Page 182 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 182
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
lahko enako kot ostali doprinesejo k razvoju posameznika in skupine, so
pripisali transformativno moč in ga tudi poimenovali »transformativna
raznolikost« (ibid.: str. 474). Zato je oblikovanje transformacijskih pogo
jev prav tako zahteva kulturne dimenzije v šoli. Vidnost v pripoznanju je
ključna tudi za avtorja Binghama (2006), ki učitelje nagovarja, naj se učen
ce znotraj kurikula spodbuja h kritičnemu razmišljanju o sebi in širšem so
cialnem kontekstu, s čimer se ustvarjajo pogoji za spremembo vrednot vsa
kega. Pozitivna vidnost pa nastane zaradi posameznikovih dosežkov, kar
utemeljuje tudi Galeotti (2009). Zato smo s pomočjo literature in ekspert
ne analize pozitivno pripoznanje opazovali v medsebojni naklonjenosti,
spoštovanju, sprejetosti, v nepodrejenosti ipd. Za neposredno opazovanje
pa so bili nedostopni kulturni vzorci vrednot, ki zato niso bili predmet
opazovanja.
Bistvena razlika redistributivne dimenzije v smislu rekognitivne teo
rije in čistih oblik distribucije v konvencionalnem smislu je poudarjanje
distribucije, ki poteka preko celotnih socialnih odnosov, vključno prek
tistih, ki se običajno obravnavajo kot kulturni (Fraser, 2003: str. 86–87;
Honneth, 2004). Prav ta element je eden bistvenih doprinosov rekognitiv
ne teorije. Obstaja namreč neustrezna distribucija zaradi neustreznih eko
nomskih struktur družbe. Rekognicijski premislek pa odkriva neustrezno
distribucijo, ki je posledica institucionaliziranih oblik družbe zaradi ob
stoječih kulturnih vrednot družbe, ki preprečujejo partnersko sodelovan
je v družbi. Ekonomsko dimenzijo – redistribucijo smo po avtorjih Ro
beyns (2009) in Solveig Reindal (2010) naslonili na sposobnostni model
socialne pravičnosti, za katerega je Fraser sama menila, da ga je nadgradi
la z interakcijo med udeleženci (Chhachhi, 2011: str. 307). Reinterpretira
la je posameznikove zmožnosti. Medtem ko je sposobnost funkcioniranja
pri Senu (in še drugih avtorjih, npr. pri Nussbaumanovi) usmerjena na po
sameznikove individualne sposobnosti, je pri kritični teoriji rekognicije v
ospredju sposobnost interakcije med udeleženci samimi (ibid., 2011). Pra
vica zahteva, da je ljudem možnost interakcije z vrstniki v socialnem živ
ljenju dana v izhodišču, nato v njej vsak sodeluje po svojih sposobnostih.
Sposobnostni model s poudarkom na interakciji teorijo rekognicije pove
že z OPP, kar zagovarjata in utemeljujeta Danermark in Coniavitis Gel
lerstedt (2004). Oba elementa, razvoj sposobnosti in participacija v inte
rakcijah, sta za OPP zelo pomembna. Zahteve ekonomskega področja so
prenesene na področje vzgoje in izobraževanja, kjer je glavna zahteva za
gotavljanje pogojev za prikaz sposobnosti, za funkcioniranje in interakcijo
(Higgins et al., 2009: str. 474; Keddie, 2012: str. 271). Za njihovo čim bolj
šo uresničitev potrebujemo zadostne materialne vire, ki so državni (npr.
število učiteljev, število ur dela, načini dela) in domači, dosegljiv kurikul
180
lahko enako kot ostali doprinesejo k razvoju posameznika in skupine, so
pripisali transformativno moč in ga tudi poimenovali »transformativna
raznolikost« (ibid.: str. 474). Zato je oblikovanje transformacijskih pogo
jev prav tako zahteva kulturne dimenzije v šoli. Vidnost v pripoznanju je
ključna tudi za avtorja Binghama (2006), ki učitelje nagovarja, naj se učen
ce znotraj kurikula spodbuja h kritičnemu razmišljanju o sebi in širšem so
cialnem kontekstu, s čimer se ustvarjajo pogoji za spremembo vrednot vsa
kega. Pozitivna vidnost pa nastane zaradi posameznikovih dosežkov, kar
utemeljuje tudi Galeotti (2009). Zato smo s pomočjo literature in ekspert
ne analize pozitivno pripoznanje opazovali v medsebojni naklonjenosti,
spoštovanju, sprejetosti, v nepodrejenosti ipd. Za neposredno opazovanje
pa so bili nedostopni kulturni vzorci vrednot, ki zato niso bili predmet
opazovanja.
Bistvena razlika redistributivne dimenzije v smislu rekognitivne teo
rije in čistih oblik distribucije v konvencionalnem smislu je poudarjanje
distribucije, ki poteka preko celotnih socialnih odnosov, vključno prek
tistih, ki se običajno obravnavajo kot kulturni (Fraser, 2003: str. 86–87;
Honneth, 2004). Prav ta element je eden bistvenih doprinosov rekognitiv
ne teorije. Obstaja namreč neustrezna distribucija zaradi neustreznih eko
nomskih struktur družbe. Rekognicijski premislek pa odkriva neustrezno
distribucijo, ki je posledica institucionaliziranih oblik družbe zaradi ob
stoječih kulturnih vrednot družbe, ki preprečujejo partnersko sodelovan
je v družbi. Ekonomsko dimenzijo – redistribucijo smo po avtorjih Ro
beyns (2009) in Solveig Reindal (2010) naslonili na sposobnostni model
socialne pravičnosti, za katerega je Fraser sama menila, da ga je nadgradi
la z interakcijo med udeleženci (Chhachhi, 2011: str. 307). Reinterpretira
la je posameznikove zmožnosti. Medtem ko je sposobnost funkcioniranja
pri Senu (in še drugih avtorjih, npr. pri Nussbaumanovi) usmerjena na po
sameznikove individualne sposobnosti, je pri kritični teoriji rekognicije v
ospredju sposobnost interakcije med udeleženci samimi (ibid., 2011). Pra
vica zahteva, da je ljudem možnost interakcije z vrstniki v socialnem živ
ljenju dana v izhodišču, nato v njej vsak sodeluje po svojih sposobnostih.
Sposobnostni model s poudarkom na interakciji teorijo rekognicije pove
že z OPP, kar zagovarjata in utemeljujeta Danermark in Coniavitis Gel
lerstedt (2004). Oba elementa, razvoj sposobnosti in participacija v inte
rakcijah, sta za OPP zelo pomembna. Zahteve ekonomskega področja so
prenesene na področje vzgoje in izobraževanja, kjer je glavna zahteva za
gotavljanje pogojev za prikaz sposobnosti, za funkcioniranje in interakcijo
(Higgins et al., 2009: str. 474; Keddie, 2012: str. 271). Za njihovo čim bolj
šo uresničitev potrebujemo zadostne materialne vire, ki so državni (npr.
število učiteljev, število ur dela, načini dela) in domači, dosegljiv kurikul
180