Page 181 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 181
m. šmid, m. ozbič ■ latentna struktura pripoznanja ...

del potencialno ustrezen okvir za presojanje uspešnosti inkluzije, je za­
nimanje za procese, ki ga sproži vprašanje »Kaj je narejenega« za tem,
ko je distribucija opravljena, ko je učenec že vključen v program; sprašu­
je se o situaciji, ki jo distribucija naredi (Higgins, MacArthur in Kelly,
2009: str. 472), in poskrbi, da se inkluzija ne konča zgolj »pri vključeno­
sti«. V konkretni raziskavi smo 3R s pomočjo literature in ekspertne ana­
lize operacio­nalizirali. Opredelitve spremenljivk izhajajo iz del avtorjev, ki
pripoznanje povezujejo s področjem vključevanja OPP v šolo. Avtorji so
našli jasno ujemanje ključnih postavk pripoznanja na makropolitični rav­
ni s ključnimi postavkami znotraj izobraževanja na mikro ravni (Keddie,
2012; Hig­gins et al., 2009 …).

Opazovanje kulturne dimenzije pripoznanja smo naslonili na tezo,
da ta dimenzija pravičnosti zahteva takšen status članov skupine ali sku­
pine v družbi, ki, kot preostali dve, omogoča partnersko sodelovanje z
vrstniki v socialnih interakcijah (Fraser, 2000). Posameznik ali skupi­
na mora imeti občutek, da mu/ji je enakovredno partnerstvo omogoče­
no. Zahteva občutek posameznika ali skupine, da so, četudi v večinskem
kulturnem okolju, obravnavani enako kot vsi ostali člani družbe, da ima­
jo vse pravice kot večina, da je njihova različnost pozitivno sprejeta in da
so njihovi dosežki pozitivno vidni ter so zato spoštovani (Fraser, 1997: str.
14, Galeotti, 2009). Fraser (2000: str. 113) navaja: »Ko institucionalizira­
ni kulturni vzorci konstituirajo akterje kot vrstnike, sposobne sodelovanja
drug z drugim v socialnem življenju, tedaj lahko govorimo o recipročnosti
pripoznanja in statusni enakosti.« Kot zapisano, pripoznanje zahteva kul­
turne vrednote, ki institucionalizirane oblike urejajo na način, da omogo­
čajo enakovredno partnerstvo v sodelovanju. »Če je za intersubjektivno
pripoznanje pogoj humana družba, potem je edino v takšnem intersubjek­
tivnem pripoznanju možna transformacija samega sebe v interakciji z dru­
gimi,« utemeljuje Fraser (2003: str. 41). Zato se recipročnost pripoznanja
spozna tudi po spreminjanju zavedanja o lastnem dominantnem ali pod­
rejenem položaju oz. po transformaciji zavesti o samem sebi obeh skupin
v družbi, tako večinske ali dominantne kot manjšinske ali podrejene sku­
pine. Pri spreminjanju zavesti o samem sebi, kjer gre za lastno transforma­
cijo, se spreminjajo odnosi, stališča in vrednote (Galeotti, 2009: str. 176).

Bistvo rekognicijskih zahtev v vzgoji in izobraževanju je v dobrem
statusu učencev in pozitivnem vrednotenju rezultatov njihovega dela, kar
smo povzeli po Higgins et al. (2009). Dober status daje učencu možnost,
da sodeluje kot polni partner v aktivnostih razreda in šole. Pomemben
je tudi občutek učenca, da je uspešen in da s svojimi dosežki participi­
ra v lastn­ em razvoju in napredku celega razreda ali skupine (ibid.). Pripo­
znanju, ki osebe s posebnimi potrebami obravnava v pozitivni vidnosti, ki

179
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186