Page 136 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 136
šolsko polje, letnik xxvii, številka 3–4
javljajo že od začetka zgodovine univerze. Na tem mestu moramo pouda
riti, da je univerza institucija, kot jo razumemo danes, evropskega izvora.
Internacionalizacija visokega šolstva danes ne obsega zgolj evropskih uni
verz, temveč univerze celega sveta. Analiza, iz katere smo izluščili histo
rične elemente, temelji na evropski bazi dogajanja, sistematičnem pregledu
evropske zgodovine, kjer ima univerza kot institucija najdaljšo zgodovi
no. Historični elementi internacionalizacije visokega šolstva, temelječ na
evropski zgodovini, so:
– mobilnost študentov,
– mobilnost akademskega osebja,
– uporaba skupnega jezika,
– skupno kurikularno jedro,
– akreditacija,
– sistem mednarodnega (so)financiranja,
– izvoz visokošolskih sistemov ter
– diseminacija raziskav.
Nekateri elementi, ki določajo današnjo internacionalizacijo visoke
ga šolstva, kot so npr. mobilnost študentov, akademskega osebja, skupni
kurikulumi ipd., so se nedvomno pojavili že v srednjeveški univerzi. Ti
elementi so bili sestavni del in bistvo srednjeveške univerze, čeprav tedaj
ni šlo za internacionalizacijo v današnjem pomenu, temveč za univerzali
zem, delitev skupnih kozmopolitanskih vrednot in temu ustreznih rav
nanj. Elementi so torej isti, zgodovinski, družbeni in kulturni okvir pa je
drugačen. V nadaljevanju se bomo podrobneje seznanili z razvojem posa
meznih elementov internacionalizacije visokega šolstva, v pomenu, kot jo
razumemo danes, ter s ponazoritvami, kako so se ti elementi pojavljali sko
zi zgodovino v soodvisnosti z družbenimi dogajanji in razvojem univerze.
V drugem delu prispevka pa bomo historično utemeljeni model elementov
internacionalizacije povezali še s sodobno teorijo oblik internacionaliza
cije avtorice Jane Knight (2007b). Nakazali bomo, da se da s historičnimi
elementi internacionalizacije, oziroma z njihovo kombinacijo, pojasni
ti vsakršno današnjo obliko internacionalizacije, o kateri ta avtorica piše.
Evolucija elementov internacionalizacije visokega šolstva
Iz podrobnega poznavanja zgodovine univerze lahko izluščimo elemente,
bistvene konstitutivne prvine, ki so določale internacionalizacijo od sa
mega pojava univerze v srednjem veku. Preciznejši pogled nam razkrije, da
se posamezni elementi v različnih kombinacijah pojavljajo tudi danes, le
kombinacije so etikirane z drugačnimi imeni.
134
javljajo že od začetka zgodovine univerze. Na tem mestu moramo pouda
riti, da je univerza institucija, kot jo razumemo danes, evropskega izvora.
Internacionalizacija visokega šolstva danes ne obsega zgolj evropskih uni
verz, temveč univerze celega sveta. Analiza, iz katere smo izluščili histo
rične elemente, temelji na evropski bazi dogajanja, sistematičnem pregledu
evropske zgodovine, kjer ima univerza kot institucija najdaljšo zgodovi
no. Historični elementi internacionalizacije visokega šolstva, temelječ na
evropski zgodovini, so:
– mobilnost študentov,
– mobilnost akademskega osebja,
– uporaba skupnega jezika,
– skupno kurikularno jedro,
– akreditacija,
– sistem mednarodnega (so)financiranja,
– izvoz visokošolskih sistemov ter
– diseminacija raziskav.
Nekateri elementi, ki določajo današnjo internacionalizacijo visoke
ga šolstva, kot so npr. mobilnost študentov, akademskega osebja, skupni
kurikulumi ipd., so se nedvomno pojavili že v srednjeveški univerzi. Ti
elementi so bili sestavni del in bistvo srednjeveške univerze, čeprav tedaj
ni šlo za internacionalizacijo v današnjem pomenu, temveč za univerzali
zem, delitev skupnih kozmopolitanskih vrednot in temu ustreznih rav
nanj. Elementi so torej isti, zgodovinski, družbeni in kulturni okvir pa je
drugačen. V nadaljevanju se bomo podrobneje seznanili z razvojem posa
meznih elementov internacionalizacije visokega šolstva, v pomenu, kot jo
razumemo danes, ter s ponazoritvami, kako so se ti elementi pojavljali sko
zi zgodovino v soodvisnosti z družbenimi dogajanji in razvojem univerze.
V drugem delu prispevka pa bomo historično utemeljeni model elementov
internacionalizacije povezali še s sodobno teorijo oblik internacionaliza
cije avtorice Jane Knight (2007b). Nakazali bomo, da se da s historičnimi
elementi internacionalizacije, oziroma z njihovo kombinacijo, pojasni
ti vsakršno današnjo obliko internacionalizacije, o kateri ta avtorica piše.
Evolucija elementov internacionalizacije visokega šolstva
Iz podrobnega poznavanja zgodovine univerze lahko izluščimo elemente,
bistvene konstitutivne prvine, ki so določale internacionalizacijo od sa
mega pojava univerze v srednjem veku. Preciznejši pogled nam razkrije, da
se posamezni elementi v različnih kombinacijah pojavljajo tudi danes, le
kombinacije so etikirane z drugačnimi imeni.
134