Page 56 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 56
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

ja in na trgu dela (npr. Kerckhoff, Raudenbush in Glennie, 2001; Rum­
berger, 2010; Samuel, Bergman, Hupka-Brunner, 2013). Še več, Reardon
(2011) s podatki za ZDA ugotavlja, da so se s socialno-ekonomskim ozad­
jem pogojene razlike v dosežkih učencev v obdobju 1970–2000 povečale
za približno tretjino.

Vendar povezanost dosežkov s socialno-ekonomskim ozadjem na
ravni posameznikov ali na ravni regij ni enolična in je zato pomembno
ugotavljati tudi morebitne druge vzroke za zaznane razlike. V splošnem
s tem naslavljamo vprašanje o zagotavljanju enakih možnosti učencev ne
glede na njihovo ozadje, tako v smislu geografskega položaja in socialno­
-ekonomskega ozadja kot drugih dejavnikov.

Kot omenjeno, so dosedanje raziskave v Sloveniji podrobneje anali­
zirale regijske razlike za dosežke pri matematiki in slovenščini, za podro­
čje RI pismenosti pa morebitne razlike med regijami še niso niti ugotovlje­
ne niti raziskane. Vendar pa bi bilo smiselno prav temu področju posvetiti
dodatno pozornost, saj že desetletja tako v Sloveniji kot v svetu potekajo
razprave in aktivnosti (intenzivnega) uvajanja informacijsko-komunika­
cijskih tehnologij (v nadaljevanju IKT) v izobraževanje (glej npr. Portal
SIO, 2016). Kljub različnim spremljavam in raziskavam na tem področju
(ibid.) poglobljenih nacionalnih ali mednarodnih podatkov o dejanski RI
pismenosti učencev do sedaj nismo imeli in še manj smo lahko sklepali o
učinkih različnih pristopov uvajanja in uporabe IKT v izobraževanju na
RI pismenost populacije učencev v splošnem.

V članku z uporabo podatkov nedavne Mednarodne raziskave RI
pism­ enosti IEA ICILS, ki je leta 2013 preverjala RI pismenost osmošolk in
osmošolcev v Sloveniji in v še trinajstih drugih državah,1 analiziramo rav­
ni RI pismenosti v Sloveniji po regijah in njihovo povezanost s social­no-
ekonomskim ozadjem. Na kratko: RI pismenost v raziskavi ICILS zajema
poznavanje in razumevanje o uporabi računalnikov, dostopanje do infor­
macij in njihovo vrednotenje, upravljanje z informacijami, spreminjanje
in ustvarjanje informacij, izmenjavo informacij ter njihovo varno in zašči­
teno rabo (Fraillon in dr., 2014: str. 17). Z analizami v članku bomo ugo­
tavljali ravni RI pismenosti po slovenskih regijah in preverili skladnost
razlik med regijami z doslej ugotovljenimi razlikami na drugih področjih
znanj in spretnosti učencev v Sloveniji. Mednarodno poročilo o rezultatih
raziskave ICILS (ibid.) ugotavlja nadpovprečne dosežke slovenskih učen­
cev v primerjavi z mednarodnim povprečjem sodelujočih držav; sloven­
ski učenci so na mednarodnem preizkusu RI pismenosti dosegli 511 točk v

1 V raziskavah IEA praviloma sodelujejo posamezni izobraževalni sistemi in ne celotne
države. V interesu berljivosti v članku poenostavljeno navajamo, da gre za sodelovanje
držav.

54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61