Page 62 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 62
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

vezanost posredno izhaja iz tretjega dejavnika, ki se v ozadju povezuje tako
z obravnavanim indeksom kot z dosežki, ali pa gre za obratno kavzalnost,
ko sami dosežki učinkujejo na dejavnik. Omenimo še, da je treba pri inter­
pretacijah rezultatov upoštevati tudi to, da so indeksi izpeljani iz lastnih
odgovorov učencev na vprašanja v vprašalniku in ne iz neodvisnih opazo­
vanj ali iz drugih vrst meritev. To pomeni, da so odgovori in s tem tudi za­
znave o povezavah z dosežki odvisne od učenčevega razumevanja vprašanj
in posledično izbranega odgovora.

Rezultati primerjalne analize RI pismenosti
med slovenskimi regijami

Prvo raziskovalno vprašanje naslavlja razlike v ravneh RI pismenosti v raz­
iskavi ICILS 2013 med dvanajstimi statističnimi regijami v Sloveniji. V
Preglednici 1 so podatki o povprečnih dosežkih pri RI pismenosti ICILS
2013 po regijah in njihove navzkrižne primerjave.8

Iz mednarodnega poročila o rezultatih raziskave ICILS (Fraillon in
dr., 2014) je znano, da je skupni povprečni dosežek za Slovenijo pri RI pis­
menosti ICILS 2013 511 točk (ibid.: str. 96). Dosežki v RI pismenosti po
slovenskih regijah se gibajo od 521 točk v Goriški regiji do 503 točke v Spo­
dnjeposavski in Obalno-kraški regiji. Med po rangu povprečnih dosežkov
uspešnejšimi regijami sta še Zasavska (520 točk) in Gorenjska regija (519
točk). Vendar pa moramo zaradi vzorčenja šol in učencev v raziskavi upo­
števati statistično negotovost (standardne napake) pri ugotavljanju razlik
med regijami. Zato so v preglednici navedene tudi navzkrižne primerjave
teh razlik. Razvidno je, da med regijami ni mogoče prepoznati veliko raz­
lik; v splošnem bi lahko rekli, da za prvimi štirimi regijami po rangu (Go­
riška, Zasavska, Gorenjska in Podravska regija) zaostajajo po rangu zadnje
tri regije (Notranjsko-kraška, Spodnjeposavska in Obalno-kraška regija).

Razpon med regijskimi povprečji je torej 18 točk. Standardni odklo­
ni dosežkov RI pismenosti po regijah so v razponu od 58 točk v Zasav­
ski regiji do 72 točk v Notranjsko-kraški regiji in kažejo, da je razprše­
nost znotraj regij v splošnem veliko večja, kot je razpon med regijskimi
povpreč­ji. To je lahko tudi pojasnilo v ozadju ugotovitve, da večine regij­
skih povprečij statistično gledano ni mogoče razlikovati.

8 Pri označevanju statistične pomembnosti razlike med dvema regijama z oznakami v manj­
šem tisku ni upoštevano, da dosežke primerjamo med več regijami hkrati. Običajno pri
izračunih pomembnosti razlik v navzkrižnih primerjavah uporabimo tako imenovani
faktor Bonferonni, ki na 5 odstotkov omeji hkratno verjetnost napačnega sklepanja o raz­
likah, ko razlik v resnici ne bi bilo. V naših primerjavah ta 5-odstotna verjetnost velja za
vsako posamezno primerjavo, kar je navedeno z oznakami v manjšem tisku, ko pa je razlika
statistično pomembna pri 5-odstotnem tveganju za hkratne primerjave ene regije z ostali-
mi enajstimi regijami hkrati, je oznaka za statistično pomembnost v večjem tisku. To velja
tudi za ostale preglednice v nadaljevanju članka.

60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67