Page 75 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 75
m. šimenc, s. štraus ■ ima miselnost o nespremenljivosti inteligentnosti ...

tudi ob višjih dosežkih, fantje z razvojno miselnostjo pa jo ob višjih do­
sežkih popravljajo.

Zaznava težav na preizkusu branja PISA

Ta mera je ključnega pomena za našo analizo. V raziskavi PISA 2018 so­
delujoči učenci so bili v spremljajočem vprašalniku vprašani o zaznavi te­
žav na pravkar zaključenem preizkusu branja. Ker so bralni dosežki, ki jih
v naši analizi (in nasploh v raziskavi PISA) uporabljamo za kazalnik de­
janske bralne pismenosti, izpeljani iz njihove uspešnosti na tem preizku­
su, nam odgovori učencev o zaznavanju težav na tem preizkusu omogoča­
jo dodaten vpogled v njihovo doživljanje lastnega branja. Za dva učenca z
enakimi dosežki bi v idealni povezanosti dosežkov z zaznavanjem težav na
preizkusu pričakovali, da bosta enako oziroma podobno odgovorila o teh
težavah. Ob predstavitvi mer bralne samopodobe smo v Tabeli 1 navedli
tudi medsebojne korelacije teh mer in dosežkov, ki kažejo, da je korelacija
med bralnim dosežkom in zaznavo težav na preizkusu branja PISA »le«
–0,34 (popolna korelacija bi bila –1). Četrto raziskovalno vprašanje izha­
ja iz zanimanja, ali na to korelacijo dodatno učinkuje tudi fiksna misel­
nost. Smiselno je pričakovati, da so zaznave težav pri branju nasploh po­
dobne, seveda pa ne skladne, z zaznavami težav na preizkusu branja PISA.
Korelacija med tema dvema merama, predstavljena v Tabeli 1, je 0,47 (po­
polna bi bila enaka 1). Četrto raziskovalno vprašanje izhaja tudi iz zani­
manja, ali sta povezanosti bralne pismenosti s tema merama zaznavanja
težav medsebojno podobni in ali ima pri tem fiksna miselnost dodatni
učinek.

Analiza kaže, da so povprečno šibke bralke z razvojno miselnostjo
zaznale povprečen obseg težav na preizkusu branja PISA (konstanta 0,02),
enako šibke bralke s fiksno miselnostjo pa poročajo o 17 odstotkov stan­
dardnega odklona nadpovprečnem obsegu teh težav (sprememba 0,15,
oziroma skupen koeficient 0,02 + 0,15 = 0,17). Ob enakih dosežkih na
i­stem, pravkar zaključenem preizkusu branja, na katerem so se oboja de­
kleta najverjetneje soočala s približno enakim obsegom težav, povprečno
bralno šibko pismena dekleta s fiksno miselnostjo poročajo o več težavah
kot enako bralno pismena dekleta z razvojno miselnostjo. Sklepamo lah­
ko, da so šibkejše bralke s fiksno miselnostjo premalo samozavestne glede
teh težav. To dodatno podkrepi razumevanje, da je tudi prej ugotovljeno
večje zaznavanje težav pri branju nasploh pri teh dekletih izkaz prenizke
samozavesti. Zanimivo je torej, da se fiksna miselnost deklet ne odraža v
samopodobi o bralni kompetentnosti, ampak v zaznavanju težav.

Naklon učinka višje bralne pismenosti na zmanjšanje zaznave teh
težav je pri dekletih (ne glede na njihovo miselnost) približno petina do

73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80