Page 183 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 183
m. šmid, m. ozbič ■ latentna struktura pripoznanja ...

za vse učence (tu so aktualne prilagoditve), metode in oblike dela ter vo­
denje razreda, ki odobrava raznolikost. S pomočjo ekspertne analize smo
operacionalizirali ekonomsko področje tako, da smo opredelili vlogo uči­
telja. Zanimalo nas je ali učitelj uporablja takšne metode dela, ki omogo­
čajo funkcioniranje učencev in prikaz njihovih sposobnosti, ali jih spod­
buja k sodelovanju ter k razumevanju raznolikosti učencev. Določili smo
dve najpomembnejši metodi dela za OPP, to sta individualizacija in več­
nivojska participacija. Del ekonomske pravice so tudi zahtevne naloge in
dostopen kurikul, zato smo opazovali, kako zahtevne naloge učitelj daje
učencem.

V nadaljevanju opisujemo še reprezentacijsko dimenzijo pripoznan­
ja, ki predstavlja politični vidik socialne pravičnosti in pomeni takšno ure­
ditev (preureditev) »okvira participacije« (Fraser, 2003: str. 88) (okolje,
prostor ali nivo participacije), da skupini ali posamezniku omogoča sode­
lovanje v konkretnem okolju in mu omogoča odločanje v socialnem živ­
ljenju družbe (Fraser, 2003; Olson, 2008). Avtorji zagovarjajo, da je okvir
participacije bistven za vsak koncept pravice, (ne)participacija pa informi­
ra, kako je distributivna in rekognitivna pravica razumljena in kako se k
njej pristopa (ibid.). Če pogledamo vzgojo in izobraževanje, reprezentacija
pomeni aktivno fizično in verbalno participacijo v čim več različnih dejav­
nostih in v čim širših prostorih šolskega (npr. pri pouku) in zunajšolskega
življenja (npr. v interesnih dejavnostih) ter zagotavljanje priložnosti parti­
cipacije pri odločanju v zadevah, ki se nanašajo na otroke same (Higgins,
MacArthur in Kelly, 2009: str. 474; MacArthur et al., 2007; Olli, Vehka­
koski in Salanterä, 2012; Smith, 2007: str. 147; Bingham, 2006). S spre­
menljivkami smo zato opazovali verbalno in fizično participacijo učencev
v dejavnostih pouka, šole in širše. O slednjem smo se informirali s pomoč­
jo dokumentacije šole ali s pomočjo pogovora z učitelji. Verbalna aktiv­
nost in s tem vidnost učenca se kaže v iniciatorskih in pogajalskih akci­
jah v odločanju, soodločanju v zadevah, ki se nanašajo nanj in na njegovo
ravnanje in učenje, npr., kje bo sodeloval in podobno (Olli et al., 2012).
Element reprezentacije je tudi zastopanje drugih učencev, opazujemo ga
pri sodelovanju v skupini, poročanju o delu skupine, posebnih zadolžitvah
(priprava projekcije za učno uro ali pomoč pri pripravi pripomočkov za ce­
lotno skupino ipd.). Prav je omeniti, da se različni vidiki koncepta pripo­
znanja prepletajo, kar bi zlasti lahko rekli za vidnost z dosežki in verbal­
no participacijo.

Cilj raziskave

Cilj raziskave je na osnovi neposrednega opazovanja pouka in analize do­
kumentov ugotoviti latentno strukturo koncepta pripoznanja v konkret­

181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188