Page 196 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 196
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

nost in dialog pri pouku (Higgins et al., 2009; Kroflič, 2010a,b; Mikulec,
2010; Rinaldi, 2006; Bingham, 2006). Istočasno raziskovalci ugotavljajo
tihost otrok OPP (Čačinovič Vogrinčič, 2013) in izogibanje verbalnemu
izpostavljanju (Šugman Bohinec, 2013). V programu DSP se v prvem fak­
torju pojavita še dva elementa, ki sta ekonomske narave, to sta spodbude
učitelja in individualiziran način dela, oboje zagotavlja učitelj. Odvisna
sta od načina dela učitelja, posredno pa tudi od tega, kolikšen je delež de­
lovnega mesta učitelja. Če ima učitelj manj učencev v razredu (kar pomeni
višjo distribucijo), bo lahko več časa namenjal verbalni dejavnosti učencev
in jim dajal več spodbud. Prav gotovo so tukaj na boljšem učenci progama
NIS, ker normativi in standardi v programu NIS omogočajo manjše šte­
vilo učencev na učitelja (Pravilnik o normativih in standardih …, 2007).

Z identifikacijo kulturnih, političnih in ekonomskih dejavnikov pri­
poznanja smo ugotovili, katerim vplivom bi bilo treba nameniti pozor­
nost za tem, ko je učenec že vključen v program. V zvezi s tretjim razisko­
valnim vprašanjem odgovorimo, da bi bilo za socialno pravično inkluzijo
v programu DSP na prvem mestu treba nameniti pozornost reprezentaci­
ji, in sicer učiteljevi vlogi pri realizaciji verbalne participacije in vidnosti
učencev. Sledi pomembnost oblikovanja pripoznanja v medsebojnih od­
nosih in zastopstva učenca. Avtorji Artiles, Harris-Murri in Rostenberg
(2006), Bingham (2006), Fraser (1997) ter Rinaldi (2006), za boljšo rea­
lizacijo pripoznanja priporočajo upoštevanje interakcijskega vidika in po­
tenciala transformacije, torej spreminjanja samega sebe, lastnih vzorcev
kulturnih vrednot. V nadaljevanju naj se namenja pozornost reprezenta­
ciji s participacijo učenca v različnih prostorih (npr. tako pri pouku, v de­
javnostih šole, v dejavnostih doma). Participacija v razširjenih dejavnostih
šole je za učence, ki obiskujejo program DSP, izjemno pomembna, prav
tako tudi njihovo zastopstvo, odločanje ter soodločanje. Čisti ekonomski
dejavnik zagotavljanja pogojev za participacijo opozarja na izpolnjevanje
pogojev z različnih strani (učitelj in dom). Redistribucija v programu DSP
pomeni spremembo načina dela učitelja (uporaba več sodelovalnih nači­
nov dela, zahtevnih nalog, več spodbud učitelja, več individualizacije, več­
nivojske participacije …), pa tudi povečanje števila učiteljev.

Tudi v programu NIS naj bi več pozornosti namenili političnemu
dejavniku verbalne participacije in slišanosti učenca, takoj za njim pa redi­
stribuciji, in sicer zagotavljanju pripoznanja z različnih strani (dom in uči­
telj). Sledita kulturni dejavnik zagotavljanje vidnosti in politični dejavnik
zastopstvo. Rekognicija tudi v nadaljevanju ostaja v NIS najpomembnejša,
pozornost gre namenjati pripoznanju v medsebojnih odnosih. Reprezen­
tacija doma je v programu NIS zavzela podobno pomembno mesto kot re­
prezentacija v šoli v programu DSP, kar pomeni, da bi skrb staršev na tem

194
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201