Page 65 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 65
t. rutar leban, m. štraus ■ razlike v pismenosti ...
Regijske primerjave vrednosti indeksa SES pokažejo, da sta po indek­
su SES daleč v ospredju Osrednjeslovenska regija (0,20) in Gorenjska re­
gija (0,18). To sta tudi edini dve slovenski regiji, ki imata indeks SES višji
od slovenskega povprečja (ki je 0). Vse ostale slovenske regije imajo indeks
SES nižji od povprečja, najnižji je v Pomurski regiji (-0,23). Statistično gle­
dano imata Osrednjeslovenska ter Gorenjska regija pomembno višji in­
deks SES od ostalih regij, med ostalimi regijami pa je mogoče prepoznati
le nekaj razlik, na primer za Pomursko in Savinjsko regijo, ki imata indeks
statistično pomembno nižji tudi od Goriške, Notranjsko-kraške in Obal­
no-kraške regije.
Tudi za ta indeks velja, da je razpršenost znotraj regij veliko večja
od razpršenosti med regijami. Razpon med regijo z najvišjim in regijo z
najnižjim povprečnim indeksom je 0,43. Razpršenost oziroma standard­
ni odklon indeksa na ravni posameznikov je za Slovenijo 0,96, po regijah
pa je v razponu od 0,87 za Notranjsko-kraško regijo do 1,06 za Osrednje­
slovensko regijo. V grobem je torej razpon regijskih povprečij indeksa
približn­ o polovica razpršenosti (standardnega odklona) indeksa med po­
samezniki v Sloveniji.
V tretjem delu analize podatkov pa smo se osredotočili na vprašan­
je, ali obstajajo razlike med slovenskimi regijami glede povezanosti SES z
RI pismenostjo pri učencih, vključenih v raziskavo ICILS 2013. Ilustracijo
povezanosti med povprečnim dosežkov v RI pismenosti v regiji in indek­
som SES regije prikazujemo na Sliki 1.
Nadalje smo izvedli regresijsko analizo povezanosti med dosežki in
podatkom o SES, kot napovednikom dosežkov po posameznih regijah. Na
ta način lahko dobimo oceno t. i. pričakovanih dosežkov ob upoštevan­ju
SES. Poljudneje: regije smo na ta način izenačili glede SES in potem pri­
merjali njihove t. i. pričakovane9 dosežke. Rezultati te analize so predsta­
vljeni v Preglednici 3. V drugem in tretjem stolpcu preglednice so podatki
o povprečnem indeksu SES in povprečnih (dejanskih) dosežkih RI pisme­
nosti (kot so že bili predstavljeni v preglednicah 1 in 2), v četrtem stolpcu
pa so predstavljena pričakovana povprečja dosežkov RI po regijah, če bi bil
povprečen SES regije enak 0.10

9 Tako izračunane dosežke imenujemo pričakovani dosežki, ker bi takšne dosežke pričako­
vali, če bi imeli vsi učenci in učenke po regijah socialno-ekonomski status enak sloven-
skemu povprečju.

10 Podrobnejši rezultati regresijske analize so predstavljeni v dodatku.
63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70