Page 55 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 55
zlike v računalniški in informacijski pismenosti
osmošolk ter osmošolcev med slovenskimi regijami

in povezanost s socialno-ekonomskim statusom

Tina Rutar Leban in Mojca Štraus

Vprašanje o obstoju in stabilnosti razlik med regijami na različnih
področjih znanja in spretnosti učencev v Sloveniji je postalo po­
membno z objavami rezultatov pri nacionalnem preverjanju zna­
nja (glej npr. Državna komisija za vodenje …, 2014). Dosedanje raziska­
ve (npr. Štraus, 2015; Zavod RS za šolstvo, 2009; Žakelj in Ivanuš Grmek,
2010) so ugotovile, da je razpršenost dosežkov znotraj regij sicer večja od
razpršenosti med regijami, vendar pa ugotavljajo tudi, da na ravni regij ob­
staja povezanost dosežkov s povprečno bruto plačo (Žakelj in Ivanuš Gr­
mek, 2010: str. 101) oziroma s širše merjenim socialno-ekonomskim in
kulturnim ozadjem učencev (Štraus, 2015). Povezanost dosežkov s social­
no-ekonomskim ozadjem na ravni posameznikov v terciarnem izobraže­
vanju sta raziskovala Flere in Lavrič (2005), ki sta ugotovila, da se je ta v
zadn­ jem času še povečala.

Povezanost uspešnosti v izobraževanju s socialno-ekonomskim
ozadjem učencev je tudi v svetu že dolgo prepoznana (npr. Duru-Bellat,
2004; Sirin, 2005; White, 1982). Razlike v dosežkih učencev, ki se pove­
zujejo s socialno-ekonomskim ozadjem njihovih družin, lahko izhajajo iz
genetskih vplivov ali vplivov okolja in iz medsebojno povezanega delovan­
ja obojih. Ugotovljeno je, da otroci iz deprivilegiranih družin že v vrt­
cu verjetneje izkazujejo počasnejši kognitivni razvoj (npr. Freijo, Oliva,
Olabarrieta, Martin, Manzano in Richards, 2006; Hertzman in Weins,
1996; Merry, 2013; Thiel, 2012). Ko vstopijo v šolo, je zanje verjetneje, da
bodo imeli šibkejše učne rezultate ali da bodo šolo prezgodaj opustili (npr.
Alexander, Entwisle in Olson, 2007; Martins in Veiga, 2010). S tem nasta­
ne verjetnost, da bodo imeli manj priložnosti za nadaljevanje izobraževan­

53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60