Page 194 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 194
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

Tretji faktor (Faktor 3, pojasnjene 11,131 % variance) predstavljajo
spremenljivke učenec je odločal ali soodločal, interesne dejavnosti v šoli ter
do določene stopnje sošolci so opazili izdelke, rezultate učenca. Prva spre­
menljivka je eden najpomembnejših političnih elementov, vsebinsko se
nanaša na zastopstvo učenca. Druga spremenljivka se vsebinsko nanaša na
participacijo učenca v šolskih aktivnostih in je prav tako politična, saj uče­
nec s participacijo predstavlja samega sebe. Do neke mere pa vpliva tudi
to, kako so angažiranost učenca opazili sošolci (tretja spremenljivka). Vse
spremenljivke se navezujejo na samopredstavitev učenca. Z opaženostjo/
vidnostjo, z odločanjem in soodločanjem ter s sodelovanjem v interesnih
šolskih dejavnostih se učenec predstavlja, izraža svojo voljo, zato se tretji
faktor imenuje ZASTOPSTVO UČENCA in je politični dejavnik.

Četrti faktor je kulturni dejavnik in pojasnjuje 10,076 % variance
s tremi spremenljivkami, vse so elementi kulturne dimenzije: medosebni
stiki, učenec je dobro sprejet in ima dober položaj v razredu ter medsebojna
naklonjenost učencev. Vsebinsko se nanašajo na položaj učenca v razredu
in na odnose med učenci. Zato se Faktor 4 imenuje STOPNJA PRIPO­
ZNANJA UČENCA V MEDSEBOJNIH ODNOSIH.

S petim faktorjem (Faktor 5) je pojasnjene 7,740% variance celotne­
ga sistema. Sestavlja ga ena reprezentacijska spremenljivka – interesne de-
javnosti doma. Izkazalo se je, da je nevključenost učencev NIS v interesne
dejavnosti doma splošen pojav. Spremenljivka je približno enako močno
povezana oziroma nepovezana z ostalimi spremenljivkami, kar pomeni,
da nobena značilnost, zajeta v sistemu spremenljivk, bistveno ne posega
v njeno pojavnost. Peti faktor se imenuje DOMAČE INTERESNE DE­
JAVNOSTI in je politični dejavnik. V primerjavi s faktorsko analizo v
programu DSP, kjer se je osamila spremenljivka šolske interesne dejavno-
sti, sklepamo, da je nevključevanje v interesne dejavnosti na splošno šibko
področje tako za učence v programu DSP kot za učence v programu NIS.
Učenci programa DSP se ne vključujejo v interesne dejavnosti šole, učenci
programa NIS pa se ne vključujejo v interesne dejavnosti doma.

Šesti faktor (Faktor 6) pojasnjuje 6,086 % celotne variance. Povezan
je s spremenljivkami individualizirana metoda dela, večnivojska participa-
cija in zahtevne naloge. Prisotnost zahtevnih nalog kaže na učiteljeva ve­
lika pričakovanja do učenca, od katerega pričakuje, da bo aktiven in da
bo pokazal visoke rezultate. Individualizirana metoda dela pomeni, da se
učencu zagotovijo naloge, primerne njegovim sposobnostim, zato učitelj
prav tako pričakuje njegovo aktivnost. Večnivojska participacija je meto­
da dela, kjer se naloge izpolnjujejo v sodelovalnem učenju z drugimi, z uči­
teljevo vnaprej premišljeno aktivno participacijo učenca (Kavkler, 2009).
Vse tri spremenljivke so redistribucijske narave in jih zagotavlja učitelj,

192
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199