Page 81 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 81
m. štraus ■ povezanost pogostosti in namenov rabe računalnika ...
stavk skupaj povzemajo informacijo o določenem dejavniku. Za analizo
v tem članku potrebujemo indekse o pogostosti rabe računalnikov izven
šole za: 1) delo z namenskimi aplikacijami (za urejanje dokumentov, pri
pravo prezentacij ipd.), 2) komuniciranje na socialnih omrežjih, 3) objav
ljanje vsebin na forumih, spletnih straneh in blogih, 4) dostopanje do in
formacij, novic, glasbe in videov, 5) domače delo za šolo3 ter 6) o pogostosti
rabe računalnikov pri pouku v šoli.4
Kot latentne rezultate rabe računalnika bomo uporabili indekse: 1)
zaznana samoučinkovitost pri osnovnih nalogah na računalniku, 2) za
znana samoučinkovitost pri zahtevnejših nalogah na računalniku5 ter 3)
3 Vprašanja so bila zastavljena z uvodom »Kako pogosto izven šole uporabljaš računalnik
za vsako od navedenih dejavnosti? Označi po en odgovor v vsaki vrstici.« z izbirami za
odgovore »Nikoli«, »Manj kot enkrat na mesec«, »Vsaj enkrat na mesec, vendar ne
vsak teden«, »Vsaj enkrat na teden, vendar ne vsak dan« in »Vsak dan« ter z naslednji-
mi postavkami za posamezne indekse: 1) delo z namenskimi aplikacijami: ustvarjanje ali
urejanje dokumentov (npr. pisanje spisa ali naloge); računanje, shranjevanje podatkov ali
risanje grafov s preglednicami (npr. z Microsoft Excelom R); priprava preproste prezen
tacije z »diaprojekcijo« (npr. z Microsoft PowerPointom R); priprava večpredstavnostne
predstavitve (z zvokom, s sliko ali z videom); delo z izobraževalnimi računalniškimi pro-
grami, ki so pripravljeni tako, da ti pomagajo pri učenju (npr. programi za matematiko ali
branje); pisanje računalniških programov (npr. v Logu, Basicu ali HTML-ju); uporaba
programov za risanje, slikanje ali grafiko; 2) komuniciranje na socialnih omrežjih: komuni-
ciranje z drugimi v klepetalnicah ali preko družabnih omrežij (npr. z »messengerjem« ali s
posodabljanjem profila); objavljanje komentarjev na spletnih profilih ali blogih; nalaganje
slik ali video posnetkov na spletni profil oziroma socialno omrežje (npr. Facebook ali You-
tube); govorni klepet s prijatelji ali sorodniki preko internetne telefonije (npr. Skype); 3)
objavljanje vsebin na forumih, spletnih straneh in blogih: zastavljanje vprašanj na spletnih
forumih ali straneh z vprašanji in odgovori; odgovarjanje na vprašanja drugih ljudi na fo-
rumih ali spletnih straneh; pisanje objav na svojem blogu; postavljanje ali urejanje spletne
strani; 4) dostopanje do informacij, novic, glasbe in videov: dostopanje do interneta, da
bi izvedel, kam lahko greš in kaj lahko počneš; prebiranje ocen/recenzij izdelkov, ki bi jih
morebiti želel/-a kupiti; poslušanje glasbe; gledanje videa, naloženega ali predvajanega pre-
ko interneta (npr. filmov, TV oddaj oziroma spotov); iskanje novic na internetu o stvareh,
ki te zanimajo; 5) domače delo za šolo: pisanje poročil ali esejev; pripravljanje predstavitev;
sodelovanje z drugimi učenci na vaši šoli; sodelovanje z drugimi učenci na drugih šolah;
izpolnjevanje delovnih listov ali reševanje nalog; organiziranje tvojega časa in dela; pisanje
o tvojem učenju; reševanje preizkusov znanja.
4 Vprašanje je bilo zastavljeno z uvodom »Kako pogosto pri pouku v šoli uporabljate
računalnike pri navedenih predmetih oziroma predmetnih področjih? Označi po en
odgovor v vsaki vrstici.« z izbirami za odgovore »Nikoli«, »Pri nekaterih urah«, »Pri
večini ur«, »Pri vsaki ali skoraj vsaki uri«, »Tega predmeta ali teh predmetov nimam« in
z naslednjimi postavkami: Slovenščina; Tuji jezik ali manjšinski jezik; Matematika; Nara-
voslovje (naravoslovje nasploh in/ali fizika, kemija, biologija, vede o Zemlji); Družboslov-
je/Humanistika (zgodovina, geografija, državljanska vzgoja, pravo, ekonomija, itd.);
Umetnost (likovna vzgoja, glasbena vzgoja, ples, gledališče itd.); Računalništvo; Drugo
(praktični predmeti, etika, telesna vzgoja, gospodinjstvo).
