Page 93 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 93
m. štraus ■ povezanost pogostosti in namenov rabe računalnika ...
za učence je 0,26 in za učenke -0,25). Zdi se, da sta zanimanje in veselje
do dela z računalnikom tesno povezana z zaznano samoučinkovitostjo pri
zahtevnejših nalogah RI pismenosti. Navedene ugotovitve kažejo, da to
gotovo velja za povprečja v obravnavanih skupinah, na ravni posamezni
kov pa to povezanost lahko ugotavljamo s korelacijskim koeficientom med
spremenljivkama – ta je 0,46 za učence in 0,36 za učenke. To pove, da po
vezanost sicer ni enolična, vendar pa je vseeno dokaj močna. Učenci z več
(oziroma manj) veselja in zanimanja za delo z računalnikom izražajo re
lativno višjo (oziroma nižjo) zaznano samoučinkovitost pri zahtevnejših
nalogah RI pismenosti.
Kateri pa so napovedniki zanimanja in veselja do dela z računalnikom?
Pri učencih so se pokazali trije pomembni in pozitivni napovedniki, in
sicer raba računalnika za komuniciranje na socialnih omrežjih (naklon
0,22), za dostopanje do informacij, novic, glasbe in videov (naklon 0,21) in
za delo z namenskimi aplikacijami (naklon 0,09). Pri učenkah so tudi tri
je pomembni pozitivni napovedniki, uporaba računalnika za dostopan
je do informacij, novic, glasbe in videov (naklon 0,12), za komuniciranje
na socialnih omrežjih in za objavljanje vsebin na forumih, spletnih stra
neh in blogih (oba naklona 0,10). Model tako za učence kot za učenke po
jasni 15 % variance v podatkih o veselju in zanimanju za delo z računalni
kom. Tudi pri napovednikih veselja in zanimanja za delo z računalnikom
so torej med učenkami in učenci določene podobnosti in razlike. Raba za
komuniciranje na socialnih omrežjih in raba za dostopanje do informa
cij, novic, glasbe in videov se pri obojih pokažeta pomembna, razlika pa
je v tem, da je pri učencih tretji pomembni napovednik delo z namenski
mi aplikacijami, pri učenkah pa za objavljanje vsebin na forumih, spletnih
straneh in blogih. Iz tega je torej mogoče razbrati, da je razlika med učenci
in učenkami v tem, da se pri učencih zanimanje dodatno razvija z več dela
z namenskimi aplikacijami, pri učenkah pa z več rabe za objavljanje na fo
rumih, spletnih straneh in blogih.
Dosežki pri RI pismenosti
Posvetimo se še modeloma za pojasnjevanje dosežkov učenk in učencev.
Prva ugotovitev iz teh modelov v Preglednici 3 je v primerjavi z rezultati za
splošno populacijo ohranjena razlika v dosežkih tistih učenk in učencev,
ki oboji povprečno pogosto uporabljajo računalnik za navedene name
ne (in imajo povprečen socialno-ekonomski status). Dosežki teh učencev
so za 17 % standardnega odklona pod skupnim slovenskim povprečjem
(vredn ost -0,17) in dosežki učenk za četrtino standardnega odklona nad
skupnim slovenskim povprečjem (vrednost 0,25). Med napovedniki se to
krat kot (najbolj) pomemben in pozitiven pokaže socialno-ekonomski sta
91
za učence je 0,26 in za učenke -0,25). Zdi se, da sta zanimanje in veselje
do dela z računalnikom tesno povezana z zaznano samoučinkovitostjo pri
zahtevnejših nalogah RI pismenosti. Navedene ugotovitve kažejo, da to
gotovo velja za povprečja v obravnavanih skupinah, na ravni posamezni
kov pa to povezanost lahko ugotavljamo s korelacijskim koeficientom med
spremenljivkama – ta je 0,46 za učence in 0,36 za učenke. To pove, da po
vezanost sicer ni enolična, vendar pa je vseeno dokaj močna. Učenci z več
(oziroma manj) veselja in zanimanja za delo z računalnikom izražajo re
lativno višjo (oziroma nižjo) zaznano samoučinkovitost pri zahtevnejših
nalogah RI pismenosti.
Kateri pa so napovedniki zanimanja in veselja do dela z računalnikom?
Pri učencih so se pokazali trije pomembni in pozitivni napovedniki, in
sicer raba računalnika za komuniciranje na socialnih omrežjih (naklon
0,22), za dostopanje do informacij, novic, glasbe in videov (naklon 0,21) in
za delo z namenskimi aplikacijami (naklon 0,09). Pri učenkah so tudi tri
je pomembni pozitivni napovedniki, uporaba računalnika za dostopan
je do informacij, novic, glasbe in videov (naklon 0,12), za komuniciranje
na socialnih omrežjih in za objavljanje vsebin na forumih, spletnih stra
neh in blogih (oba naklona 0,10). Model tako za učence kot za učenke po
jasni 15 % variance v podatkih o veselju in zanimanju za delo z računalni
kom. Tudi pri napovednikih veselja in zanimanja za delo z računalnikom
so torej med učenkami in učenci določene podobnosti in razlike. Raba za
komuniciranje na socialnih omrežjih in raba za dostopanje do informa
cij, novic, glasbe in videov se pri obojih pokažeta pomembna, razlika pa
je v tem, da je pri učencih tretji pomembni napovednik delo z namenski
mi aplikacijami, pri učenkah pa za objavljanje vsebin na forumih, spletnih
straneh in blogih. Iz tega je torej mogoče razbrati, da je razlika med učenci
in učenkami v tem, da se pri učencih zanimanje dodatno razvija z več dela
z namenskimi aplikacijami, pri učenkah pa z več rabe za objavljanje na fo
rumih, spletnih straneh in blogih.
Dosežki pri RI pismenosti
Posvetimo se še modeloma za pojasnjevanje dosežkov učenk in učencev.
Prva ugotovitev iz teh modelov v Preglednici 3 je v primerjavi z rezultati za
splošno populacijo ohranjena razlika v dosežkih tistih učenk in učencev,
ki oboji povprečno pogosto uporabljajo računalnik za navedene name
ne (in imajo povprečen socialno-ekonomski status). Dosežki teh učencev
so za 17 % standardnega odklona pod skupnim slovenskim povprečjem
(vredn ost -0,17) in dosežki učenk za četrtino standardnega odklona nad
skupnim slovenskim povprečjem (vrednost 0,25). Med napovedniki se to
krat kot (najbolj) pomemben in pozitiven pokaže socialno-ekonomski sta
91