Page 190 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 190
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
Ime faktorja Ime Faktor 1 Faktor 2 Faktor 3 Faktor 4 Faktor 5 Faktor 6
Šolske intere- spremenljivke ,915
sne dejavnosti Šolske interesne
dejavnosti
Poševnokotna rotacija Oblimin (delta -0,1) je dala najbolj enostavno faktorsko
strukturo. Preglednica 3 prikazuje faktorske nasičenosti šestih faktorjev.
Drugi faktor (Faktor 2) pojasnjuje 15,629 % celotne variance. Sesta
vljajo ga štiri rekognicijske spremenljivke, zato sodi med kulturne dejavni
ke: spoštovanje učenca v razredu, medsebojna naklonjenost učencev, učenec
je dobro sprejet in ima dober položaj v razredu ter četrta – sošolci so opazi-
li izdelke in rezultate pouka. Vse se vsebinsko nanašajo na učenčev položaj
v razredu in na odnose med učenci, v katerih je učenec viden, kar je tudi
eden glavnih dejavnikov pripoznanja (Fraser, 2003; Higgins et al., 2009).
Drugi faktor se zato se imenuje VIDNOST UČENCA V MEDSEBOJ
NIH ODNOSIH.
S tretjim faktorjem (Faktor 3) je pojasnjene 9,832 % variance siste
ma. Povezuje se s spremenljivkama interesne dejavnosti doma in zahtevne
naloge, ki ima negativni predznak. Prva spremenljivka kaže participacijo
učenca v domačem okolju. Tudi zahtevne naloge do določene mere vpliva
jo na učenčevo participacijo. Učiteljeva velika pričakovanja pomenijo, da
učencu daje zahtevne naloge in pričakuje, da bo ves čas aktiven pri pou ku
(Keddie, 2012), zato manj zahtevne naloge pomenijo, da učenec sodeluje
manj. Obe spremenljivki opredeljujeta participacijo učenca pri pouku ali
doma, zato je tretji faktor političnega značaja in se imenuje PARTICIPA
CIJA UČENCA.
Četrti faktor pojasnjuje 8,209 % variance in ima projekcije na spre
menljivkah učenec je odločal, soodločal (negativni predznak) in učni uspeh
pri predmetu slovenščina. Prva spremenljivka je pomemben reprezentacij
ski element in kaže, koliko je učenec pravzaprav uspešen pri uveljavljanju
svojih odločitev, svoje volje ter je zato viden. Učni uspeh je eden glavnih
elementov gradnje pripoznanja v pozitivni vidnosti z dosežki (Higgins et
al., 2009). Obe spremenljivki kažeta na uspešnost učenca, tako pri odlo
čanju kot pri vidnosti zaradi dosežkov. Četrti faktor se zato imenuje VID
NOST UČENCA in je kulturni dejavnik.
Peti faktor (Faktor 5, 7,081 % pojasnjene variance) sestavljata distri
bucijski spremenljivki: domači viri in večnivojska participacija. Večnivoj
ska participacija je metoda dela, kjer se upošteva učenčeve individualne
značilnosti, a naloge se izpolnjujejo v sodelovalnem učenju z drugimi, z
vnaprej premišljeno participacijo učenca (Kavkler, 2009). Peklaj (2001) ter
Peklaj s sodelavci (2009) so prepričani, da z načrtovanimi sodelovalnimi
188
Ime faktorja Ime Faktor 1 Faktor 2 Faktor 3 Faktor 4 Faktor 5 Faktor 6
Šolske intere- spremenljivke ,915
sne dejavnosti Šolske interesne
dejavnosti
Poševnokotna rotacija Oblimin (delta -0,1) je dala najbolj enostavno faktorsko
strukturo. Preglednica 3 prikazuje faktorske nasičenosti šestih faktorjev.
Drugi faktor (Faktor 2) pojasnjuje 15,629 % celotne variance. Sesta
vljajo ga štiri rekognicijske spremenljivke, zato sodi med kulturne dejavni
ke: spoštovanje učenca v razredu, medsebojna naklonjenost učencev, učenec
je dobro sprejet in ima dober položaj v razredu ter četrta – sošolci so opazi-
li izdelke in rezultate pouka. Vse se vsebinsko nanašajo na učenčev položaj
v razredu in na odnose med učenci, v katerih je učenec viden, kar je tudi
eden glavnih dejavnikov pripoznanja (Fraser, 2003; Higgins et al., 2009).
Drugi faktor se zato se imenuje VIDNOST UČENCA V MEDSEBOJ
NIH ODNOSIH.
S tretjim faktorjem (Faktor 3) je pojasnjene 9,832 % variance siste
ma. Povezuje se s spremenljivkama interesne dejavnosti doma in zahtevne
naloge, ki ima negativni predznak. Prva spremenljivka kaže participacijo
učenca v domačem okolju. Tudi zahtevne naloge do določene mere vpliva
jo na učenčevo participacijo. Učiteljeva velika pričakovanja pomenijo, da
učencu daje zahtevne naloge in pričakuje, da bo ves čas aktiven pri pou ku
(Keddie, 2012), zato manj zahtevne naloge pomenijo, da učenec sodeluje
manj. Obe spremenljivki opredeljujeta participacijo učenca pri pouku ali
doma, zato je tretji faktor političnega značaja in se imenuje PARTICIPA
CIJA UČENCA.
Četrti faktor pojasnjuje 8,209 % variance in ima projekcije na spre
menljivkah učenec je odločal, soodločal (negativni predznak) in učni uspeh
pri predmetu slovenščina. Prva spremenljivka je pomemben reprezentacij
ski element in kaže, koliko je učenec pravzaprav uspešen pri uveljavljanju
svojih odločitev, svoje volje ter je zato viden. Učni uspeh je eden glavnih
elementov gradnje pripoznanja v pozitivni vidnosti z dosežki (Higgins et
al., 2009). Obe spremenljivki kažeta na uspešnost učenca, tako pri odlo
čanju kot pri vidnosti zaradi dosežkov. Četrti faktor se zato imenuje VID
NOST UČENCA in je kulturni dejavnik.
Peti faktor (Faktor 5, 7,081 % pojasnjene variance) sestavljata distri
bucijski spremenljivki: domači viri in večnivojska participacija. Večnivoj
ska participacija je metoda dela, kjer se upošteva učenčeve individualne
značilnosti, a naloge se izpolnjujejo v sodelovalnem učenju z drugimi, z
vnaprej premišljeno participacijo učenca (Kavkler, 2009). Peklaj (2001) ter
Peklaj s sodelavci (2009) so prepričani, da z načrtovanimi sodelovalnimi
188