Page 100 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 100
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

Multipla regresijska analiza je pokazala, da je pet kazalnikov šolske
klime statistično značilnih napovednikov zadovoljstva z življenjem 15-let­
nikov (F(7,4802) = 95,23, p = 0,000; ES = 0,11), model pa pojasnjuje le 12,1
% skupne variance zadovoljstva z življenjem (Preglednica 2). Izmed sed­
mih napovednikov se dva nista izkazala kot pomembna (indeks navdušen­
ja učitelja pri pouku slovenščine in indeks discipline med poukom slovenšči-
ne). Za najmočnejši napovednik zadovoljstva z življenjem 15-letnikov se
je izkazal indeks občutka pripadnosti šoli (β = 0,278), za edinega negativ­
no povezanega napovednika pa se je izkazal indeks medvrstniškega nasilja.

Razprava
S prispevkom sva poskušali odgovoriti na raziskovalno vprašanje: Kateri
kazalniki šolske klime v raziskavi PISA 2018 se pomembno povezujejo z
zadovoljstvom z življenjem pri 15-letnikih.
Rezultati zadovoljstva z življenjem in izbranih kazalnikov šolske kli­
me so pod povprečjem držav OECD. Raven zadovoljstva z življenjem slo­
venskih 15-letnikov se je v povprečju izkazala kot nekoliko nižja v primer­
sjalivkiasspeopvopkraežčejetmuddi,rkžoavpoOgEleCdDam(oMstSrI u=k6tu,8r4o;oMdgOoEvoCroDv = 7,04). Podobna
(Šterman Ivančič,
2019): v primerjavi s povprečjem držav OECD je delež slovenskih 15-letni­
kov v skupini z višje izraženim zadovoljstvom z življenjem nižji za 3 % in
delež 15-letnikov z nizkim zadovoljstvom z življenjem višji za 4 %.
Na vseh izbranih kazalnikih šolske klime so slovenski 15-letniki po­
ročali o nižjih povprečnih vrednostih glede na povprečje OECD. Najbolj
odstopajo na spremenljivkah, ki opisujejo komunikacijo učiteljev sloven­
ščine v primerjavi z učitelji materinščine v državah OECD: 15-letniki za­
znavajo, da slovenski učitelji kažejo manj navdušenja pri poučevanju, da­
jejo manj usmeritev za učenje in povratnih informacij, obenem pa tudi
izkazujejo manj čustvene opore. Največje odstopanje se pojavi pri indeksu
zaznane učiteljeve opore pri pouku slovenščine, kjer so rezultati tudi na na­
cionalni ravni najnižji (Šterman Ivančič, 2019). Precej nižja od povprečne
ravni držav OECD je tudi vrednost indeksa zaznave povratne informaci-
je. Pozitivno je, da je tudi indeks zaznave medvrstniškega nasilja nekoliko
nižji od povprečja držav OECD, kar pomeni, da slovenski 15-letniki v pov­
prečju redkeje doživljajo medvrstniško nasilje.
Naš model multiple regresijske analize vključuje 5 kazalnikov šolske
klime (razvrščeni po moči napovedi): indeks občutka pripadnosti šoli, in-
deks zaznave povratne informacije, indeks medvrstniškega nasilja, indeks
zaznave učiteljeve opore pri pouku slovenščine in indeks usmerjenega pou-
čevanja med poukom slovenščine. Ti rezultati so nam dali odgovor na za­
stavljeno raziskovalno vprašanje: Kateri kazalniki šolske klime v raziskavi

98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105