Page 76 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 76
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

Raziskave ugotavljajo, da so v ozadju manjšega zanimanja ­žensk
za zaposlovanje na področju IKT (tudi) kulturni dejavniki in stereo­
tipi (Trauth,­2008; Valenduc, Vendramin, Guffens, Ponzellini, Leba­
no, D‘Ouville et al., 2004; Vekiri in Chronaki, 2008), ki nastajajo že v
času začetnega izobraževanja ali še prej (npr. Funk in Buchman, 1996;
Newman, Cooper in Ruble, 1995; oboje v Vekiri, 2008; Sainz in Eccles,
2012). Ob prepoznavi, da so za posameznikovo uspešno delovanje v današ­
nji informacijski dobi nujno potrebni poznavanje, dostopnost in uporaba
IKT, so mnoge države z velikimi finančnimi vložki šole opremile z IKT
in pripravile načrte ter programe za učenje o in uporabo te tehnologije pri
poučevanju in učenju (npr. OECD, 2010; Portal SIO, 2016). Danes ni več
dvoma, da učenci in učenke uporabljajo računalnike (npr. OECD, 2006,
2010, 2012, 2015). Razlike med njimi torej niso več glede tega, ali uporab­
ljajo računalnike ali ne, temveč glede tega, kako pogosto in za katere na­
mene jih uporabljajo (OECD, 2010, 2015). Kljub razmahu uporabe IKT v
izobraževanju pa še vedno ni veliko znanega o učinkih le-tega na kognitiv­
ne in nekognitivne rezultate vzgoje ter izobraževanja (OECD, 2012). Ko­
gnitivni rezultati so dosežene ravni znanja in spretnosti, kot nekognitivne
pa razumemo druge rezultate, ki jih je tudi pomembno dosegati v vzgoj­
no-izobraževalnem procesu; gre za učne navade, motivacijo, odnos, mo­
ralne in etične principe in vse do razvoja celostne osebnosti (npr. Gogala,
1966; Rychen, 2004; Strmčnik, 2001).

Nedavna Mednarodna raziskava o računalniški in informacijski pis­
menosti ICILS (v nadaljevanju RI pismenost), ki je bila leta 2013 izvedena
v 14 državah,1 vključno s Slovenijo, pomembno zapolnjuje vrzel v podatkih
o dosežkih na področju RI pismenosti mladih v obveznem izobraževan­
ju. Mednarodno poročilo o rezultatih raziskave ICILS (Fraillon, Ainley,
­Schulz, Friedman in Gebhardt, 2014) navaja, da RI pismenost v raziskavi
zajema poznavanje in razumevanje o uporabi računalnikov, dostopanje do
informacij in njihovo vrednotenje, upravljanje z informacijami, spremin­
janje in ustvarjanje informacij, izmenjavo informacij ter njihovo varno in
zaščiteno rabo. Avtorji (ibid.) za Slovenijo ugotavljajo nadpovprečne do­
sežke osmošolk in osmošolcev v primerjavi z mednarodnim povprečjem
sodelujočih držav; slovenski učenci in učenke so na mednarodnem pre­
izkusu RI pismenosti dosegli 511 točk v primerjavi z mednarodnim pov­
prečjem 500 točk. Vendar ta rezultat sam po sebi ne pove veliko. Iz po­

1 V raziskavah IEA praviloma sodelujejo posamezni izobraževalni sistemi in ne celotne
države. V interesu berljivosti v članku poenostavljeno navajamo, da gre za sodelovanje
držav. Za raziskavo ICILS je navedeno število sodelujočih držav oz. izobraževalnih siste-
mov, za katere so bile izvedene vse aktivnosti pridobivanja podatkov in so predstavljene v
mednarodnem poročilu.

74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81