Page 91 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 91
n. markelj, v. sember ■ povezanost šolske klime z zaznavanjem zadovoljstva ...

V mladostništvu pa za zadovoljstvo z življenjem mladostnika po­
staja vedno pomembnejši vpliv vrstnikov (Park, 2004). Mladostnik z vi­
soko izraženim zadovoljstvom z življenjem bo verjetneje dobro socialno
prilagojen kljub negativnemu vplivu vrstnikov ali pomanjkanju interak­
cij z vrstn­ iki (Griffin, 2002, v ibid.). Čeprav se mladostnik osamosvaja iz
primarnega družinskega okolja, pa je le-to zanj še vedno zelo pomemb­
no. Arslan (2019) v raziskavi o odnosu med socialno izključenostjo in za­
dovoljstvom z življenjem med mladostniki ugotavlja, da socialna izključe­
nost negativno vpliva na zadovoljstvo v življenju mladostnika, pri čemer
njegova samozavest in odpornost proti stresu igrata ključno mediatorsko
vlogo med spremenljivkama. Kljub močnemu vplivu sovrstnikov pa se za­
dovoljstvo z življenjem pri otrocih in mladostnikih še vedno močneje po­
vezuje s pozitivnimi izkušnjami znotraj družine kot s pozitivnimi izku­
šnjami z vrstniki (Dew in Huebner, 1994).

Navedene raziskave kažejo, da nikakor ne moremo zanikati izred­
nega pomena družinskega okolja na eni strani (primerjaj statistično po­
membno korelacijo zadovoljstva z življenjem s čustveno podporo star­
šev v tej analizi) in vpliva prijateljev na drugi strani na pozitiven razvoj
otroka in mladostnika ter s tem v povezavi tudi na njegovo zadovoljstvo
z življenjem.
Pomen šolskega okolja pri oblikovanju zadovoljstva z življenjem
Vendar pa nekateri mladostniki zaradi različnih vzrokov nimajo pozitiv­
ne podpore v družinskem okolju, zato je pomembno, da najdejo drugo
okolje, ki razume njihovo čustvovanje in podpira njihov razvoj. Na tem
mestu moramo omeniti tudi rezultate raziskave McCullougha s sodelavci
(2000), ki ugotavlja, da imajo vsakodnevni dogodki (npr. hobi, druženje s
prijatelji ipd.) močnejši vpliv na mladostnikovo zadovoljstvo z življenjem
kot veliki življenjski dogodki (pozitivni ali negativni).

Ker se torej vsakodnevno doživljanje mladostnika izkazuje kot po­
membno za občutenje zadovoljstva z življenjem (ibid.), je čas šolanja po­
membno obdobje, ki sooblikuje občutek zadovoljstva z življenjem. To je
namreč dolgo obdobje, v katerem se nakopičijo mali pozitivni in negativ­
ni pomembni dogodki, hkrati pa je tudi prostor, kjer učenci doživijo moč­
ne občutke (ne)razumevanja, (ne)povezanosti ali globoko osredotočenost
v smiselno učenje.

Te globoke izkušnje, ki jih doživljajo učenci v šoli, oblikujejo njiho­
vo učenje in nadaljnji razvoj preko različnih povezav in poti. Zato tu toli­
ko bolj vidiva pomembnost šole kot mediatorja negativnih izkušenj mla­
dostnikov, saj lahko le-tem ponudi priložnosti za vsakodnevno doživljanje
pozitivnih dogodkov, na drugi strani pa lahko z intervencijami na ravni

89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96