Page 139 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 139
t. potočnik mesarić, a. kramberger ■ razvoj univerze ...

prihaja s političnega vrha, to je Bolonjska deklaracija.8 Visokošolske insti­
tucije EHEA so po letu 2000 prenavljale svoje študijske programe v smis­
lu bolonjskega »praktičnega in hitro zaposljivega« duha. Bistveno je hit­
ro in kvalitetno pretočno znanje, ki naj pospešuje skupno blaginjo ali, kot
piše Univerza v Ljubljani: »Namen bolonjskega procesa je z medsebojnim
sodelovanjem izgraditi odprt in konkurenčen evropski visokošolski pro­
stor, ki bo evropskim študentom in diplomantom omogočal prosto giban­
je in zaposljivost, obenem pa bo privlačen tudi za neevropske študente.«
Cilj Lizbonske strategije9 je bil, da Evropa do leta 2010 »postane najbolj
konkurenčno, dinamično ter na znanju temelječe gospodarstvo na svetu«
(EUR–Lex). Znanje se mora pretakati širom Evrope na čim bolj standar­
diziran in transparenten način.

S tem politično-ekonomsko-utilitarnim namenom je Evropska unija
obudila oz. spodbudila mobilnost študentov z različnimi programi in she­
mami mobilnosti. Namen teh orodij je preseganje nacionalnih meja, raz­
nolikosti na zgodovinsko-kulturnem področju, ki so posledica nacional­
nega kalupiranja univerz. Najbolj znan med njimi je že omenjeni Erasmus,
v Evropi pa poznamo še CEEPUS (Central European Exchange Program
for University Studies) in Nordplus (program izmenjave med nordijski­
mi državami), ki se izvajata na podlagi bilateralnih sporazumov, orodij oz.
pripomočkov za preseganje nacionalnih meja in jih samih ne moremo šte­
ti kot elemente internacionalizacije. Kljub koristi, ki jih mobilni študenti
nedvomno pridobijo, kot je npr. znanje tujega jezika, medkulturno razu­
mevanje in mreženje, je moč opaziti, da se v najbolj osnovni element in­
ternacionalizacije visokega šolstva vnašajo tržno motivirane prvine. Vam
Damme (1999: str. 6) je pokritiziral program Erasmus, češ da je mobil­
nost rezervirana le za študente iz družin, »ki si lahko privoščijo dodat­
ne materialne stroške, ki jih prinaša življenje in učenje v drugi državi. Za
bolj premožne študente je mednarodna mobilnost konkurenčna prednost
v visokošolskem izobraževalnem sistemu.« Ob vseh katalizatorskih she­
mah za mobilnost ne smemo pozabiti tudi na prosto mobilnost, ki si jo
individual­ni študenti lahko in želijo privoščiti. Motivi, ki vodijo tovrstno
mobilnost, so različni – od razvedrila do akademskega znanja.

8 Bolonjsko deklaracijo so podpisali evropski ministri, pristojni za izobraževanje, v Bologni
19. junija 1999, listina je oblikovala skupni evropski visokošolski prostor (EHEA; European
Higher Education Area). »V Sorbonski deklaraciji, podpisani 25. maja 1998, je poudarjena
osrednja vloga univerz pri razvoju evropskih kulturnih razsežnosti. Oblikovanje evropske-
ga visokošolskega prostora je opredeljeno kot glavna pot, ki vodi k uveljavitvi mobilnosti
in zaposlovanja državljanov ter k vsesplošnemu razvoju celine.« (MVZT; Ministrstvo za
visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, 1999.)

9 Voditelji vlad držav članic EU so se na vrhu Evropskega sveta v Lizboni marca leta 2000
dogovorili o novem strateškem cilju Evropske unije, in sicer do leta 2010 postati najbolj
konkurenčno, dinamično ter na znanju temelječe gospodarstvo na svetu (EUR-Lex).
137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144