Page 90 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 90
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

doseganje razvojnih mejnikov v obdobju mladostništva se pozitivno pove­
zuje z mladostnikovim zadovoljstvom z življenjem (Kins in Beyers, 2010).

Zadovoljstvo z življenjem je pomemben mediator pri vrsti problema­
tičnih vedenj otroka in mladostnika. Višje zadovoljstvo z življenjem pri
mladostnikih zmanjšuje tudi vpliv večjih stresnih dogodkov na razvoj psi­
hičnih težav mladostnika (Suldo in Huebner, 2004a). Pri mladostnikih,
ki pogosteje zlorabljajo alkohol ali droge ali izkazujejo druga tvegana ve­
denja, pa raziskovalci ugotavljajo nižje zadovoljstvo z življenjem (Zullig et
al., 2001).
Biološki in okoljski dejavniki zadovoljstva z življenjem
Na tem mestu je treba poudariti, da se raziskovalci še niso poenotili, kolik­
šen vpliv na razvoj zadovoljstva z življenjem imajo biološki dejavniki in
kolikšnega okoljski.

Biološki dejavniki določajo osnovno raven zadovoljstva, h kateri se
posameznik vrača, ne glede na pozitivne in negativne dogodke v življen­
ju (Headey and Wearing, 1989). Prav tako določajo občutljivost posame­
znika na dogodke v življenju (Gray, 1981). Zadovoljstvo z življenjem blaži
negativne vplive stresnih dogodkov in vzpodbuja uspešno delovanje posa­
meznika (Park, 2004), saj naj bi po Lazarusovi teoriji o stresu (1993) po­
samezniki s pozitivnim vrednotenjem življenja (kot ga nakazuje zadovolj­
stvo z življenjem) zunanje dogodke pogosteje ocenjevali kot izziv in ne kot
grožnjo, zaradi česar doživljajo prijetnejša čustva in izbirajo bolj uspešne
strategije soočanja s stresom.

Kasneje so se teorije osredotočile na raziskovanje vpliva domače­
ga okolja na posameznikovo zadovoljstvo v življenju. Raziskovalci ugota­
vljajo, da imajo starši od najzgodnejšega obdobja ogromen vpliv na razvoj
otroka (Dew in Huebner, 1994). Odzivanje in ravnanje staršev lahko ele­
gantno strnemo v sloge starševstva, ki na zadovoljstvo z življenjem otroka
in kasneje mladostnika vplivajo pozitivno (avtoritativni slog1) ali negativ­
no (avtokratski slog in permisivni slog) (Abdi et al., 2014, Desjardins et
al., 2008). Podpora staršev se namreč visoko povezuje z mladostnikovim
zadovoljstvom z življenjem (Štraus, 2017).

Raziskovalci ugotavljajo, da je mladostnikovo zadovoljstvo z življen­
jem mediator med učinki starševskega sloga in njegovim problematičnim
vedenjem (usmerjenim navzven ali navznoter): pomanjkanje starševske
čustvene in instrumentalne podpore bo na mladostnika z visokim zado­
voljstvom z življenjem manj negativno vplivalo kot na mladostnika z niz­
kim zadovoljstvom z življenjem (Suldo in Huebner, 2004b).

1 Sem dodajava še povezovalno/sočutno/zavestno starševstvo (npr. Shefali, 2010), ki se po-
javlja v zadnjih letih.

88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95