Page 62 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 62
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
vezanost posredno izhaja iz tretjega dejavnika, ki se v ozadju povezuje tako
z obravnavanim indeksom kot z dosežki, ali pa gre za obratno kavzalnost,
ko sami dosežki učinkujejo na dejavnik. Omenimo še, da je treba pri inter
pretacijah rezultatov upoštevati tudi to, da so indeksi izpeljani iz lastnih
odgovorov učencev na vprašanja v vprašalniku in ne iz neodvisnih opazo
vanj ali iz drugih vrst meritev. To pomeni, da so odgovori in s tem tudi za
znave o povezavah z dosežki odvisne od učenčevega razumevanja vprašanj
in posledično izbranega odgovora.
Rezultati primerjalne analize RI pismenosti
med slovenskimi regijami
Prvo raziskovalno vprašanje naslavlja razlike v ravneh RI pismenosti v raz
iskavi ICILS 2013 med dvanajstimi statističnimi regijami v Sloveniji. V
Preglednici 1 so podatki o povprečnih dosežkih pri RI pismenosti ICILS
2013 po regijah in njihove navzkrižne primerjave.8
Iz mednarodnega poročila o rezultatih raziskave ICILS (Fraillon in
dr., 2014) je znano, da je skupni povprečni dosežek za Slovenijo pri RI pis
menosti ICILS 2013 511 točk (ibid.: str. 96). Dosežki v RI pismenosti po
slovenskih regijah se gibajo od 521 točk v Goriški regiji do 503 točke v Spo
dnjeposavski in Obalno-kraški regiji. Med po rangu povprečnih dosežkov
uspešnejšimi regijami sta še Zasavska (520 točk) in Gorenjska regija (519
točk). Vendar pa moramo zaradi vzorčenja šol in učencev v raziskavi upo
števati statistično negotovost (standardne napake) pri ugotavljanju razlik
med regijami. Zato so v preglednici navedene tudi navzkrižne primerjave
teh razlik. Razvidno je, da med regijami ni mogoče prepoznati veliko raz
lik; v splošnem bi lahko rekli, da za prvimi štirimi regijami po rangu (Go
riška, Zasavska, Gorenjska in Podravska regija) zaostajajo po rangu zadnje
tri regije (Notranjsko-kraška, Spodnjeposavska in Obalno-kraška regija).
Razpon med regijskimi povprečji je torej 18 točk. Standardni odklo
ni dosežkov RI pismenosti po regijah so v razponu od 58 točk v Zasav
ski regiji do 72 točk v Notranjsko-kraški regiji in kažejo, da je razprše
nost znotraj regij v splošnem veliko večja, kot je razpon med regijskimi
povprečji. To je lahko tudi pojasnilo v ozadju ugotovitve, da večine regij
skih povprečij statistično gledano ni mogoče razlikovati.
8 Pri označevanju statistične pomembnosti razlike med dvema regijama z oznakami v manj
šem tisku ni upoštevano, da dosežke primerjamo med več regijami hkrati. Običajno pri
izračunih pomembnosti razlik v navzkrižnih primerjavah uporabimo tako imenovani
faktor Bonferonni, ki na 5 odstotkov omeji hkratno verjetnost napačnega sklepanja o raz
likah, ko razlik v resnici ne bi bilo. V naših primerjavah ta 5-odstotna verjetnost velja za
vsako posamezno primerjavo, kar je navedeno z oznakami v manjšem tisku, ko pa je razlika
statistično pomembna pri 5-odstotnem tveganju za hkratne primerjave ene regije z ostali-
mi enajstimi regijami hkrati, je oznaka za statistično pomembnost v večjem tisku. To velja
tudi za ostale preglednice v nadaljevanju članka.
60
vezanost posredno izhaja iz tretjega dejavnika, ki se v ozadju povezuje tako
z obravnavanim indeksom kot z dosežki, ali pa gre za obratno kavzalnost,
ko sami dosežki učinkujejo na dejavnik. Omenimo še, da je treba pri inter
pretacijah rezultatov upoštevati tudi to, da so indeksi izpeljani iz lastnih
odgovorov učencev na vprašanja v vprašalniku in ne iz neodvisnih opazo
vanj ali iz drugih vrst meritev. To pomeni, da so odgovori in s tem tudi za
znave o povezavah z dosežki odvisne od učenčevega razumevanja vprašanj
in posledično izbranega odgovora.
Rezultati primerjalne analize RI pismenosti
med slovenskimi regijami
Prvo raziskovalno vprašanje naslavlja razlike v ravneh RI pismenosti v raz
iskavi ICILS 2013 med dvanajstimi statističnimi regijami v Sloveniji. V
Preglednici 1 so podatki o povprečnih dosežkih pri RI pismenosti ICILS
2013 po regijah in njihove navzkrižne primerjave.8
Iz mednarodnega poročila o rezultatih raziskave ICILS (Fraillon in
dr., 2014) je znano, da je skupni povprečni dosežek za Slovenijo pri RI pis
menosti ICILS 2013 511 točk (ibid.: str. 96). Dosežki v RI pismenosti po
slovenskih regijah se gibajo od 521 točk v Goriški regiji do 503 točke v Spo
dnjeposavski in Obalno-kraški regiji. Med po rangu povprečnih dosežkov
uspešnejšimi regijami sta še Zasavska (520 točk) in Gorenjska regija (519
točk). Vendar pa moramo zaradi vzorčenja šol in učencev v raziskavi upo
števati statistično negotovost (standardne napake) pri ugotavljanju razlik
med regijami. Zato so v preglednici navedene tudi navzkrižne primerjave
teh razlik. Razvidno je, da med regijami ni mogoče prepoznati veliko raz
lik; v splošnem bi lahko rekli, da za prvimi štirimi regijami po rangu (Go
riška, Zasavska, Gorenjska in Podravska regija) zaostajajo po rangu zadnje
tri regije (Notranjsko-kraška, Spodnjeposavska in Obalno-kraška regija).
Razpon med regijskimi povprečji je torej 18 točk. Standardni odklo
ni dosežkov RI pismenosti po regijah so v razponu od 58 točk v Zasav
ski regiji do 72 točk v Notranjsko-kraški regiji in kažejo, da je razprše
nost znotraj regij v splošnem veliko večja, kot je razpon med regijskimi
povprečji. To je lahko tudi pojasnilo v ozadju ugotovitve, da večine regij
skih povprečij statistično gledano ni mogoče razlikovati.
8 Pri označevanju statistične pomembnosti razlike med dvema regijama z oznakami v manj
šem tisku ni upoštevano, da dosežke primerjamo med več regijami hkrati. Običajno pri
izračunih pomembnosti razlik v navzkrižnih primerjavah uporabimo tako imenovani
faktor Bonferonni, ki na 5 odstotkov omeji hkratno verjetnost napačnega sklepanja o raz
likah, ko razlik v resnici ne bi bilo. V naših primerjavah ta 5-odstotna verjetnost velja za
vsako posamezno primerjavo, kar je navedeno z oznakami v manjšem tisku, ko pa je razlika
statistično pomembna pri 5-odstotnem tveganju za hkratne primerjave ene regije z ostali-
mi enajstimi regijami hkrati, je oznaka za statistično pomembnost v večjem tisku. To velja
tudi za ostale preglednice v nadaljevanju članka.
60