Page 195 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 195
m. šmid, m. ozbič ■ latentna struktura pripoznanja ...

zato je šesti faktor ekonomski dejavnik in se imenuje ZAGOTAVLJAN­
JE POGOJEV S STRANI UČITELJA/USTANOVE.

Ugotovitve

Rezultati raziskave so pokazali, da so izbrani elementi pripoznanja pri fak­
torskih analizah omogočili identifikacijo tako kulturnih kot političnih in
ekonomskih dejavnikov pripoznanja. Ugotavljamo, da zaželene značilno­
sti vključevanja prepoznamo tudi v postavkah vprašalnikov in preglednic
Indeksa inkluzije avtorjev Booth in Ainscow (2014). Odgovor na prvi del
prvega raziskovalnega vprašanja, kakšen je latentni prostor pripoznanja v
programu DSP, je, da je faktorizacija celotnega sistema spremenljivk (n =
17) izločila šest neodvisnih latentnih dimenzij pripoznanja: vloga učite-
lja za verbalno participacijo učenca, vidnost učenca v medsebojnih odnosih,
participacija učenca, vidnost učenca, zagotavljanje pogojev ter šolske interes­
ne dejavnosti.

Odgovor na drugi del prvega raziskovalnega vprašanja, kakšen je la­
tentni prostor pripoznanja v programu NIS, je, da je faktorizacija celotne­
ga sistema spremenljivk (n = 17) izločila šest latentnih dimenzij pripozna­
nja: verbalna participacija učenca, zagotavljanje pogojev, zastopstvo učenca,
stopnja pripoznanja učenca v medsebojnih odnosih, domače interesne dejav-
nosti ter zagotavljanje pogojev za pripoznanje s stani učitelja/ustanove.

Pri primerjanju latentnih struktur programov DSP in NIS (pregled­
nici 4 in 6) ugotavljamo, da faktorji v programih pojasnjujejo nekoliko
različno količino variance, da se razlikujejo v vsebini in v zaporedju. Mera
KMO je v programu NIS nekoliko višja kot v programu DSP. S tem smo
odgovorili na drugo raziskovalno vprašanje, da se dejavniki pripoznanja v
programu DSP razlikujejo od dejavnikov v programu NIS tako po vsebini
kot po zaporedju. Iz Preglednice 4 je razvidno, da se prvi faktor v progra­
mu DSP – vloga učitelja za verbalno participacijo učenca – nanaša na po­
litični in ekonomski vidik pripoznanja. Prevladuje reprezentacija, in sicer
zagotavljanje učenčeve verbalne dejavnosti in slišanosti (razgovori o delu
z učiteljem, dajanje odgovorov, dajanje kakršnih koli pobud ali idej učen­
ca), rekognicijsko področje zastopa element učitelj upošteva pobude in ideje
učenca. V ospredju je učiteljeva vloga, on je tisti, ki učencu z aktivnimi na­
čini dela verbalno prisotnost in slišanost zagotavlja. Tudi v programu NIS
(Preglednica 6) v prvem faktorju – verbalna participacija učenca (razgovo­
ri o delu z učiteljem, postavljanje vprašanj, dajanje kakršnih koli pobud ali
idej učenca) – prevladuje reprezentacija, rekognicijsko področje pa prav
tako zastopa element učitelj upošteva pobude in ideje učenca. Vsebina, ki je
oblikovala t. i. verbalni faktor, se je v inkluziji pokazala kot izjemno po­
membna, kar ugotavljajo tudi raziskovalci, ki poudarjajo verbalno aktiv­

193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200