5 Vprašanje je bilo zastavljeno z uvodom »Kako dobro znaš opraviti navedene naloge na
računalniku? Označi po en odgovor v vsaki vrstici.« z izbirami za odgovore »To znam
narediti«, »Lahko bi sam/-a ugotovil/-a, kako se to naredi«, »Mislim, da tega ne bi znal/-a
79
stavk skupaj povzemajo informacijo o določenem dejavniku. Za analizo
v tem članku potrebujemo indekse o pogostosti rabe računalnikov izven
šole za: 1) delo z namenskimi aplikacijami (za urejanje dokumentov, pri
pravo prezentacij ipd.), 2) komuniciranje na socialnih omrežjih, 3) objav
ljanje vsebin na forumih, spletnih straneh in blogih, 4) dostopanje do in
formacij, novic, glasbe in videov, 5) domače delo za šolo3 ter 6) o pogostosti
rabe računalnikov pri pouku v šoli.4
Kot latentne rezultate rabe računalnika bomo uporabili indekse: 1)
zaznana samoučinkovitost pri osnovnih nalogah na računalniku, 2) za
znana samoučinkovitost pri zahtevnejših nalogah na računalniku5 ter 3)
3 Vprašanja so bila zastavljena z uvodom »Kako pogosto izven šole uporabljaš računalnik
za vsako od navedenih dejavnosti? Označi po en odgovor v vsaki vrstici.« z izbirami za
odgovore »Nikoli«, »Manj kot enkrat na mesec«, »Vsaj enkrat na mesec, vendar ne
vsak teden«, »Vsaj enkrat na teden, vendar ne vsak dan« in »Vsak dan« ter z naslednji-
mi postavkami za posamezne indekse: 1) delo z namenskimi aplikacijami: ustvarjanje ali
urejanje dokumentov (npr. pisanje spisa ali naloge); računanje, shranjevanje podatkov ali
risanje grafov s preglednicami (npr. z Microsoft Excelom R); priprava preproste prezen
tacije z »diaprojekcijo« (npr. z Microsoft PowerPointom R); priprava večpredstavnostne
predstavitve (z zvokom, s sliko ali z videom); delo z izobraževalnimi računalniškimi pro-
grami, ki so pripravljeni tako, da ti pomagajo pri učenju (npr. programi za matematiko ali
branje); pisanje računalniških programov (npr. v Logu, Basicu ali HTML-ju); uporaba
programov za risanje, slikanje ali grafiko; 2) komuniciranje na socialnih omrežjih: komuni-
ciranje z drugimi v klepetalnicah ali preko družabnih omrežij (npr. z »messengerjem« ali s
posodabljanjem profila); objavljanje komentarjev na spletnih profilih ali blogih; nalaganje
slik ali video posnetkov na spletni profil oziroma socialno omrežje (npr. Facebook ali You-
tube); govorni klepet s prijatelji ali sorodniki preko internetne telefonije (npr. Skype); 3)
objavljanje vsebin na forumih, spletnih straneh in blogih: zastavljanje vprašanj na spletnih
forumih ali straneh z vprašanji in odgovori; odgovarjanje na vprašanja drugih ljudi na fo-
rumih ali spletnih straneh; pisanje objav na svojem blogu; postavljanje ali urejanje spletne
strani; 4) dostopanje do informacij, novic, glasbe in videov: dostopanje do interneta, da
bi izvedel, kam lahko greš in kaj lahko počneš; prebiranje ocen/recenzij izdelkov, ki bi jih
morebiti želel/-a kupiti; poslušanje glasbe; gledanje videa, naloženega ali predvajanega pre-
ko interneta (npr. filmov, TV oddaj oziroma spotov); iskanje novic na internetu o stvareh,
ki te zanimajo; 5) domače delo za šolo: pisanje poročil ali esejev; pripravljanje predstavitev;
sodelovanje z drugimi učenci na vaši šoli; sodelovanje z drugimi učenci na drugih šolah;
izpolnjevanje delovnih listov ali reševanje nalog; organiziranje tvojega časa in dela; pisanje
o tvojem učenju; reševanje preizkusov znanja.
4 Vprašanje je bilo zastavljeno z uvodom »Kako pogosto pri pouku v šoli uporabljate
računalnike pri navedenih predmetih oziroma predmetnih področjih? Označi po en
odgovor v vsaki vrstici.« z izbirami za odgovore »Nikoli«, »Pri nekaterih urah«, »Pri
večini ur«, »Pri vsaki ali skoraj vsaki uri«, »Tega predmeta ali teh predmetov nimam« in
z naslednjimi postavkami: Slovenščina; Tuji jezik ali manjšinski jezik; Matematika; Nara-
voslovje (naravoslovje nasploh in/ali fizika, kemija, biologija, vede o Zemlji); Družboslov-
je/Humanistika (zgodovina, geografija, državljanska vzgoja, pravo, ekonomija, itd.);
Umetnost (likovna vzgoja, glasbena vzgoja, ples, gledališče itd.); Računalništvo; Drugo
(praktični predmeti, etika, telesna vzgoja, gospodinjstvo).
5 Vprašanje je bilo zastavljeno z uvodom »Kako dobro znaš opraviti navedene naloge na
računalniku? Označi po en odgovor v vsaki vrstici.« z izbirami za odgovore »To znam
narediti«, »Lahko bi sam/-a ugotovil/-a, kako se to naredi«, »Mislim, da tega ne bi znal/-a
79