Page 87 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 87
ezanost šolske klime z zaznavanjem zadovoljstva
z življenjem slovenskih mladostnikov
v raziskavi PISA 2018

Neja Markelj, Fakulteta za šport Univerze v Ljubljani
Vedrana Sember, Fakulteta za šport Univerze v Ljubljani

Teoretični okvir

Mladostniki v šoli in ob delu za šolo preživijo večji del svojega
časa. Vpliv šole, kamor vključujemo ne samo šolsko delo, temveč
tudi socializacijo, interakcijo z vrstniki in učitelji, je lahko na
občutja mladostnika precejšen. Interakcija mladostnika z varnim, kako­
vostnim in stabilnim socialnim okoljem sooblikuje razvoj pozitivnega fi­
zičnega, kognitivnega, čustvenega, socialnega in ekonomskega kapitala, ki
je podlaga za njegovo zdravje in blagostanje kasneje v življenju (Blakemore
in Mills, 2014). Ti isti vzorci pa se prenašajo tudi naprej v naslednjo gene­
racijo (Patton et al., 2016). Ravno zaradi tega je mladostništvo (poleg pr­
vih otroških let) drugo okno priložnosti, kako povečati zdravje in blago­
stanje posameznika in družbe.

Razumevanje koncepta zadovoljstva z življenjem v prispevku
Nivo blagostanja, tj. »posameznikova kognitivna in afektivna ocena svo­
jega življenja« (Diener, 2000: str. 34), je pomemben, ker pomembno vpli­
va na kakovost posameznikovega življenja (Skevington in Böhnke, 2018):
pozitivno blagostanje omogoča več priložnosti za socialno in osebno
rast, raziskovalno vedenje in za razvoj pozitivnega psihološkega kapita­
la, pomembnega za oblikovanje ustreznih obrambnih strategij (Gilman
in Huebner, 2003). Na drugi strani pa pozitivno blagostanje omili de­
lovanje različnih negativnih genetskih ali okoljskih dejavnikov, kot so
npr. razvoj mentalne bolezni ali nefunkcionalni odnosi (Park, 2004). Po
Kashdanu (2004) raziskovalci danes soglašajo, da koncept blagostanja

https://doi.org/10.32320/1581-6044.31(1-2)85-107 85
izvirni znanstveni članek
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92