Page 123 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 123
b. n. brečko ■ merjenje učinkov ikt na nivoju učiteljev
IKT Uporaba Uporaba Pozitivni Negativni
kot priori- IKT za pou- IKT z učenci vidiki iKT vidiki IKT
teta čevanje
N 6658 6645 6639 6667
Negativni r -,274** -,179** -,181** -,398** 1
vidiki IKT
Sig. ,000 ,000 ,000 ,000
N 6658 6645 6639 6667 6667
** Korelacija je značilna pri stopnji 0,01.
Vir: Baza ICILS (2013).
Iz Tabele 6 razberemo, da so med vsemi spremenljivkami statistič
no značilne povezave. Pozitivni vidiki se pozitivno povezujejo z uporabo
IKT pri pouku tako pri učiteljevem delu (r = ,257, p = 0,00) kot tudi pri
delu učencev (r = ,253, p = 0,00). Prav tako se pozitivno povezujejo po
zitivni vidiki in IKT kot prioriteta na šoli (r = 203, p = ,000), medtem
ko se negativni vidiki povezujejo negativno (r = -,274, p = 0,00). Pozitiv
no se povezujejo tudi IKT kot prioriteta in uporaba IKT za poučevan
je (r = ,195, p = 0,00) ter IKT kot prioriteta in uporaba IKT z učenci
(r = ,222, p = 0,00). Analiza nam torej pokaže pozitivno povezanost nivo
ja šole (IKT kot prioriteta) in nivoja učitelja (uporaba IKT).
V nadaljevanju analiziramo pedagoško usmerjenost učiteljev. Upo
rabimo deset spremenljivk, ki v obliki trditev merijo, pri katerih praksah
učitelji uporabljajo IKT. Vprašanje, ki ga uporabimo, se je glasilo »Kako
pogosto ste v letošnjem šolskem letu pri pouku (ciljnega razreda) uporab
ljali IKT pri naslednjih praksah?«. Spremenljivke so bile izmerjene na
lestv ici od 1 do 3, pri čemer je 1 pomenilo »nikoli«, 2 »redko« in 3 »po
gosto«. Za izračun pedagoške usmerjenosti uporabimo faktorsko anali
zo, in sicer metodo glavnih osi s pravokotno rotacijo Varimax. S faktor
sko analizo dobimo dva faktorja, ki skupaj pojasnjujeta 49,5 % variance.
Ugotavljamo, da prvi faktor predstavljajo prakse, ki so bolj odprte,
usmerjene k sodelovanju in raziskovanju, kar so elementi sodobnih pe
dagoških pristopov, v drugem faktorju pa so združene spremenljivke,
ki opisujejo dejavnike bolj tradicionalnih oblik poučevanja (frontalno
poučevanje, dodatni/dopolnilni pouk za majhne skupine učencev/utr
jevanje snovi s ponavljanjem). Prvi faktor tako poimenujemo »sodobno
usmerjena pedagogika« in drugega »tradicionalno usmerjena pedagogi
ka« in ju uporabimo za nadaljnje analize.
121
IKT Uporaba Uporaba Pozitivni Negativni
kot priori- IKT za pou- IKT z učenci vidiki iKT vidiki IKT
teta čevanje
N 6658 6645 6639 6667
Negativni r -,274** -,179** -,181** -,398** 1
vidiki IKT
Sig. ,000 ,000 ,000 ,000
N 6658 6645 6639 6667 6667
** Korelacija je značilna pri stopnji 0,01.
Vir: Baza ICILS (2013).
Iz Tabele 6 razberemo, da so med vsemi spremenljivkami statistič
no značilne povezave. Pozitivni vidiki se pozitivno povezujejo z uporabo
IKT pri pouku tako pri učiteljevem delu (r = ,257, p = 0,00) kot tudi pri
delu učencev (r = ,253, p = 0,00). Prav tako se pozitivno povezujejo po
zitivni vidiki in IKT kot prioriteta na šoli (r = 203, p = ,000), medtem
ko se negativni vidiki povezujejo negativno (r = -,274, p = 0,00). Pozitiv
no se povezujejo tudi IKT kot prioriteta in uporaba IKT za poučevan
je (r = ,195, p = 0,00) ter IKT kot prioriteta in uporaba IKT z učenci
(r = ,222, p = 0,00). Analiza nam torej pokaže pozitivno povezanost nivo
ja šole (IKT kot prioriteta) in nivoja učitelja (uporaba IKT).
V nadaljevanju analiziramo pedagoško usmerjenost učiteljev. Upo
rabimo deset spremenljivk, ki v obliki trditev merijo, pri katerih praksah
učitelji uporabljajo IKT. Vprašanje, ki ga uporabimo, se je glasilo »Kako
pogosto ste v letošnjem šolskem letu pri pouku (ciljnega razreda) uporab
ljali IKT pri naslednjih praksah?«. Spremenljivke so bile izmerjene na
lestv ici od 1 do 3, pri čemer je 1 pomenilo »nikoli«, 2 »redko« in 3 »po
gosto«. Za izračun pedagoške usmerjenosti uporabimo faktorsko anali
zo, in sicer metodo glavnih osi s pravokotno rotacijo Varimax. S faktor
sko analizo dobimo dva faktorja, ki skupaj pojasnjujeta 49,5 % variance.
Ugotavljamo, da prvi faktor predstavljajo prakse, ki so bolj odprte,
usmerjene k sodelovanju in raziskovanju, kar so elementi sodobnih pe
dagoških pristopov, v drugem faktorju pa so združene spremenljivke,
ki opisujejo dejavnike bolj tradicionalnih oblik poučevanja (frontalno
poučevanje, dodatni/dopolnilni pouk za majhne skupine učencev/utr
jevanje snovi s ponavljanjem). Prvi faktor tako poimenujemo »sodobno
usmerjena pedagogika« in drugega »tradicionalno usmerjena pedagogi
ka« in ju uporabimo za nadaljnje analize.
121