Page 61 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 61
t. rutar leban, m. štraus ■ razlike v pismenosti ...

posavsko regijo 301 (N = 566), za regijo Jugovzhodna Slovenija 325 (N =
1181), za Osrednjeslovensko regijo 348 (N = 4240), za Gorenjsko regijo 357
(N = 1786), za Notranjsko-kraško regijo 217 (N = 435), za Goriško regijo
312 (N = 893) in za Obalno-kraško regijo 302 učenk in učencev (N = 719).
Statistične analize
V prvem koraku bomo pregledali regijske primerjave osnovnih opisnih
analiz dosežkov pri RI pismenosti in indeksa socialno-ekonomskega sta­
tusa. Razlike med regijami bomo ugotavljali s t-testom z uporabo izraču­
nanih standardnih napak cenilk. V nadaljevanju bomo za ugotavljanje
povezanosti med dosežki in socialno-ekonomskim ozadjem uporabili re­
gresijsko analizo. Z regresijsko analizo lahko ocenjujemo, kako bi se do­
sežki po regijah spremenili, če bi si bili učenci po socialno-ekonomskem
ozadju bolj podobni (oz. enaki), in torej, koliko socialno-ekonomski sta­
tus prispeva k variabilnosti v dosežkih RI pismenosti po slovenskih regi­
jah.

Zaradi strukture dvostopenjskega vzorčenja v raziskavi ICILS – po­
samezni učenci so vzorčeni znotraj predhodno vzorčenih šol – je treba
upoštevati posebnosti pri izračunu standardnih napak cenilk, kar smo za­
gotovili z uporabo metode jackknife7 (npr. Gonzalez in Foy, 2000). Ker pa
ugotavljamo le povezanost na ravni posameznih učencev brez vključevan­
ja višjih hierarhičnih ravni (npr. šol ali regij), smo uporabili pristop običaj­
ne linearne regresije. Za vsako regijo posebej smo uporabili naslednji re­
gresijski model:
Y = α + β * SES + e
kjer so:
Y – dosežek v RI pismenosti,
SES – indeks socialno-ekonomskega statusa,
e – prosti člen napake zaradi odstopanja od regresijske premice,
α in β – koeficienta v regresijskem modelu, pričakovani dosežek in naklon.

Ta model omogoča ugotavljanje (ne nujno vzročnega) vpliva SES na
dosežke RI pismenosti v posamezni regiji.

Pri interpretaciji rezultatov analize pa je treba upoštevati, da so po­
datki v raziskavi ICILS (in drugih mednarodnih raziskavah na velikih
vzorcih) zbrani s t. i. prečno metodologijo (kar pomeni zbiranje podat­
kov v enkratnem posnetku stanja). Zato je pomembno, da ne sklepamo o
vzročnosti morebitnih ugotovljenih povezanosti, saj ne gre nujno za nepo­
sredno vzročno-posledično povezavo, ampak lahko na primer močna po­

7 Metoda je bila izvedena z uporabo aplikacij IDB Analyzer (IEA, 2016) in SPSS 23.
59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66