Page 178 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 178
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
str. 10): »pripoznanje označuje vzajemni pripoznavajoči odnos med sub­
jektoma, v katerem vsak vidi drugega kot sebi enakega in istočasno ločene­
ga od sebe« (Hegel, 1998: str. 104–5, odstavki 191–3). Odnos je bistven za
konstituiran­je človekove osebnosti. Pojem pripoznanja pri Heglu pome­
ni odobravanje drugega človeka; ko se nekomu da priznanje, pomeni, da
ga cenimo, spoštujemo, hvalimo in pozitivno vrednotimo; priznanje je in­
tersubjektivno konstituiranje družbenosti (Hegel, 1998). Fraser je statusni
model pripoznanja s 3R opredelila na osnovi težav v Heglovi predpostavki
o vzajemnem odnosu: kadar človek nima drugega ali drugih, ob katerem
bi ob medsebojnem pripoznanju zgradil identiteto, potem ljudje lahko in
morajo zgraditi svojo lastno identiteto sami. Zato je posledično predlaga­
la alternativni pristop, da je pripoznanje vprašanje socialnega statusa, za
katerega je bistveno, da posamezniku ali skupini omogoča polno partner­
stvo v socialnih interakcijah (Fraser, 2000: str. 112).

Termini rekognitivna teorija ali rekognicija, v slovenščini teorija pri­
poznanja ali pripoznanje, tudi kritična teorija rekognicije ali rekognitiv­
na pravica, vsi legitimno opredeljujejo koncept pripoznanja. Slovenski av­
torji dosledno uporabljajo slovensko besedo pripoznanje (Mikulec, 2010;
Kroflič 2010a, 2010b; Rutar, 2011; Lesar, 2013). Po Borst (2011) mora biti
opredeljeno, o kateri vrsti pripoznanja teče beseda: o pripoznanju v smis­
lu koncepta, o intrasubjektivnem pripoznanju (sprememba znotraj osebe,
skupine), o intersubjektivnem pripoznanju (sprememba med osebami ali
skupinami) ali o vsestranskem oz. družbenem pripoznanju. Vsakokratni
kontekst konkretnega besedila tudi opredeli, ali teče beseda o pripoznanj­u
v smislu teorije ali o pripoznanju kot o posamezni dimenziji pravice. Zato
v prispevku uporabljamo zgled vsakokrat navedenih besedil, pri lastnih
opredelitvah pa ob besedi »pripoznanje« določimo okoliščine, npr. pri­
poznanje v medsebojnih odnosih, koncept pripoznanja.

Ni naključje, da se o konceptu pripoznanja v Sloveniji sprva razprav­
lja v povezavi z multikulturno in interkulturno vzgojo ter izobraževanjem
(Lesar, 2009: str. 57). Koncept pripoznanja namreč v prvi vrsti služi iden­
tifikaciji simbolnih, kulturnih in statusnih krivic, kjer pravice uveljavljajo
marginalne in podrejene skupine (Fraser, 2000). Z njim se odkriva »eks­
kluzionistične prakse«, ki niso posledica prerazdelitvenih politik (Lesar,
2009a: str. 117). Mikulec (2010: str. 263‒4) za vzpostavljanje pravičnega šo­
lanja v multikulturni družbi predlaga uporabo koncepta pripoznanja kot
vsebinske dopolnitve izpolnjevanja temeljnih človekovih pravic. Inkluzija
se kot pojem navezuje na kulturne razlike in podobnosti, ki omogočajo so­
bivanje kultur, težava pa je v njeni nejasni teoretski osnovi. To pomanjklji­
vost pa preseže pripoznanje, ki z dialoškim potencialom omogoča razvoj

176
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183