Page 60 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 60
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

tančnejši podatki o vzorcu ICILS 2013 in izvedbi raziskave za Slovenijo
so v mednarodnem tehničnem poročilu raziskave (Fraillon in dr., 2015).

Ob podatkih o dosežkih učencev je za raziskovanje v tem članku po­
memben tudi podatek o socialno-ekonomskem ozadju. Čeprav ni enot­
nega mnenja, kaj pomeni socialno-ekonomsko in kulturno ozadje (npr.
White, 1982), se ta izraz tipično uporablja za relativni položaj družine ali
posameznika v hierarhični družbeni strukturi, glede na dostop ali nad­
zor nad premoženjem, ugledom in vplivnostjo (Mueller in Parcel, 1981,
v Willms, 2003). Običajno se operacionalizira kot sestavljena mera do­
hodka, ravni izobraževanja in ugleda poklica (Mueller in Parcel, 1981, v
Willms, 2003). Ob reševanju nalog v preizkusu znanja so bili tudi v razis­
kavi ICILS zbrani t. i. spremljajoči podatki z vprašalniki za učence, med
njimi podatki o socialno-ekonomskem ozadju učencev. V mednarodni
bazi podatkov je bil iz podatkov o poklicu in izobrazbi staršev ter števi­
lu knjig doma za vsako državo posebej izpeljan indeks socialno-ekonom­
skega statusa (v nadaljevanju SES), ki ima na nacionalni ravni povprečje 0
in standardni odklon 1.5 Ta indeks bomo uporabili za podatek o socialno­
-ekonomskem ozadju učencev v pričujoči analizi.
Značilnosti vzorca po regijah
Dvanajst slovenskih statističnih regij je bilo pri zasnovi raziskave v Slove­
niji upoštevanih tako, da je bila regija uporabljena kot eksplicitna stratifi­
kacijska spremenljivka. To pomeni, da je bilo v raziskavi zagotovljeno, da
je za vsako regijo izbran dovolj velik in reprezentativen vzorec šol, natanč­
neje 20 šol,6 in temu ustrezen vzorec učencev, da lahko rezultate izraču­
namo tudi za posamezne regije in ne le za celotno državo (Fraillon in dr.,
2015: str. 256).

Iz baze ICILS za Slovenijo smo za analize v članku upoštevali tiste
učence, za katere je bil na voljo tudi podatek o njihovem socialno-eko­
nomskem statusu (manjkajočih podatkov pri tem indeksu je bilo 4 %). V
bazi ICILS za Slovenijo je 1751 vključenih učenk in 1814 učencev (skupaj
torej 3565); v vzorcu predstavlja celotno generacijo 7917 osmošolk in 8229
osmošolcev (skupaj torej 16146). Od tega je za Pomursko regijo v vzorcu
323 učenk in učencev (reprezentativnih za N = 860 učenk in učencev), za
Podravsko regijo 343 (N = 2342), za Koroško regijo 263 (N = 598), za Sa­
vinjsko regijo 350 (N = 2225), za Zasavsko regijo 124 (N = 301), za Spodnje­

5 Negativna vrednost indeksa v mednarodni bazi torej ne nakazuje neposredno negativnega
odgovora na postavke, iz katerih je indeks izpeljan, ampak odgovore, ki so manj pozitivni
(ali bolj negativni) od povprečnega odgovora v sodelujočih državah. Podobno pozitivna
vrednost nakazuje bolj pozitivne (ali manj negativne) odgovore od povprečnega odgovora
v sodelujočih državah.

6 Če v regiji ni 20 šol, so bile v vzorec izbrane vse šole.
58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65