Page 95 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 95
n. markelj, v. sember ■ povezanost šolske klime z zaznavanjem zadovoljstva ...
Spremenljivke
Spremenljivke, vključene v našo raziskavo, so bile merjene v okvi
ru Vprašalnika za dijake in dijakinje raziskave PISA 2015, s katerim v
okviru raziskave ugotavljajo ozadenjske dejavnike, povezane z dosežki.
Izpolnjevanje vprašalnika traja približno 40 minut, rešujejo pa ga po kon
čanem preizkusu znanja.
Zadovoljstvo z življenjem so v raziskavi PISA 2018 merili z enim in
neposrednim vprašanjem, in sicer: »Koliko si v zadnjem času na sploš
no zadovoljen s svojim življenjem?« Anketirani so na lestvici od 0 (sploh
nisem zadovoljen/-a) do 10 (popolnoma sem zadovoljen/-a) z drsnikom
označili, kje na lestvici se nahajajo. Posameznike, ki so podali oceno med
7 in 10, pojmujemo kot tiste, ki so s svojim življenjem zadovoljni.
Značilnosti šolske klime v raziskavi PISA 2018 predstavlja velik nabor
različnih kazalnikov. Če bi vključili celoten nabor kazalnikov, bi dobili
preveč kompleksen model, zato bodo v nadaljevanju predstavljeni le ti
sti, ki so se izkazali za statistično pomembne v preliminarnih analizah.
Za oceno področja šolske skupnosti smo vključili indeks občutka pripad
nosti šoli, za oceno področja varnosti indeks medvrstniškega nasilja in in-
deks discipline med poukom slovenščine ter za oceno področja poučevanja
in učenja indeks navdušenja učitelja pri pouku slovenščine, indeks zaznave
učiteljeve opore pri pouku slovenščine, indeks usmerjenega poučevanja med
poukom slovenščine in indeks zaznave povratne informacije.
Indeks občutka pripadnosti šoli (BELONG) so v raziskavi PISA 2018
ugotavljali s šestimi postavkami, ki so jih 15-letniki ocenili na 4-stopenjski
lestvici Likartovega tipa (popolnoma se strinjam, strinjam se, ne strinjam
se in sploh se ne strinjam). Te postavke so: »Počutim se izločenega/-no (ali
izobčenega/-no)«, »V šoli z lahkoto sklepam prijateljstva«, »Čutim pri
padnost do te šole«, »V svoji šoli se počutim čudno in odveč«, »Zdi se
mi, da me imajo drugi dijaki/-inje radi« in »V šoli sem osamljen/-a«.
Pogostost doživljanja verbalnega, fizičnega, psihičnega in ekonom
skega nasilja ter nasilja v obliki namernega izločanja iz vrstniških skup
nih aktivnosti v šoli ali v socialnih medijih v obdobju zadnjega leta so v
raziskavi PISA 2018 ugotavljali z osmimi postavkami, ki so jih 15-letni
ki ocenili na 4-stopenjski lestvici Likartovega tipa (nikoli ali skoraj niko-
li, nekajkrat na leto, nekajkrat na mesec in enkrat na teden ali pogosteje). Te
postavke so: »Dijaki/-inje so me žalili/-e«, »Dijaki/-inje so se spravljali/-e
name«, »Dijaki/-inje so me nalašč izločili/-e iz dogajanja«, »Dijaki/-inje
so se norčevali/-e iz mene«, »Dijaki/-inje so mi grozili/-e«, »Dijaki/-inje
so mi vzeli/-e ali uničili/-e moje stvari«, »Dijaki/- inje so me udarili/-e ali
porinili/e« in »Dijaki/-inje širijo grde govorice o meni« Indeks medvrst
niškega nasilja (BEINGBULLIED) so oblikovali iz prvih treh postavk.
93
Spremenljivke
Spremenljivke, vključene v našo raziskavo, so bile merjene v okvi
ru Vprašalnika za dijake in dijakinje raziskave PISA 2015, s katerim v
okviru raziskave ugotavljajo ozadenjske dejavnike, povezane z dosežki.
Izpolnjevanje vprašalnika traja približno 40 minut, rešujejo pa ga po kon
čanem preizkusu znanja.
Zadovoljstvo z življenjem so v raziskavi PISA 2018 merili z enim in
neposrednim vprašanjem, in sicer: »Koliko si v zadnjem času na sploš
no zadovoljen s svojim življenjem?« Anketirani so na lestvici od 0 (sploh
nisem zadovoljen/-a) do 10 (popolnoma sem zadovoljen/-a) z drsnikom
označili, kje na lestvici se nahajajo. Posameznike, ki so podali oceno med
7 in 10, pojmujemo kot tiste, ki so s svojim življenjem zadovoljni.
Značilnosti šolske klime v raziskavi PISA 2018 predstavlja velik nabor
različnih kazalnikov. Če bi vključili celoten nabor kazalnikov, bi dobili
preveč kompleksen model, zato bodo v nadaljevanju predstavljeni le ti
sti, ki so se izkazali za statistično pomembne v preliminarnih analizah.
Za oceno področja šolske skupnosti smo vključili indeks občutka pripad
nosti šoli, za oceno področja varnosti indeks medvrstniškega nasilja in in-
deks discipline med poukom slovenščine ter za oceno področja poučevanja
in učenja indeks navdušenja učitelja pri pouku slovenščine, indeks zaznave
učiteljeve opore pri pouku slovenščine, indeks usmerjenega poučevanja med
poukom slovenščine in indeks zaznave povratne informacije.
Indeks občutka pripadnosti šoli (BELONG) so v raziskavi PISA 2018
ugotavljali s šestimi postavkami, ki so jih 15-letniki ocenili na 4-stopenjski
lestvici Likartovega tipa (popolnoma se strinjam, strinjam se, ne strinjam
se in sploh se ne strinjam). Te postavke so: »Počutim se izločenega/-no (ali
izobčenega/-no)«, »V šoli z lahkoto sklepam prijateljstva«, »Čutim pri
padnost do te šole«, »V svoji šoli se počutim čudno in odveč«, »Zdi se
mi, da me imajo drugi dijaki/-inje radi« in »V šoli sem osamljen/-a«.
Pogostost doživljanja verbalnega, fizičnega, psihičnega in ekonom
skega nasilja ter nasilja v obliki namernega izločanja iz vrstniških skup
nih aktivnosti v šoli ali v socialnih medijih v obdobju zadnjega leta so v
raziskavi PISA 2018 ugotavljali z osmimi postavkami, ki so jih 15-letni
ki ocenili na 4-stopenjski lestvici Likartovega tipa (nikoli ali skoraj niko-
li, nekajkrat na leto, nekajkrat na mesec in enkrat na teden ali pogosteje). Te
postavke so: »Dijaki/-inje so me žalili/-e«, »Dijaki/-inje so se spravljali/-e
name«, »Dijaki/-inje so me nalašč izločili/-e iz dogajanja«, »Dijaki/-inje
so se norčevali/-e iz mene«, »Dijaki/-inje so mi grozili/-e«, »Dijaki/-inje
so mi vzeli/-e ali uničili/-e moje stvari«, »Dijaki/- inje so me udarili/-e ali
porinili/e« in »Dijaki/-inje širijo grde govorice o meni« Indeks medvrst
niškega nasilja (BEINGBULLIED) so oblikovali iz prvih treh postavk.
93