Page 80 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 80
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
ki, 2008; Volman in dr., 2005) do univerzitetnega izobraževanja (Cassidy
in Eachus, 2004, v Vekiri in Chronaki, 2008) in še celo v skupinah IKT
naju spešnejših študentov ter študentk (Singh, Allen, Scheckler in Dar
lington, 2007, v Vekiri 2008). Z analizo omenjenih razlik in povezav med
procesnimi vidiki ter latentnimi rezultati na področju RI pismenosti za
Slovenijo z uporabo najnovejših podatkov torej naslavljamo že staro, am
pak še vedno aktualno vprašanje. Rezultati te in tovrstnih analiz lahko
služijo za boljše razumevanje, kako se učenke in učenci učijo, ter s tem pri
pomorejo k oblikovanju bolj učinkovitih ukrepov za izboljšanje učenja in
poučevanja. Še zlasti je pomembno, da so pogostost in nameni rabe raču
nalnika dejavniki, ki jih v šolskem okolju, če ugotovimo, da bi bilo to smi
selno in potrebno, lahko sistemsko spreminjamo ter s tem posredno pozi
tivno vplivamo, v kolikor seveda povezava tako deluje, na želene rezultate
na področju RI pismenosti.
Naslednji razdelek opisuje podatke in metode, ki smo jih uporabi
li za naslavljanje navedenih raziskovalnih vprašanj. Za tem predstavlja
mo rezultate analiz in razpravo o ugotovljenih povezavah in razlikah med
spoloma. Z opisovanjem teh razlik poskušamo bolje razumeti kakovost,
različnost in pravičnost v izobraževalnem sistemu v Sloveniji na področju
RI pismenosti, ki je do sedaj še vedno šibko raziskana.
Pregled vzorca, raziskovalnih spremenljivk in metod
Vzorec učenk in učencev
Mednarodna raziskava o računalniški in informacijski pismenosti ICILS
preučuje računalniško in informacijsko pismenost (RI) učenk in učencev
osnovne šole, natančneje osmošolk in osmošolcev. Leta 2013 je zbiranje
podatkov po mednarodnih standardih izvedlo 14 držav, med njimi tudi
Slovenija. V mednarodni bazi ICILS je za Slovenijo 1814 vključenih učenk
in 1926 učencev (skupaj torej 3740) v vzorcu z ustrezno uporabo vzorč
nih uteži, ki so tudi vključene v bazo, predstavlja celotno generacijo 8194
osmošolk in 8676 osmošolcev (skupaj torej 16145) v Sloveniji. Natančnejši
opis zasnove raziskave ICILS in metod zbiranja podatkov so v tehničnem
poročilu zapisali Fraillon, Schulz, Friedman, Ainley in Gebhardt (2015).
Statistični indeksi
V raziskavi ICILS 2013 so učenci in učenke po reševanju preizkusa znanja
na področju RI pismenosti odgovarjali na vprašalnik, ki je med drugimi
vključeval vprašanja o tem, kako pogosto in kje uporabljajo računalnike,
koliko jih uporaba računalnikov zanima in veseli ter kako dobro menijo,
da znajo izvesti določene naloge na računalniku. V mednarodni bazi po
datkov ICILS 2013 so bili iz teh podatkov oblikovani indeksi, ki iz več po
78
ki, 2008; Volman in dr., 2005) do univerzitetnega izobraževanja (Cassidy
in Eachus, 2004, v Vekiri in Chronaki, 2008) in še celo v skupinah IKT
naju spešnejših študentov ter študentk (Singh, Allen, Scheckler in Dar
lington, 2007, v Vekiri 2008). Z analizo omenjenih razlik in povezav med
procesnimi vidiki ter latentnimi rezultati na področju RI pismenosti za
Slovenijo z uporabo najnovejših podatkov torej naslavljamo že staro, am
pak še vedno aktualno vprašanje. Rezultati te in tovrstnih analiz lahko
služijo za boljše razumevanje, kako se učenke in učenci učijo, ter s tem pri
pomorejo k oblikovanju bolj učinkovitih ukrepov za izboljšanje učenja in
poučevanja. Še zlasti je pomembno, da so pogostost in nameni rabe raču
nalnika dejavniki, ki jih v šolskem okolju, če ugotovimo, da bi bilo to smi
selno in potrebno, lahko sistemsko spreminjamo ter s tem posredno pozi
tivno vplivamo, v kolikor seveda povezava tako deluje, na želene rezultate
na področju RI pismenosti.
Naslednji razdelek opisuje podatke in metode, ki smo jih uporabi
li za naslavljanje navedenih raziskovalnih vprašanj. Za tem predstavlja
mo rezultate analiz in razpravo o ugotovljenih povezavah in razlikah med
spoloma. Z opisovanjem teh razlik poskušamo bolje razumeti kakovost,
različnost in pravičnost v izobraževalnem sistemu v Sloveniji na področju
RI pismenosti, ki je do sedaj še vedno šibko raziskana.
Pregled vzorca, raziskovalnih spremenljivk in metod
Vzorec učenk in učencev
Mednarodna raziskava o računalniški in informacijski pismenosti ICILS
preučuje računalniško in informacijsko pismenost (RI) učenk in učencev
osnovne šole, natančneje osmošolk in osmošolcev. Leta 2013 je zbiranje
podatkov po mednarodnih standardih izvedlo 14 držav, med njimi tudi
Slovenija. V mednarodni bazi ICILS je za Slovenijo 1814 vključenih učenk
in 1926 učencev (skupaj torej 3740) v vzorcu z ustrezno uporabo vzorč
nih uteži, ki so tudi vključene v bazo, predstavlja celotno generacijo 8194
osmošolk in 8676 osmošolcev (skupaj torej 16145) v Sloveniji. Natančnejši
opis zasnove raziskave ICILS in metod zbiranja podatkov so v tehničnem
poročilu zapisali Fraillon, Schulz, Friedman, Ainley in Gebhardt (2015).
Statistični indeksi
V raziskavi ICILS 2013 so učenci in učenke po reševanju preizkusa znanja
na področju RI pismenosti odgovarjali na vprašalnik, ki je med drugimi
vključeval vprašanja o tem, kako pogosto in kje uporabljajo računalnike,
koliko jih uporaba računalnikov zanima in veseli ter kako dobro menijo,
da znajo izvesti določene naloge na računalniku. V mednarodni bazi po
datkov ICILS 2013 so bili iz teh podatkov oblikovani indeksi, ki iz več po
78