Page 182 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 182
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

lahko enako kot ostali doprinesejo k razvoju posameznika in skupine, so
pripisali transformativno moč in ga tudi poimenovali »transformativna
raznolikost« (ibid.: str. 474). Zato je oblikovanje transformacijskih pogo­
jev prav tako zahteva kulturne dimenzije v šoli. Vidnost v pripoznanju je
ključna tudi za avtorja Binghama (2006), ki učitelje nagovarja, naj se učen­
ce znotraj kurikula spodbuja h kritičnemu razmišljanju o sebi in širšem so­
cialnem kontekstu, s čimer se ustvarjajo pogoji za spremembo vrednot vsa­
kega. Pozitivna vidnost pa nastane zaradi posameznikovih dosežkov, kar
utemeljuje tudi Galeotti (2009). Zato smo s pomočjo literature in ekspert­
ne analize pozitivno pripoznanje opazovali v medsebojni naklonjenosti,
spoštovanju, sprejetosti, v nepodrejenosti ipd. Za neposredno opazovanje
pa so bili nedostopni kulturni vzorci vrednot, ki zato niso bili predmet
opazovanja.

Bistvena razlika redistributivne dimenzije v smislu rekognitivne teo­
rije in čistih oblik distribucije v konvencionalnem smislu je poudarjanje
distribucije, ki poteka preko celotnih socialnih odnosov, vključno prek
tistih, ki se običajno obravnavajo kot kulturni (Fraser, 2003: str. 86–87;
Honneth, 2004). Prav ta element je eden bistvenih doprinosov rekognitiv­
ne teorije. Obstaja namreč neustrezna distribucija zaradi neustreznih eko­
nomskih struktur družbe. Rekognicijski premislek pa odkriva neustrezno
distribucijo, ki je posledica institucionaliziranih oblik družbe zaradi ob­
stoječih kulturnih vrednot družbe, ki preprečujejo partnersko sodelovan­
je v družbi. Ekonomsko dimenzijo – redistribucijo smo po avtorjih Ro­
beyns (2009) in Solveig Reindal (2010) naslonili na sposobnostni model
socialne pravičnosti, za katerega je Fraser sama menila, da ga je nadgradi­
la z interakcijo med udeleženci (Chhachhi, 2011: str. 307). Reinterpretira­
la je posameznikove zmožnosti. Medtem ko je sposobnost funkcioniranja
pri Senu (in še drugih avtorjih, npr. pri Nussbaumanovi) usmerjena na po­
sameznikove individualne sposobnosti, je pri kritični teoriji rekognicije v
ospredju sposobnost interakcije med udeleženci samimi (ibid., 2011). Pra­
vica zahteva, da je ljudem možnost interakcije z vrstniki v socialnem živ­
ljenju dana v izhodišču, nato v njej vsak sodeluje po svojih sposobnostih.
Sposobnostni model s poudarkom na interakciji teorijo rekognicije pove­
že z OPP, kar zagovarjata in utemeljujeta Danermark in Coniavitis Gel­
lerstedt (2004). Oba elementa, razvoj sposobnosti in participacija v inte­
rakcijah, sta za OPP zelo pomembna. Zahteve ekonomskega področja so
prenesene na področje vzgoje in izobraževanja, kjer je glavna zahteva za­
gotavljanje pogojev za prikaz sposobnosti, za funkcioniranje in interakcijo
(Higgins et al., 2009: str. 474; Keddie, 2012: str. 271). Za njihovo čim bolj­
šo uresničitev potrebujemo zadostne materialne vire, ki so državni (npr.
število učiteljev, število ur dela, načini dela) in domači, dosegljiv kurikul

180
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187