Page 197 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 197
m. šmid, m. ozbič ■ latentna struktura pripoznanja ...
področju (aktivno vključevanje otrok v popoldanske dejavnosti) dopol­
nila prizadevanja za dobro inkluzijo. Končno pa je v programu NIS po­
membna tudi učiteljeva redistribucija z zagotavljanjem aktivnega pouka.

V zaključku ugotavljamo, da smo v raziskavi prepoznali problem
analitičnega in praktičnega (ne)ločevanja dimenzij 3R. Ne le pri prepletan­
ju redistribucije in rekognicije (npr. z istim faktorjem so povezani učni
uspeh in domači viri), temveč tudi pri rekogniciji in reprezentaciji (npr. z
istim faktorjem sta povezana verbalna dejavnost učenca in učitelj upošte­
va ideje in pobude učenca). Če je Olson (2008) zapisal, da je participaci­
ja vedno politične narave, pa smo v tej raziskavi ugotovili, da participacija
poleg tega lahko nosi lastnost vidnosti, kar so ugotovili tudi drugi avtorji.
Npr. Rinaldi (2006) z verbalno participacijo otroka (npr. dialogom) opre­
deli vidnost otroka, po Binghamu (2006) pa se vidnost učenca določa v
pogovoru o prepoznavanju lastnega položaja ali položaja drugih. Ugota­
vljamo, da ne le dosežki, tudi participacija/zastopstvo prinašata vidnost.
Povezanost različnih elementov v posameznih dejavnikih pripoznanja je
lahko splošnejša oziroma pogostejša. Vsebinsko opredelitev smo opravi­
li glede na kontekst. Faktorizacija preučevanih spremenljivk je tako pri­
trdila raziskovalcem pripoznanja, ki menijo, da dimenzij redistribucije in
rekognicije ne gre ločevati (Butler in Young, v Keddie, 2012; Honneth,
2004; Boler, 1999). Prav tako pa se lahko pritrdi raziskovalcem, ki so pre­
pričani, da je treba posamezne dimenzije za raziskovanje socialne pravič­
nosti analitično razmejiti (Fraser, 2003; Keddie, 2012; Huttunen, 2007;
Danermark in Coniavitis Gellerstedt, 2004; Higgins et al., 2009). V pro­
gramih za OPP so se izdiferencirali tako čisti kot mešani faktorji, nekatere
je možno opredeliti kot pretežne, kar omogoči ločeno opredelitev dimen­
zij (npr. faktor, ki vsebuje učni uspeh, in domači viri je pretežno redistri­
bucijski, saj učni uspeh prevzema redistribucijske lastnosti).

S povedanim se raziskava vključuje v analize inkluzivnih praks in
predstavlja izvirni prispevek prikaza možne paradigme analize inkluzije
na osnovi pridobljenih faktorjev pripoznanja s 3R. V prispevku smo žele­
li prikazati doprinos pripoznanja k inkluziji glede na vsebino in potreb­
nost upoštevanja vseh dimenzij. Zato koncept pripoznanja in ugotovitve
empirične raziskave lahko prenesemo na področje vzgoje in izobraževan­
ja še drugih oseb s posebnimi potrebami. Pripoznanje oseb z motnjami
sluha, govora, jezika, slepote in slabovidnosti, gibalno oviranih in drugih
je podvrženo enakim težavam pri odločanju, soodločanju, pri verbalni in
fizični participaciji, vidnosti, slišanosti, težavam v medsebojnih odnosih,
v transformacijskih procesih ter težavam v zagotavljanju pogojev za pri­
kaz sposobnosti in interakcijo. Nenazadnje Pravilnik o organizaciji (2013)

195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202