Page 73 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 73
m. šimenc, s. štraus ■ ima miselnost o nespremenljivosti inteligentnosti ...

in samopodobo pri dekletih enak, ne glede na to, ali sprejemajo razvojno
ali fiksno miselnost.

Za povprečno šibko bralno pismene fante z razvojno miselnostjo
analiza kaže, da, tako kot dekleta, izražajo povprečno raven samopodo­
be o bralni kompetentnosti (konstanta 0,00). Sprememba v samopodobi
za fante s fiksno miselnostjo ni statistično pomembna (koeficient –0,06),
zato tudi fantje s fiksno miselnostjo in povprečnimi dosežki izražajo pov­
prečno samopodobo. Sprememba v samopodobi ob višjih dosežkih je za
fante z razvojno miselnostjo 0,24; učinek za en standardni odklon viš­
jega dosežka je tako v 24 odstotkih višji bralni samopodobi teh fantov.
Tudi pri fantih križnega učinka fiksne miselnosti nismo zaznali (koefici­
ent –0,07 ni statistično pomemben).

Ugotavljamo, da je odnos med bralnimi dosežki in samopodobo o
bralni kompetentnosti pri obeh spolih podoben ne glede na sprejemanje
razvojne ali fiksne miselnosti: povprečno šibki bralci in bralke izražajo
povprečno samozavest (znotraj obravnavane skupine šibkejših bralcev in
bralk) in za vse višja bralna pismenost predstavlja približno enako višjo sa­
mozavest. Iz tega lahko za celotno skupino šibkejših bralk in bralcev skle­
pamo, da sprejemanje fiksne miselnosti ne spreminja odnosa med njihovi­
ma bralno pismenostjo in samopodobo o bralni kompetentnosti. Še več,
samopodoba o bralni kompetentnosti je enaka za vse enako šibko bralno
pismene. To predstavlja pomembno izhodišče za interpretacije rezultatov
nadaljnjih analiz zaznavanja težav pri branju. Domnev o previsoki ali pre­
nizki samozavesti tistih s fiksno miselnostjo v primerjavi s tistimi z razvoj­
no miselnostjo s to analizo torej nismo potrdili.

Zaznava težav pri branju nasploh

Povprečno šibke bralke z razvojno miselnostjo zaznavajo povprečno raven
težav pri svojem branju nasploh (konstanta 0,05 ni statistično pomemb­
na). Enako pismene bralke s fiksno miselnostjo zaznavajo več težav pri
branju (koeficient spremembe je 0,10 in je statistično pomemben; raven
zaznavanja težav skupaj je 0,05 + 0,10 = 0,15, kar predstavlja 15 odstotkov
standardnega odklona nadpovprečno zaznavo težav). Rezultati torej kaže­
jo, da fiksna miselnost pri teh dekletih, kljub enakim dosežkom, učinkuje
v večji zaznavi bralnih težav. Zdi se torej, da so ta dekleta premalo samo­
zavestna.7 Več bomo vedeli nekoliko kasneje, ko bomo obravnavali zazna­
vo težav na preizkusu branja PISA.

Za šibkejše bralke z razvojno miselnostjo se učinek bralne pismeno­
sti na zaznavo težav kaže v za 22 odstotkov standardnega odklona manjši

7 Izraz »samozavest« v interpretacijah uporabljamo poenostavljeno kot sinonim za sam-
opodobo.
71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78