Page 190 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 190
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

Ime faktorja Ime Faktor 1 Faktor 2 Faktor 3 Faktor 4 Faktor 5 Faktor 6
Šolske intere- spremenljivke ,915
sne dejavnosti Šolske interesne
dejavnosti

Poševnokotna rotacija Oblimin (delta -0,1) je dala najbolj enostavno faktorsko
strukturo. Preglednica 3 prikazuje faktorske nasičenosti šestih faktorjev.

Drugi faktor (Faktor 2) pojasnjuje 15,629 % celotne variance. Sesta­
vljajo ga štiri rekognicijske spremenljivke, zato sodi med kulturne dejavni­
ke: spoštovanje učenca v razredu, medsebojna naklonjenost učencev, učenec
je dobro sprejet in ima dober položaj v razredu ter četrta – sošolci so opazi-
li izdelke in rezultate pouka. Vse se vsebinsko nanašajo na učenčev položaj
v razredu in na odnose med učenci, v katerih je učenec viden, kar je tudi
eden glavnih dejavnikov pripoznanja (Fraser, 2003; Higgins et al., 2009).
Drugi faktor se zato se imenuje VIDNOST UČENCA V MEDSEBOJ­
NIH ODNOSIH.

S tretjim faktorjem (Faktor 3) je pojasnjene 9,832 % variance siste­
ma. Povezuje se s spremenljivkama interesne dejavnosti doma in zahtevne
naloge, ki ima negativni predznak. Prva spremenljivka kaže participacijo
učenca v domačem okolju. Tudi zahtevne naloge do določene mere vpliva­
jo na učenčevo participacijo. Učiteljeva velika pričakovanja pomenijo, da
učencu daje zahtevne naloge in pričakuje, da bo ves čas aktiven pri pou­ ku
(Keddie, 2012), zato manj zahtevne naloge pomenijo, da učenec sodeluje
manj. Obe spremenljivki opredeljujeta participacijo učenca pri pouku ali
doma, zato je tretji faktor političnega značaja in se imenuje PARTICIPA­
CIJA UČENCA.

Četrti faktor pojasnjuje 8,209 % variance in ima projekcije na spre­
menljivkah učenec je odločal, soodločal (negativni predznak) in učni uspeh
pri predmetu slovenščina. Prva spremenljivka je pomemben reprezentacij­
ski element in kaže, koliko je učenec pravzaprav uspešen pri uveljavljanju
svojih odločitev, svoje volje ter je zato viden. Učni uspeh je eden glavnih
elementov gradnje pripoznanja v pozitivni vidnosti z dosežki (Higgins et
al., 2009). Obe spremenljivki kažeta na uspešnost učenca, tako pri odlo­
čanju kot pri vidnosti zaradi dosežkov. Četrti faktor se zato imenuje VID­
NOST UČENCA in je kulturni dejavnik.

Peti faktor (Faktor 5, 7,081 % pojasnjene variance) sestavljata distri­
bucijski spremenljivki: domači viri in večnivojska participacija. Večnivoj­
ska participacija je metoda dela, kjer se upošteva učenčeve individualne
značilnosti, a naloge se izpolnjujejo v sodelovalnem učenju z drugimi, z
vnaprej premišljeno participacijo učenca (Kavkler, 2009). Peklaj (2001) ter
Peklaj s sodelavci (2009) so prepričani, da z načrtovanimi sodelovalnimi

188
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195