Page 59 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 59
t. rutar leban, m. štraus ■ razlike v pismenosti ...

kom učencev na področju RI pismenosti. Zdi se samoumevno, da je bil
preizkus RI pismenosti pripravljen s posebno aplikacijo na računalnikih.
Čeprav lahko preverjanje na računalnikih deluje drugače kot tradicional­
no pisno preverjanje (Štraus, 2014), je preverjanje RI pismenosti bolj av­
tentično, ko IKT uporabimo tudi kot orodje preverjanja. Iz dodatnih pri­
merjav z drugimi državami v mednarodnem poročilu lahko razberemo,
da slovensko povprečje zaostaja za povprečnim dosežkom na Češkem (553
točk), v Avstraliji (542 točk), na Poljskem in Norveškem (za obe državi 537
točk), v Koreji (536 točk) in Nemčiji (523 točk). Povprečni dosežki v Slo­
veniji so podobni povprečnim dosežkom na Slovaškem (517 točk), v Rusiji
(516 točk) in na Hrvaškem (512 točk), višji pa so od povprečja v Litvi (494
točk), Čilu (487 točk), na Tajskem (373 točk) in v Turčiji (361 točk) (ibid.).

Ugotovitve v mednarodnem poročilu ICILS kažejo tudi na določe­
no povezanost RI pismenosti s socialno-ekonomskim ozadjem učencev.
V poročilu predstavljene multivariatne analize kažejo, da dejavniki oseb­
nih karakteristik učencev, domačega okolja v smislu poklica in izobrazbe
staršev ter razpoložljivih knjig in razpoložljive IKT v mednarodnem me­
rilu pojasnijo 22 odstotkov variance v RI dosežkih in za Slovenijo 21 od­
stotkov (Fraillon in dr., 2014: str. 122). V primerjavi z drugimi državami
je za Slovenijo večji samostojni delež pojasnjene variance z dejavniki oseb­
nih karakteristik učencev (spol in pričakovana dosežena lastna izobrazba),
samostojni delež dejavnika socialno-ekonomskega ozadja (poklic in izo­
brazba staršev ter število knjig doma) je v sredini ostalih držav, samostoj­
ni delež pojasnjene variance razpoložljivosti IKT doma (število računal­
nikov in dostopnost interneta) in delež pojasnjene variance z medsebojno
povezanostjo teh dejavnikov pa sta relativno manjša (ibid.). Povezanost
dosežkov s socialno-ekonomskim ozadjem v Sloveniji torej ne izstopa v
primerjavi z ostalimi državami, kar sovpada z ugotovitvami mednarodnih
primerjav povezanosti socialno-ekonomskega ozadja z drugimi področji
preverjanja,3 ki kažejo, da je ta povezanost v Sloveniji v mednarodnem
povprečju (npr. OECD, 2013). V članku pa bomo raziskali, ali povezanost
socialno-ekonomskega ozadja z RI pismenostjo morda vseeno izstopa v
kateri od regij znotraj Slovenije.

Pregled vzorca, raziskovalnih spremenljivk in metod

Leta 2013 je bila v 8. razredih osnovnih šol v 14 državah izvedena Medna­
rodna raziskava informacijske in komunikacijske pismenosti ICILS.4 Na­

3 Področja preverjanja, za katera je iz raziskave PISA znana moč povezanosti socialno-eko­
nomskega ozadja z dosežki, so bralna, matematična, naravoslovna, finančna pismenost in
reševanje problemsko zasnovanih nalog.

4 Navedeno je število držav, za katere so bile izvedene vse aktivnosti pridobivanja podatkov
in so predstavljene v mednarodnem poročilu.
57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64