Page 177 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 177
atentna struktura pripoznanja v izobraževalnih
programih za otroke s posebnimi potrebami

Marjeta Šmid in Martina Ozbič

Teorija pripoznanja je koncept socialne pravice, ki zagovarja, da soci­
alno pravičnost v osnovi ne sestavlja le ekonomska pravičnost (redi­
stribucija), enako pomembni sta kulturna (rekognicija) in politična
pravičnost (reprezentacija)1 (Fraser, 1997, 2000, 2003, 2008a, 2008b; Fra­
ser in Honneth, 2003; Christensen, 1996/2004; Dahl, Stoltz in Willing,
2004; Palacio Avendaño, 2009). Tridimenzionalnost avtorica utemeljuje
s spoznanjem, da pravičnost ni odvisna le od pravične razdelitve ekonom­
skih dobrin, temveč jo enako pomembno oblikujejo vplivi kulturnih vzor­
cev vrednot: nespoštovanje, stereotipi, nezmožnost (Fraser, 1997: str. 14,
tudi Fraser, 2003: str. 13). Teorija kombinira tridimenzionalno socialno
ontologijo z normativnim monizmom (Fraser, 2008a: str. 14); tridimenzi­
onalno zaradi 3R, normativni monizem pa opredeljuje eno samo mero, ki
pove, kdaj so 3R ustrezni. Ustrezni so namreč takrat, ko vsakemu posame­
zniku ali skupini omogočajo »partnersko sodelovanje« (angl. »parity of
participation«2) v socialnem življenju družbe (Fraser, 1997, 2003).

Fraser je delitev socialne pravičnosti oziroma razširitev z ekonom­
skih (distribucijskih) na kulturne (reognicijske) zahteve predstavila v ese­
ju From Redistribution to Recognition (1997). Reprezentacijsko ali po­
litično dimenzijo natančneje definira v Redistribution or Recognition
(2003), pa tudi v Adding Insult to Injury (2008). Izvor »pripoznanja«
leži v Heg­lovi filozofiji, natančneje v fenomenologiji duha (Fraser, 2000:

1 Rekognicija, reprezentacija, redistribucija – označujemo tudi s 3R (npr. Lesar, 2013).
2 Izvirni termin »Parity of participation« se prevede kot »partnerstvo v sodelovanju«. N.

Fraser z izrazom »parity« poudarja »pogoje za biti vrstnik, biti ob boku z drugimi, biti na
istem« v dani dejavnosti ali interakciji (Fraser, 2003: str. 101, opomba 39; podobna razlaga
tudi Fraser, 2000: str. 113).

175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182