Page 135 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 135
t. potočnik mesarić, a. kramberger ■ razvoj univerze ...

sokega šolstva3 (in drugih področij). Z bolonjsko reformo so se ministri,
pristojni za visoko šolstvo, zavezali, da bodo spodbudili mobilnost študen­
tov, diplomantov in visokošolskega osebja, raziskovalcev in nastanek sku­
pnih študijskih programov. Vse z namenom povezovanja v čim bolj trdno,
koherentno evropsko celoto, ki bo globalno, v neoliberalnem stilu, konku­
rirala drugim regijam sveta oz. vodila področje visokošolskega izobraževa­
nja na način, da se bo človeški kapital akumuliral, nalagal predvsem tam,
kjer je najbolj potreben za čim večjo ekonomsko učinkovitost stare celine.

V skladu z WTO – GATS sporazumom današnje oblike internacio­
nalizacije vse večkrat predstavljajo transnacionalne oblike visokošolskega
izobraževanja: npr. podružnični kampusi, franšize, on-line študijski pro­
grami.4 Tudi Altbach (2000) meni, da gibanje za transnacionalnost viso­
kega šolstva ne prispeva prav veliko k internacionalizaciji visokošolskega
študija po svetu, saj se »produkti znanja prodajajo preko meja, vendar pa je
le malo medsebojne izmenjave idej in še manj dolgoročnega znanstvenega
sodelovanja, izmenjave študentov ali fakultet in podobno«. Cilji interna­
cionalizacije bi morali biti osredotočeni na izmenjavo akademskega znanja
ter razumevanje globalnih pojavov skozi promocijo medkulturnega razu­
mevanja in trajnostnega človeškega razvoja, meni J. Gacel-Ávila (2005: str.
123), kar bi pripomoglo k ustvarjanju »globalnega državljanstva«. Osnov­
ni motiv za vzpostavitev transnacionalnih visokošolskih iniciativ pa je
drugačen, bodisi »ustvarjanje dobička bodisi povečanje njihovega med­
narodnega ugleda«, kar je tudi posredno povezano s finančnimi prilivi vi­
sokošolski instituciji (Altbach, 2002). Transnacionalno izobraževanje je
torej pogojeno z ekonomskimi motivi (Knight, 2007a), bolonjski proces
s politično-ekonomskimi, akademsko motivirane oblike internacionali­
zacije iz srednjega veka, namenjene univerzalni skupnosti ljudi (prebival­
stvu), pa so v ozadju.

Izvor historičnih elementov internacionalizacije

S hermenevtičnim pristopom bomo definirali osnovne historične gradni­
ke internacionalizacije visokega šolstva. Črpali bomo iz prvin internacio­
nalizacije, ki jih bomo v nadaljevanju izluščili iz zgodovinskega ozadja.
Prvine oz. elementi internacionalizacije visokega šolstva so tisti elemen­
ti, ki definirajo aktivnost kot internacionalno v visokem šolstvu in se po­

GATT, vključile pa so klavzulo, s katero so podjarmile namene trgovinske liberalizacije
razvojnim namenom (Mundy in Iga, 2003: str. 285).
3 Mundy in Iga (2003) sta dokazala statistično značilno obratno povezavo med prosto trgo-
vino v izobraževanju in javnim financiranjem izobraževanja (ob 3-odstotnem tveganju).
4 Noble (1998) razlaga, da tovrstni študijski programi obremenjujejo profesorje s podalj­
šanjem delovnega časa, ko so na voljo v klepetalnicah, na virtualnih govorilnih urah, prek
e-pošte.

133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140