Page 82 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 82
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
motivacija oz. zanimanje in veselje do dela z računalnikom.6 Potrebuje
mo še podatek o dosežku učenca oziroma učenke, obenem pa bomo re
zultate kontrolirali tudi glede na socialno-ekonomski status.7 Pri analizi
izhajamo iz standardiziranih vrednosti indeksov glede na skupno popula
cijo slovenskih učenk in učencev, zato so povprečja teh indeksov v celot
ni obravnavani populaciji enaka 0 in njihov standardni odklon je enak 1.
Vrednosti dosežkov pri RI pismenosti so ohranjene neposredno iz med
narodne baze.
Statistične analize
Za prvi dve raziskovalni vprašanji smo izvedli opisne analize, torej izra
čune povprečnih vrednosti dosežkov RI pismenosti in spremljajočih in
deksov posebej za učenke in za učence. Za ugotavljanje različnosti med
spoloma smo uporabili t-test med neodvisnimi skupinami/vzorci in v raz
pravi tudi primerjave kvantilov porazdelitev. Povezanost med pogostostjo
rabe računalnika in latentnimi rezultati smo ugotavljali z uporabo korela
cijske in regresijske analize. Zaradi strukture dvostopenjskega vzorčenja v
raziskavi ICILS – posamezni učenci so vzorčeni znotraj predhodno vzor
čenih šol – je treba upoštevati posebnosti pri izračunu standardnih napak
cenilk, kar smo zagotovili z uporabo metode jackknife8 (npr. Gonzalez
in Foy, 2000). Ker pa analiziramo povezanost le na ravni učenk oziroma
učencev brez vključevanja višjih hierarhičnih ravni (npr. šol ali regij), smo
uporabili običajno linearno multivariatno regresijo. Z uporabo več spre
narediti« in s postavkami za posamezni indeks: 1) zaznana samoučinkovitost pri osnovnih
nalogah na računalniku: poiskati datoteko na svojem računalniku; urediti digitalne fo-
tografije in druge slike; ustvariti ali urejati dokumente (npr. za šolsko nalogo); na inter-
netu poiskati informacije, ki jih potrebuješ; ustvariti večpredstavnostno predstavitev (z
zvokom, s sliko ali z videom); naložiti besedilo, slike ali video na internetni profil; 2) zazna-
na samoučinkovitost pri zahtevnejših nalogah na računalniku: poiskati in odstraniti viruse
s pomočjo programa; ustvariti bazo podatkov (npr. z Microsoft Accessom®); postaviti ali
urediti spletno stran; spremeniti nastavitve računalnika tako, da bolje deluje ali da odpraviš
napake; opraviti izračune, shraniti podatke ali narisati graf s pomočjo preglednic; napisati
računalniški program ali makro (npr. v Basicu, Visual Basicu); postaviti računalniško om-
režje.
6 Vprašanje je bilo zastavljeno z uvodom »Pomisli na svoje izkušnje z računalniki. V kolikšni
meri se strinjaš ali ne strinjaš z naslednjimi trditvami? Označi po en odgovor v vsaki vrsti-
ci.« z izbirami za odgovore »Zelo se strinjam«, »Strinjam se«, »Ne strinjam se«, »Sploh
se ne strinjam« in s postavkami: delo z računalnikom je zame zelo pomembno; menim,
da je zabavno uporabljati računalnik; zabavneje je opraviti delo z računalnikom kot brez
njega; računalnik uporabljam, ker me tehnologija zelo zanima; rad/-a se učim, kako nare
diti nove stvari z računalnikom; pogosto iščem nove načine, kako narediti stvari z računal-
nikom; uživam, ko na internetu iščem informacije.
7 Indeks socialno-ekonomskega statusa je v bazi ICILS 2013 izpeljan iz odgovorov učenk in
učencev o najvišjem poklicnem statusu staršev, najvišji ravni izobrazbe staršev in števila
knjig doma.
