Page 92 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 92
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

šole mladostnikom pomaga pri izgradnji pomembnih osebnostnih lastno­
sti in veščin za učinkovito delovanje v življenju, kot so na primer samoza­
vest, socialne veščine in odpornost na stres. V pozitivni šolski klimi vidiva
pomemben dejavnik zadovoljstva z življenjem predvsem pri tistih mlado­
stnikih, ki doma nimajo ugodnega okolja za razvoj svojega potenciala.
Opredelitev šolske klime v raziskavi PISA in njena povezanost
z zadovoljstvom z življenjem
Raziskave, ki raziskujejo vpliv šolske klime na mladostnike, kažejo, da je
ta vpliv kompleksen in zelo širok. V raziskavi PISA verjamejo, da lahko
otroci lažje dosežejo svoj socialni, čustveni in akademski potencial, če obi­
skujejo šolo s pozitivno, podporno in sodelovalno šolsko klimo (OECD,
2019).

Šolska klima se nanaša na značaj in kakovost šolskega življenja. V raz­
iskavi PISA (OECD, 2019) šolsko klimo razumejo kot multidimenzional­
ni konstrukt, ki zajema štiri področja: 1) varnost (red v razredu, izostajan­
je, nadlegovanje, zloraba substanc, odnos šole do naštetih neprilagojenih
vedenj), 2) poučevanje in učenje (podpora učiteljev, povratna informacija,
navdušenje za poučevanje, nekateri vidiki kurikuluma, strokovna usposa­
bljanja učiteljev, vodenje šole), 3) šolsko skupnost (odnos med učiteljem in
učenci, sodelovanje med učenci, spoštovanje različnosti, sodelovanje star­
šev, občutek pripadnosti šoli) in 4) izobraževalno okolje (materialni, iz­
obraževalni in tehnološki viri, organizacija dela v šoli). Kar se dogaja v
šoli, je ključ do razumevanja učenčevega občutka povezanosti z drugimi v
šoli, do njegovega zadovoljstva z različnimi vidiki življenja in ne nazadnje
do razumevanja fizičnega ter psihičnega zdravja (Bradshaw, Hoelscher in
Richardson, 2007).

Zaenkrat raziskave ugotavljajo povezanost različnih dejavnikov šol­
ske klime z blagostanjem in z zadovoljstvom z življenjem. Na primer, po­
zitivna šolska klima na eni strani vpliva na kognitivne dosežke učencev, na
drugi pa na boljše blagostanje in samozavest (MacNeil, Prater and Busch,
2009; Way, Reddy in Rhodes, 2007). Štraus (2017) ugotavlja, da visoke
ravni zadovoljstva z življenjem močno napoveduje občutek pripadnosti
šoli. Učitelji lahko tudi vzpodbujajo učenčevo blagostanje z zadovoljevan­
jem njegovih potreb po avtonomnosti, kompetentnosti in z vpetostjo v
učni proces (Niemiec in Ryan, 2009).

Raziskave že dolgo časa kažejo, da je povratna informacija pomemb­
na v odnosu do dosežkov učencev (npr. Gentrup et al., 2020), še posebno
formativna povratna informacija (npr. Schildkamp et al., 2020). Vendar
pa lahko empatična in fluidna povratna informacija pomaga mladostni­
ku pri osebnostnem razvoju, ki je pomemben za akademsko področje,

90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97