Page 70 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 70
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

merah samopodobe pa je več podobnosti. Zanimivo je, da je največja po­
dobnost glede zaznave težav pri branju nasploh.

Za pripravo konteksta nadaljnjih analiz znotraj skupine šibkejših
bralcev in bralk poglejmo rezultate še v standardiziranih vrednostih, izpel­
janih za to skupino (tabelarični podatki so pri soavtorici). Tako za dekleta
kot fante je razlika v bralnih dosežkih med tistimi z razvojno in tistimi s
fiksno miselnostjo tudi v tem primeru skoraj tretjina standardnega odklo­
na, razlika v zaznavanju težav na preizkusu branja PISA pa je med petino
in četrtino standardnega odklona – torej nekoliko manjša, kot je razlika v
standardiziranih vrednostih v celotni populaciji. To bi utegnilo izhajati iz
tega, da so procesi oblikovanja samopodobe učno šibkejših učencev dru­
gačni od procesov za učno uspešnejše učence (Marsh idr., 2016).

Ali se za šibkejše bralce in bralke učinek dejanske bralne pismenosti
na bralno samopodobo ob fiksni miselnosti razlikuje od učinka
ob razvojni miselnosti?
Omenili smo že, da ima to raziskovalno vprašanje dve podvprašanji:

4a) Ali se ob enaki bralni pismenosti ravni bralne samopodobe med tis­
timi z razvojno in tistimi s fiksno miselnostjo razlikujejo?

4b) Ali se ob spremembi bralne pismenosti naklon spremembe bralne
samopodobe med tistimi z razvojno in tistimi s fiksno miselnostjo
razlikuje?

Z do sedaj opravljenimi primerjavami bralne samopodobe med sku­
pinami 15-letnikov z razvojno in fiksno miselnostjo smo predstavili sploš­
no sliko na ravni povprečij mer v teh skupinah. Iz teh primerjav je vi­
deti, da šibkejši bralci in bralke s fiksno miselnostjo ne le nimajo višje
bralne samopodobe od sovrstnikov z razvojno miselnostjo, ampak ima­
jo to samopodobo nižjo. To bi nasprotovalo uvodoma povzetim ugotovit­
vam Ehrlinger in Dweck (2016) o previsoki samopodobi tistih s fiksno
miselnostjo.

Vendar v dosedanjih analizah nismo upoštevali, da dejanska zmož­
nost branja, ki je tudi med šibkejšimi bralci in bralkami raznolika, igra
vlogo v oblikovanju samopodobe. Naslavljanje domneve o preveliki samo­
podobi je zato treba zasnovati kot obravnavo razlik v samopodobi med ti­
stimi z razvojno in tistimi s fiksno miselnostjo, ki imajo sicer podobne
bralne dosežke. Podobno se lahko vprašamo, kakšen je učinek višjih do­
sežkov na višjo samopodobo za skupino z razvojno in za skupino s f­iksno
miselnostjo. Tovrstne učinke smo analizirali z regresijsko analizo posa­
meznih mer samopodobe, pri čemer smo kot napovednik uporabili bralni

68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75