Page 192 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 192
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

Spremenljivke Komunaliteta Faktor Lastna % pojasnjene % kumulativne
vrednost variance variance
Medsebojna naklonjenost ,942
učencev ,671
Ocena pri slovenščini ,869
Šolske interesne dejavnosti ,882
Domače interesne dejav-
nosti

Dejavniki pripoznanja so bili pridobljeni s faktorsko analizo z metodo
glavnih komponent. V postopek faktorizacije je bilo vključenih 17 spre­
menljivk. Kaiser-Mayer-Oklinova mera (KMO = 0,604) kaže na po­
vezanost spremenljivk, Bartlettov test sferičnosti (vrednost hi kvadrat:
298,549; stopnja tveganja < 0,000) pa, da med spremenljivkami obstaja
odvisnost. Korelacije med pari spremenljivk je še mogoče izraziti z novi­
mi variablami. Iz Preglednice 5 je razvidno, da je po Kaiser-Guttmanovem
kriteriju identificiranih 6 faktorjev, ki skupaj pojasnjujejo 79,270 % vari­
ance. Tudi za program NIS je bila narejena Oblimin rotacija – ta metoda
je dala najbolj enostavno faktorsko strukturo, zato je bila najprimernejša
za interpretacijo.

Iz Preglednice 5 so razvidne komunalitete, ki kažejo količino skup­
ne variance posamezne spremenljivke, pojasnjene z vsemi šestimi faktorji.
Njihova vrednost je pri vseh spremenljivkah višja od 0,6. Najmanj skupne
variance, pojasnjene s faktorji, je pri spremenljivki učenec je odločal, soodlo-
čal (0,665), pri osmih spremenljivkah je komunaliteta višja od 0,8, največ
skupne variance, pojasnjene z vsemi faktorji, pa je pri elementih medse­
bojnih odnosov, in sicer medsebojna naklonjenost (0,942) ter učenec je spre-
jet, ima dober položaj v razredu (0.917). Sledijo domače interesne dejavno-
sti v šoli (0,882).

S prvim faktorjem (Faktor 1) je pojasnjeno 30,530 % variance
(Pregledn­ ica 5). Iz Preglednice 6 pa je razvidno, da ima najvišjo poveza­
vo s štirimi spremenljivkami: razgovori o delu z učiteljem, dajanje kakršnih
koli pobud in idej, postavljanje vprašanj ter učitelj upošteva pobude in ide-
je učenca. Prve tri spremenljivke so reprezentacijske in se nanašajo na ver­
balno aktivnost učenca. Četrta spremenljivka je rekognicijska in kaže na
pobude ter ideje učenca, ki so dejansko tudi upoštevane. Spremenljivke
se vsebinsko navezujejo na verbalno aktivnost, ki prinaša vidnost in sliša­
nost, zato je prvi dejavnik kulturno-politične narave in se imenuje VER­
BALNA PARTICIPACIJA UČENCA.

190
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197