Page 134 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 134
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

bistveno lastnost univerze – povezovanje znanja v skupno zakladnico pre­
ko vseh meja.

S člankom želimo dokazati, da sodobni proces internacionalizacije
pomeni zgolj obuditev prvin, ki so jih visokošolske institucije prakticira­
le že v srednjem in novem veku na evropskih tleh. Zato so parole (nad)­
nacionalnih institucij o povezovanju, mednarodnem razumevanju in in­
ternacionalizaciji visokega šolstva kot njihovi izvorni ideji na trhlih tleh.
Aktualno povezovalno naravnanost Evrope moramo kritično pogleda­
ti z distance celotnega procesa internacionalizacije. Pri tem procesu torej
ne gre za sodobni izum, pravzaprav gre za reinternacionalizacijo (Teich­
ler, 2004), saj so po drugi svetovni vojni nastopile za internacionalizaci­
jo ugod­ne družbene okoliščine, ki jih za časa nacionalne zaprtosti ni bilo.

Zgodovina nas uči, da so se univerze, in z njo njihove internaciona­
lizacije, prilagajale družbenim okoliščinam, v katerih so delovale: od sre­
dnjeveške religiozne uniformiranosti, prek nacionalno omejene zaprtosti
do današnje tržne usmerjenosti in kapitalistično pogojenega delovanja. Po­
glejmo si konkretne primere. Uradni dokumenti predstavljajo odzive uni­
verz na diagnoze svetovnega gospodarstva in strategije za reševanje iz kri­
ze, a s tem v bistvu le sprejemajo neoliberalno diktaturo (nadnacionalnega
tržnega ustroja) in jo širijo naprej. OECD (The Knowledge-Based Econo­
my, 1996; Innovation in the Knowledge Economy, 2004; The OECD In­
novation Strategy: Getting a Head Start on Tomorrow, 2010) in Svetovna
banka1 (Peters, 2010; Vezjak, 2014) sta izpostavili, v skladu s teorijo člove­
škega kapitala, pomen izobraževanja in usposabljanja za razvoj človeških
virov; šola naj bi mladim ponudila predvsem »paket temeljnih kompe­
tenc«, kar je bolj žargon gospodarstva kakor skupnosti. Tudi EU pripisu­
je odgovornost in dolžnost univerzi ter znanosti (Europe 2020: Europe‘s
Growth Strategy) kot rešilni bilki za izhod iz gospodarske krize in nadalj­
nji razvoj. Na nadnacionalni ravni je pomemben akter tudi Svetovna tr­
govinska organizacija (World Trade Organisation – WTO), ki s svojim
Sporazumom o trženju storitev (General Agreement on Trade Services –
GATS2) predstavlja diametralno nasprotje državnemu pokroviteljstvu vi­

1 Na spletni strani Svetovne banke je na voljo zelo obsežen seznam publikacij po različnih
področjih; samo s področja »izobraževanje – izobraževanje za družbo znanja« obsega
kor­pus publikacij 1263 enot.

2 GATS je prva multilateralna pogodba, ki obsega trgovanje s storitvami. OECD in države
v razvoju so 1994 zavrnile vključitev storitev v GATT (General Agreement on Tariffs and
Trade, Splošni sporazum o tarifah in trgovini). Vlogo GATT-a je leta 1995 nadomestila
WTO (Robertson, Bonal in Dale, 2002: 480), osnovali pa so nov sporazum GATS, kjer
so bile v nasprotju s sporazumom GATT prvič vključene tudi storitve. Vključitvi storitev
v trgovanje so bile naklonjene Evropska skupnost, Japonska in druge države v razvoju. Kot
del političnega sporazuma so ZDA zagotovile podporo državam v razvoju pri liberalizaciji
trgovine s tropskimi produkti, ZDA pa so se tudi strinjale, da GATS ostane zunaj okvirov

132
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139