Page 65 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 65
t. rutar leban, m. štraus ■ razlike v pismenosti ...
Regijske primerjave vrednosti indeksa SES pokažejo, da sta po indek
su SES daleč v ospredju Osrednjeslovenska regija (0,20) in Gorenjska re
gija (0,18). To sta tudi edini dve slovenski regiji, ki imata indeks SES višji
od slovenskega povprečja (ki je 0). Vse ostale slovenske regije imajo indeks
SES nižji od povprečja, najnižji je v Pomurski regiji (-0,23). Statistično gle
dano imata Osrednjeslovenska ter Gorenjska regija pomembno višji in
deks SES od ostalih regij, med ostalimi regijami pa je mogoče prepoznati
le nekaj razlik, na primer za Pomursko in Savinjsko regijo, ki imata indeks
statistično pomembno nižji tudi od Goriške, Notranjsko-kraške in Obal
no-kraške regije.
Tudi za ta indeks velja, da je razpršenost znotraj regij veliko večja
od razpršenosti med regijami. Razpon med regijo z najvišjim in regijo z
najnižjim povprečnim indeksom je 0,43. Razpršenost oziroma standard
ni odklon indeksa na ravni posameznikov je za Slovenijo 0,96, po regijah
pa je v razponu od 0,87 za Notranjsko-kraško regijo do 1,06 za Osrednje
slovensko regijo. V grobem je torej razpon regijskih povprečij indeksa
približn o polovica razpršenosti (standardnega odklona) indeksa med po
samezniki v Sloveniji.
V tretjem delu analize podatkov pa smo se osredotočili na vprašan
je, ali obstajajo razlike med slovenskimi regijami glede povezanosti SES z
RI pismenostjo pri učencih, vključenih v raziskavo ICILS 2013. Ilustracijo
povezanosti med povprečnim dosežkov v RI pismenosti v regiji in indek
som SES regije prikazujemo na Sliki 1.
Nadalje smo izvedli regresijsko analizo povezanosti med dosežki in
podatkom o SES, kot napovednikom dosežkov po posameznih regijah. Na
ta način lahko dobimo oceno t. i. pričakovanih dosežkov ob upoštevanju
SES. Poljudneje: regije smo na ta način izenačili glede SES in potem pri
merjali njihove t. i. pričakovane9 dosežke. Rezultati te analize so predsta
vljeni v Preglednici 3. V drugem in tretjem stolpcu preglednice so podatki
o povprečnem indeksu SES in povprečnih (dejanskih) dosežkih RI pisme
nosti (kot so že bili predstavljeni v preglednicah 1 in 2), v četrtem stolpcu
pa so predstavljena pričakovana povprečja dosežkov RI po regijah, če bi bil
povprečen SES regije enak 0.10
9 Tako izračunane dosežke imenujemo pričakovani dosežki, ker bi takšne dosežke pričako
vali, če bi imeli vsi učenci in učenke po regijah socialno-ekonomski status enak sloven-
skemu povprečju.
10 Podrobnejši rezultati regresijske analize so predstavljeni v dodatku.
63
Regijske primerjave vrednosti indeksa SES pokažejo, da sta po indek
su SES daleč v ospredju Osrednjeslovenska regija (0,20) in Gorenjska re
gija (0,18). To sta tudi edini dve slovenski regiji, ki imata indeks SES višji
od slovenskega povprečja (ki je 0). Vse ostale slovenske regije imajo indeks
SES nižji od povprečja, najnižji je v Pomurski regiji (-0,23). Statistično gle
dano imata Osrednjeslovenska ter Gorenjska regija pomembno višji in
deks SES od ostalih regij, med ostalimi regijami pa je mogoče prepoznati
le nekaj razlik, na primer za Pomursko in Savinjsko regijo, ki imata indeks
statistično pomembno nižji tudi od Goriške, Notranjsko-kraške in Obal
no-kraške regije.
Tudi za ta indeks velja, da je razpršenost znotraj regij veliko večja
od razpršenosti med regijami. Razpon med regijo z najvišjim in regijo z
najnižjim povprečnim indeksom je 0,43. Razpršenost oziroma standard
ni odklon indeksa na ravni posameznikov je za Slovenijo 0,96, po regijah
pa je v razponu od 0,87 za Notranjsko-kraško regijo do 1,06 za Osrednje
slovensko regijo. V grobem je torej razpon regijskih povprečij indeksa
približn o polovica razpršenosti (standardnega odklona) indeksa med po
samezniki v Sloveniji.
V tretjem delu analize podatkov pa smo se osredotočili na vprašan
je, ali obstajajo razlike med slovenskimi regijami glede povezanosti SES z
RI pismenostjo pri učencih, vključenih v raziskavo ICILS 2013. Ilustracijo
povezanosti med povprečnim dosežkov v RI pismenosti v regiji in indek
som SES regije prikazujemo na Sliki 1.
Nadalje smo izvedli regresijsko analizo povezanosti med dosežki in
podatkom o SES, kot napovednikom dosežkov po posameznih regijah. Na
ta način lahko dobimo oceno t. i. pričakovanih dosežkov ob upoštevanju
SES. Poljudneje: regije smo na ta način izenačili glede SES in potem pri
merjali njihove t. i. pričakovane9 dosežke. Rezultati te analize so predsta
vljeni v Preglednici 3. V drugem in tretjem stolpcu preglednice so podatki
o povprečnem indeksu SES in povprečnih (dejanskih) dosežkih RI pisme
nosti (kot so že bili predstavljeni v preglednicah 1 in 2), v četrtem stolpcu
pa so predstavljena pričakovana povprečja dosežkov RI po regijah, če bi bil
povprečen SES regije enak 0.10
9 Tako izračunane dosežke imenujemo pričakovani dosežki, ker bi takšne dosežke pričako
vali, če bi imeli vsi učenci in učenke po regijah socialno-ekonomski status enak sloven-
skemu povprečju.
10 Podrobnejši rezultati regresijske analize so predstavljeni v dodatku.
63