Page 79 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 79
štraus ■ povezanost pogostosti in namenov rabe računalnika ...

nosti. Zanimajo nas razlike v teh interakcijah pri učenkah in pri učencih.
Raziskovalna vprašanja, ki jih bomo obravnavali v članku, so:
1. Ali so med učenkami in učenci v Sloveniji razlike glede pogostosti

rabe računalnika za različne namene doma in v šoli?
2. Ali so med učenkami in učenci v Sloveniji razlike glede dosežkov, za­

znane samoučinkovitosti za osnovne naloge in za zahtevnejše nalo­
ge na področju RI pismenosti ter zanimanja in veselja do dela z raču­
nalnikom?
3. Ali so med učenkami in učenci v Sloveniji razlike glede tega, kako se
pogostost rabe računalnikov za različne namene povezuje z dosežki,
zaznano samoučinkovitostjo za osnovne in za zahtevnejše naloge ter
z zanimanjem in veseljem do dela z računalnikom?
ICILS ni prva mednarodna raziskava o dosežkih v računalniški pis­
menosti v izobraževanju. V raziskavi Računalniki v izobraževanju (Com­
puters in Education – COMPED; Pelgrum, Janssen Reinen in Plomp,
1993), ki je bila leta 1992 za raven srednješolcev izvedena v sedmih državah,
vključno s Slovenijo, so učenke in učenci reševali preizkus njihove funkci­
onalnosti pri uporabi računalnikov2 in v vseh sodelujočih državah, razen
v ZDA in Bolgariji, so učenke dosegle nižje rezultate od učencev, razlika v
Sloveniji pa je bila med večjimi (ibid.). Vendar avtorji (ibid.) poudarjajo, da
je že iz same raziskave razvidno, da razlike med spoloma v dosežkih niso
»naravni« pojav, ki se ga ne bi dalo spremeniti. Iz spremljajočih podatkov
v raziskavi avtorji (ibid.) pojasnjujejo, da je v ozadju razlik v dosežkih tre­
ba upoštevati, da je dnevna praksa uporabe računalnikov v šolah tako pri
učencih kot pri strokovnih delavcih pretežno moška domena; v raziskavi
so učenke vedele o računalnikih manj kot učenci, manj so uživale v njihovi
uporabi in predvidevale več problemov s programsko opremo. V raziska­
vi je tudi precej več učencev kot učenk navajalo, da bi želeli imeti na voljo
več računalnikov oziroma da je pomanjkanje razpoložljivih računalnikov
eden od večjih problemov pri uporabi računalnikov v šoli (ibid.).
Tudi vrsta kasnejših raziskav se je ukvarjala s primerjavami med spo­
loma glede dosežkov in spremljajočih dejavnikov na področju IKT in v
njih se bolj ali manj konsistentno kaže, da se učenke manj kot učenci zani­
majo za računalnike, manj pozitivno vrednotijo računalništvo in izražajo
višje ravni zaskrbljenosti na tem področju ter nižje ravni zaupanja v lastne
računalniške spretnosti (npr. OECD, 2005, 2010; Vekiri, 2008; Volman,
van Eck, Heemskerk in Kuiper, 2005). Vekiri in Chronaki (2008) nava­
jata, da je razlika med spoloma v zaznani samoučinkovitosti ugotovlje­
na od osnovnošolskega (Meelissen in Drent, 2008, v Vekiri in Chrona­

2 Ang. functional information technology test.

77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84