8 Metoda je bila izvedena z uporabo aplikacij IDB Analyzer (IEA, 2016) in SPSS 23.
80
motivacija oz. zanimanje in veselje do dela z računalnikom.6 Potrebuje
mo še podatek o dosežku učenca oziroma učenke, obenem pa bomo re
zultate kontrolirali tudi glede na socialno-ekonomski status.7 Pri analizi
izhajamo iz standardiziranih vrednosti indeksov glede na skupno popula
cijo slovenskih učenk in učencev, zato so povprečja teh indeksov v celot
ni obravnavani populaciji enaka 0 in njihov standardni odklon je enak 1.
Vrednosti dosežkov pri RI pismenosti so ohranjene neposredno iz med
narodne baze.
Statistične analize
Za prvi dve raziskovalni vprašanji smo izvedli opisne analize, torej izra
čune povprečnih vrednosti dosežkov RI pismenosti in spremljajočih in
deksov posebej za učenke in za učence. Za ugotavljanje različnosti med
spoloma smo uporabili t-test med neodvisnimi skupinami/vzorci in v raz
pravi tudi primerjave kvantilov porazdelitev. Povezanost med pogostostjo
rabe računalnika in latentnimi rezultati smo ugotavljali z uporabo korela
cijske in regresijske analize. Zaradi strukture dvostopenjskega vzorčenja v
raziskavi ICILS – posamezni učenci so vzorčeni znotraj predhodno vzor
čenih šol – je treba upoštevati posebnosti pri izračunu standardnih napak
cenilk, kar smo zagotovili z uporabo metode jackknife8 (npr. Gonzalez
in Foy, 2000). Ker pa analiziramo povezanost le na ravni učenk oziroma
učencev brez vključevanja višjih hierarhičnih ravni (npr. šol ali regij), smo
uporabili običajno linearno multivariatno regresijo. Z uporabo več spre
narediti« in s postavkami za posamezni indeks: 1) zaznana samoučinkovitost pri osnovnih
nalogah na računalniku: poiskati datoteko na svojem računalniku; urediti digitalne fo-
tografije in druge slike; ustvariti ali urejati dokumente (npr. za šolsko nalogo); na inter-
netu poiskati informacije, ki jih potrebuješ; ustvariti večpredstavnostno predstavitev (z
zvokom, s sliko ali z videom); naložiti besedilo, slike ali video na internetni profil; 2) zazna-
na samoučinkovitost pri zahtevnejših nalogah na računalniku: poiskati in odstraniti viruse
s pomočjo programa; ustvariti bazo podatkov (npr. z Microsoft Accessom®); postaviti ali
urediti spletno stran; spremeniti nastavitve računalnika tako, da bolje deluje ali da odpraviš
napake; opraviti izračune, shraniti podatke ali narisati graf s pomočjo preglednic; napisati
računalniški program ali makro (npr. v Basicu, Visual Basicu); postaviti računalniško om-
režje.
6 Vprašanje je bilo zastavljeno z uvodom »Pomisli na svoje izkušnje z računalniki. V kolikšni
meri se strinjaš ali ne strinjaš z naslednjimi trditvami? Označi po en odgovor v vsaki vrsti-
ci.« z izbirami za odgovore »Zelo se strinjam«, »Strinjam se«, »Ne strinjam se«, »Sploh
se ne strinjam« in s postavkami: delo z računalnikom je zame zelo pomembno; menim,
da je zabavno uporabljati računalnik; zabavneje je opraviti delo z računalnikom kot brez
njega; računalnik uporabljam, ker me tehnologija zelo zanima; rad/-a se učim, kako nare
diti nove stvari z računalnikom; pogosto iščem nove načine, kako narediti stvari z računal-
nikom; uživam, ko na internetu iščem informacije.
7 Indeks socialno-ekonomskega statusa je v bazi ICILS 2013 izpeljan iz odgovorov učenk in
učencev o najvišjem poklicnem statusu staršev, najvišji ravni izobrazbe staršev in števila
knjig doma.
8 Metoda je bila izvedena z uporabo aplikacij IDB Analyzer (IEA, 2016) in SPSS 23.
80