Page 136 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 136
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4

javljajo že od začetka zgodovine univerze. Na tem mestu moramo pouda­
riti, da je univerza institucija, kot jo razumemo danes, evropskega izvora.
Internacionalizacija visokega šolstva danes ne obsega zgolj evropskih uni­
verz, temveč univerze celega sveta. Analiza, iz katere smo izluščili histo­
rične elemente, temelji na evropski bazi dogajanja, sistematičnem pregledu
evropske zgodovine, kjer ima univerza kot institucija najdaljšo zgodovi­
no. Historični elementi internacionalizacije visokega šolstva, temelječ na
evropski zgodovini, so:
– mobilnost študentov,
– mobilnost akademskega osebja,
– uporaba skupnega jezika,
– skupno kurikularno jedro,
– akreditacija,
– sistem mednarodnega (so)financiranja,
– izvoz visokošolskih sistemov ter
– diseminacija raziskav.

Nekateri elementi, ki določajo današnjo internacionalizacijo visoke­
ga šolstva, kot so npr. mobilnost študentov, akademskega osebja, skupni
kurikulumi ipd., so se nedvomno pojavili že v srednjeveški univerzi. Ti
elementi so bili sestavni del in bistvo srednjeveške univerze, čeprav tedaj
ni šlo za internacionalizacijo v današnjem pomenu, temveč za univerzali­
zem, delitev skupnih kozmopolitanskih vrednot in temu ustreznih rav­
nanj. Elementi so torej isti, zgodovinski, družbeni in kulturni okvir pa je
drugačen. V nadaljevanju se bomo podrobneje seznanili z razvojem posa­
meznih elementov internacionalizacije visokega šolstva, v pomenu, kot jo
razumemo danes, ter s ponazoritvami, kako so se ti elementi pojavljali sko­
zi zgodovino v soodvisnosti z družbenimi dogajanji in razvojem univerze.
V drugem delu prispevka pa bomo historično utemeljeni model elementov
internacionalizacije povezali še s sodobno teorijo oblik internacionaliza­
cije avtorice Jane Knight (2007b). Nakazali bomo, da se da s historičnimi
elementi internacionalizacije, oziroma z njihovo kombinacijo, pojasni­
ti vsakršno današnjo obliko internacionalizacije, o kateri ta avtorica piše.

Evolucija elementov internacionalizacije visokega šolstva

Iz podrobnega poznavanja zgodovine univerze lahko izluščimo elemente,
bistvene konstitutivne prvine, ki so določale internacionalizacijo od sa­
mega pojava univerze v srednjem veku. Preciznejši pogled nam razkrije, da
se posamezni elementi v različnih kombinacijah pojavljajo tudi danes, le
kombinacije so etikirane z drugačnimi imeni.

134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141