Page 93 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 93
n. markelj, v. sember ■ povezanost šolske klime z zaznavanjem zadovoljstva ...

o katerem je povratno informacijo dobil (Torres, Higheagle Strong in
Adesope, 2020), pri čemer se razvijajo njegova pozitivna akademska sa­
mopodoba in spretnosti samoregulativnega učenja. Mladostnikova samo­
podoba in samoučinkovitost pa se močno povezujeta z zadovoljstvom v
živl­jenju, kot smo že pisali.

Strukturirane interesne dejavnosti na šoli lahko prav tako zvišajo
zadovoljstvo učenca s šolo in posredno njegovo zadovoljstvo z življenjem
(Gilman, 2001). Sklop raziskav Mahoneyja z ekipo (Mahoney, Schweder
in Stattin, 2001) kaže, da zunajšolske aktivnosti znižujejo ponotranje­
ne (npr. depresivnost) in vedenjske (npr. delikventnost) težave predvsem
pri mladostnikih z neuspešno navezanostjo s starši. Mladostniki v tem
obdob­ju še vedno potrebujejo strukturo, ki jim pove, kje so meje – brez
mej so izgubljeni in takrat se ne počutijo dobro (Siegel, 2014), zato z izzi­
valnim obnašanjem poskušajo izzvati reakcije odraslih, ki morajo postavi­
ti mejo. Pri tem je ključnega pomena čustvena podpora voditelja interesne
aktivnosti (Mahoney, Schweder in Stattin, 2001), saj le-ta delno nadome­
sti pomanjkanje varne navezanosti s starši. Pri tem ni treba poudarjati, da
je kakovost socialnih interakcij pomembnejša od količine vseh interak­
cij (torej dobro vzpostavljena vez z enim pomembnim drugim je v razvoju
mladostnika pomembnejša od več površnih vezi).

Negativno se z zadovoljstvom z življenjem povezujeta strah pred pre­
verjanjem znanja (Štraus, 2017) in pogostost doživljanja medvrstniškega
nasilja (Navaro, Ruiz-Oliva, Larranaga in Yubero, 2013; Šterman Ivančič,
2017; Štraus, 2017). Tudi učiteljev nadzor v razredu in višja zahtevnost
šolskega dela sta negativno povezana z občutki pritiska, kar posledično se­
veda vodi v nižje učenčevo blagostanje (Modin in Östberg, 2009; Samdal
et al., 1998).

Nenazadnje pa ne pozabimo na učitelje! Raziskave kažejo, da učitelji
v šolah, kjer na primer vladata red in podpora, poročajo o višjem zadovolj­
stvu na delovnem mestu in nižji stopnji izgorelosti (Aldridge and Fraser,
2016; Berg and Cornell, 2016; Mostafa and Pál, 2018), kar posredno vpli­
va tudi na doživljanje višjega zadovoljstva z življenjem in večjega blagosta­
nja. Nekatere raziskave kažejo tudi na povezanost med višjim zadovolj­
stvom učitelja z večjo uspešnostjo učencev ali dijakov (Scott Patric, 2007),
pa tudi na višje ravni zadovoljstva z življenjem dijakov (Braun, Schonert-
Reichl in Roeser, 2020). Predvidevamo, da zadovoljni učitelji nudijo večjo
čustveno in instrumentalno podporo učencem, so bolj angažirani in izra­
žajo večje navdušenje pri poučevanju.

91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98