Page 77 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 77
m. šimenc, s. štraus ■ ima miselnost o nespremenljivosti inteligentnosti ...

Razprava

Se fiksna miselnost odraža v neustrezni samopodobi? V nekaterih prime­
rih se zdi, da se. Rezultati naših analiz kažejo, da razlik med spoloma v
pogostosti sprejemanja fiksne miselnosti ni, tudi ko jih gledamo po rav­
neh bralne pismenosti, za katero je znano, da dekleta v povprečju dosega­
jo višje rezultate od fantov (prvo in drugo raziskovalno vprašanje). Znano
je tudi, da je bralna samopodoba med dekleti in fanti na splošno različ­
na (OECD, 2019a; Mullis et al., 2017), v naših analizah pa smo prepozna­
li tudi različnost znotraj spolov glede na miselnost, ki jo sprejemajo (tret­
je raziskovalno vprašanje). Rezultati jasno kažejo pozitivne (korelacijske)
učinke razvojne miselnosti v smislu boljših rezultatov v dosežkih in samo­
podobi za dekleta oziroma fante z razvojno miselnostjo v primerjavi z re­
zultati sovrstnikov istega spola s fiksno miselnostjo. Ti učinki se kažejo za
vse tri mere samopodobe iz baze PISA 2018. Podobno smo pozitivne učin­
ke razvojne miselnosti prepoznali v obravnavi le šibkejših bralcev in bralk
(tudi tretje raziskovalno vprašanje). Ti rezultati se skladajo z uvodoma na­
vedenimi raziskavami in našimi postavljenimi domnevami.

Potem smo vzorce odnosov med fiksno miselnostjo, bralnimi dosež­
ki in bralno samopodobo raziskovali ob uravnavi primerjav le med tistimi
s podobnimi dosežki (četrto raziskovalno vprašanje). Prej nakazani po­
zitivni učinki razvojne miselnosti pri vseh treh merah samopodobe so se
nekoliko spremenili. Rezultati najprej kažejo, da imajo povprečno šibki
bralci in bralke vsi povprečno šibko samopodobo o bralni kompetentno­
sti (torej enako raven te samopodobe), nekaj višja pismenost pa pri vseh
predstavlja približno enako višjo samopodobo. Glede na stabilnost teh re­
zultatov po vseh podskupinah po spolu in po miselnostih jih avtorja oce­
njujeva za realne.

Zaznavanje težav pa pokaže povsem drugo dimenzijo v samopodobi.
Povprečno šibke bralke z razvojno miselnostjo zaznavajo (za šibkejše bral­
ce in bralke) povprečen obseg težav tako pri branju nasploh kot na preiz­
kusu PISA. Višja pismenost pri teh dekletih predstavlja manj zaznavanja
težav, kar je pričakovano. Enako šibke bralke s fiksno miselnostjo zaznava­
jo več težav, tako pri branju nasploh kot na preizkusu PISA. Ker imajo na
preizkusu PISA enake dosežke kot sovrstnice z razvojno miselnostjo, lah­
ko sklepamo, da se fiksna miselnost pri teh dekletih odraža v prenizki sa­
mozavesti. Ali pa so dekleta z razvojno miselnostjo samozavestna preveč?
Z naslanjanjem na »povprečnost« samopodobe o bralni kompetentnosti
za vse primerjane skupine avtorja meniva, da gre za prenizko samozavest
deklet s fiksno miselnostjo.

75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82