Page 137 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 137
t. potočnik mesarić, a. kramberger ■ razvoj univerze ...

Mobilnost študentov
Študenti so že v srednjem veku migrirali zaradi akademskih vzgibov. Že­
leli so se učiti, pridobivati nova znanja, univerze pa so bile relativno red­
ke, zato so kljub slabim potem potovali. Mobilnost se je s širitvijo univerz
konec srednjega veka skorajda ustavila, saj so se študenti v večini primer­
ov odločili za enostavnejšo izbiro – najbližjo univerzo, potovali pa so le ti­
sti, ki so želeli študirati določeno disciplino, ki je niso poučevali na bliž­
nji univerzi, oziroma so si želeli študirati na specifični ugledni univerzi.

V času humanizma, predvsem v začetku 16. stoletja, ko je bil v ospred­
je postavljen človek (in ne kolektiv), s tem pa tudi zanašanje na lasten um
in razmišljanje, se je mobilnost študentov spet povečala. Študenti iz pod­
ročja severno od Alp so se zgrinjali v Italijo, ki je takrat imela najbližje naj­
več univerz: le-tam se je vpis tujih študentov po nekaterih ocenah pove­
čal do 50 odstotkov (De Ridder–Symoens, 1996). Opozoriti je treba, da so
študenti še vedno migrirali iz akademskih vzgibov (torej z namenov učen­
ja), vendar z drugačnimi nameni (ne več zaradi pridobivanja golega znan­
ja, temveč tudi načina obnašanja). Iz akademskega romanja so se migracije
prelevile v Grand Tour,5 migrirali so zaradi kulturnega »brušenja«.

Verska trenja v času reformacije in protireformacije so negativno
vplivala na mobilnost študentov, saj so predstavniki regionalnih oblasti
»tuje univerze« pogosto razumeli kot vir »sovražnih« političnih in ver­
skih idej. Migranti so bili v tem času pravzaprav begunci (višjih stanov), ki
so iskali univerze lastne vere in mirno zatočišče v njihovem zaledju. Otro­
ci teh »verskih« migrantov so obiskovali univerze v novih domovinah.

V novem veku so bili z nastankom zgodnjih modernih držav (oko­
li konca 18. in začetka 19. stoletja), ki so zaprle svoje meje za migracije, mi­
gracijski tokovi postopoma močno okrnjeni oziroma ponekod popolno­
ma onemogočeni. Nacionalne države so v želji po lastnem univerzitetno
izobraženem kadru, izobraženem za potrebe državne birokracije, migra­
cije celo prepovedale.6 Hkrati so diplomantom drugih univerz omejevale

5 Izraz pomeni potovanje mladega človeka elite, pogosto v njegovih najstniških letih, kot
»krona« njegovega izobraževanja (Cohen, 2001: str. 129). Leibetseder (2010: str. 424–425)
opisuje, da je bil vzpon Grand Toura na splošno tesno povezan z nastajajočo birokracijo
zgodnjih modernih držav kot tudi s spremembo habitusa elite. Natančneje, šla je z roko
v roki s spremembami v kodeksu vedenja dvornih elit, ki so se jih evropski plemiči učili
v državah, kjer so koncepti nastali. Leibetseder (2010: str. 420) je razmišljal tudi o številu
potujočih študentov na Grand Touru, vendar je sklenil, da je enostavno na voljo premalo
podatkov in lahko sklepamo o številu le na podlagi posameznih opisanih primerov.

6 Zanimiv primer je Luksemburg, ki je leta 1839 postal neodvisen; torej približno sočasno z
nastankom drugih nacionalnih držav, ki so prepovedale migracije. Rohstock in Schreiber
(2013: str. 176) poročata, da je država podpirala študentska društva v tujini, tako da so luk-
semburški študenti lahko vzpostavili pomembne povezave z družbeno elito v državi gos-
titeljici in oblikovali globalna omrežja. Ko so se vrnili, so v zameno za podporo nacionalne
135
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142