Page 88 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 88
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

(angl. subjective well being) obsega dve področji: 1) kognitivno oceno o za­
dovoljstvu v življenju nasploh in na posameznih življenjskih področjih ter
2) čustveno doživljanje (kako pogosto in intenzivno doživljamo pozitivna
in negativna čustva).

Podobno tudi v raziskavi PISA (OECD, 2017) učenčevo blagostanje
opredelijo s tistimi sposobnosti in priložnosti, ki jih posameznik potrebu­
je, da bi živel srečno in izpolnjujoče. Razdelijo jih na 5 področij (Borgonovi
in Pál, 2016): kognitivno (učenčevo znanje, spretnosti in temelji za učin­
kovito vključevanje v družbo), psihološko (vrednotenje lastnega življenja,
zavzetost za šolo, cilji za prihodnost), fizično (zdravje, športne aktivnosti,
zdrava prehrana), socialno (kakovost socialnega življenja s primarno dru­
žino, sovrstniki in učitelji) in materialno (materialni viri staršev, da zado­
voljijo učenčeve potrebe, in šole za uspešno učenje in razvoj).

Kot osnovni kazalnik blagostanja mnogo raziskovalcev uporablja kar
kognitivno komponento, ker 1) zajema in presega takojšnje učinke življenj­
skih dogodkov in razpoloženjskih stanj (Diener et al., 1999; Veenhoven,
2012; OECD, 2019), 2) samostojno pojasni pomemben delež skupne va­
riance blagostanja in 3) vpliva na druga pomembna vedenja posamezni­
ka (npr. na vedenja, ki preprečujejo razvoj depresivnih stanj, povečujejo
zdravstveno blagostanje ter omogočajo učinkovite medosebne odnose in
uspešno funkcioniranje posameznika na poklicnem področju) (Gilman
in Huebner, 2003).

Kognitivno komponento blagostanja nekateri raziskovalci imenu­
jejo in opredeljujejo kot zadovoljstvo z življenjem (angl. life satisfaction)
(Diener et al, 1999; Gilman in Huebner, 2003). V raziskavi PISA ga opre­
delijo kot učenčevo splošno oceno lastnega življenja in ga obravnavajo sku­
paj z učenčevim dojemanjem namena in smisla lastnega življenja (OECD,
2019). Zaradi slednjega oceno zadovoljstva z življenjem v raziskavi PISA
umestijo na psihološko področje (Borgonovi in Pál, 2016).
Kaj o zadovoljstvu z življenjem slovenskih mladostnikov kažejo
dosedanji rezultati raziskave PISA?
Raziskava PISA 2018 ugotavlja, da je večina slovenskih 15-letnikov zado­
voljna z lastnim življenjem (OECD, 2019), vendar so v primerjavi s pov­
prečjem OECD (M = 7,04) poročali o nekoliko nižjem zadovoljstvu z
živl­ jenjem (M = 6,86). O zadovoljstvu z življenjem (ocena med 7 in 10) je
poročalo 64 % 15-letnikov (povprečje držav OECD 67 %), o nezadovolj­
stvu (ocena med 0 in 4) pa 20 % 15-letnikov (povprečje držav OECD 16
%), kar je za 4 odstotne točke več kot leta 2015 (Šterman Ivančič, 2019).

86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93