

O razlikah med spoloma glede povezanosti med rabo računalnika
in latentnimi rezultati pa ni veliko znanega (OECD, 2010). V tem član­
ku smo ugotovili večje razlike med spoloma v latentnih rezultatih in obe­
nem podobnost napovednikov teh rezultatov. Ob tem so zanimive ugoto­
vitve Vekiri in Chronaki (2008). Avtorja z upoštevanjem tako pogostosti
rabe računalnikov kot socialne podpore okolja (staršev in sovrstnikov) in
ob kontroli socialno-ekonomskega ozadja za tovrstno rabo avtorici (ibid.)
ugotavljata, da sta spodbuda in podpora staršev ter za njo sovrstnikov naj­
močnejša napovednika zaznane samoučinkovitosti na področju IKT tako
za učenke kot za učence. Ob upoštevanju teh dejavnikov se napovedniki
izkušenj z računalniki in pogostosti njihove rabe niso pokazali pomemb­
ni za zaznano samoučinkovitost učencev in le nekoliko za zaznano samo­
učinkovitost učenk. Raznolikost namenov rabe pa je ostala pomembna
pri obeh spolih.

Za razumevanje razlik med spoloma na področju IKT je to po­
membno sporočilo. Tudi na področju IKT imata spodbuda in podpora
staršev ter sovrstnikov pomembnejšo vlogo za razvoj zaznane samoučin­
kovitosti kot neposredne izkušnje z računalniki. Konsistentno z drugimi
raziskavami (npr. Bleeker in Jacobs, 2004; Gonzalez-DeHass, Willems in
Holbein, 2005, oboje v Vekiri in Chronaki, 2008) to nakazuje, da imajo
prepričanja in pričakovanja staršev o sposobnostih otroka, oziroma otro­
kove zaznave o tem, močan učinek na otrokovo motivacijo za učenje in so
pomembnejši napovednik otrokovih akademskih ciljev kot njegovi dejan­
ski dosežki, obenem pa so ti učinki dolgotrajni. Domnevno bi dolgotraj­
nost morda prepoznali tudi v ugotovitvah Eccles (2007), ki s povzeman­
jem predhodnih raziskav o dejavnikih razlik med spoloma glede želenih
poklicev v zgodnji odraslosti navaja, da se pri obeh spolih kot pomembna
pokažejo ne le pričakovanja uspešnosti na tem področju, ampak tudi vred­
notenje značilnosti izbranih poklicev. Na splošno več žensk kot moških

100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107