Page 78 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 78
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

Fantje, ne glede na enake dosežke, o zaznavanju težav poročajo dru­
gače. Povprečno šibki bralci obeh miselnosti zaznavajo podpovprečen ob­
seg težav pri branju nasploh. Z izhodiščem »povprečnosti« pri bralni
kompetentnosti iz tega sklepamo, da so šibki bralci glede svojih težav pri
branju preveč samozavestni. Vendar glede teh težav nekoliko višja bralna
pismenost šibkejših bralcev z razvojno miselnostjo predstavlja manj po­
večano samozavest, kot je ta naklon pri šibkejših bralkah. Zdi se, da se
ob višjih dosežkih prevelika samozavest teh fantov nekoliko »popravlja«.
Ne pa fantov s fiksno miselnostjo, za katere nekoliko višja pismenost pred­
stavlja enak naklon višje samozavesti kot za dekleta. Zdi se, da fiksna mi­
selnost fante dodatno ovira pri realnem prepoznavanju primanjkljajev v
branju.

Vendar je zanimivo, da se ta negativni učinek fiksne miselnosti fan­
tov ne pokaže pri zaznavanju težav na preizkusu branja PISA. Medtem ko
povprečno šibki bralci z razvojno miselnostjo, podobno kot za branje na­
sploh, poročajo o podpovprečnem obsegu težav na preizkusu PISA, pov­
prečno šibki bralci s fiksno miselnostjo poročajo o povprečnem obsegu
teh težav, kar se, glede na ostala izhodišča, zdi realna samoocena.

Rezultate naših analiz za četrto raziskovalno vprašanje lahko del­
no primerjamo s predhodnimi raziskavami. Naši rezultati glede poročan­
ja šibkejših bralcev o lastnih težavah pri branju se povezujejo z rezultati
Ehrlinger in Dweck (2016), ki sta sicer preveliko samozavest tistih s fiksno
miselnostjo ugotovili glede normativnih samoprimerjav posameznika z
drugimi člani analizirane skupine. O razlikah med spoloma avtorici ne
govorita, je pa zanimivo, da sta pokazali, da je posrednik med fiksno mi­
selnostjo in preveliko samozavestjo izogibanje posvečanja pozornosti te­
žavnejšim nalogam (ibid). To se zdi smiselno, če ob tem domnevamo,
da se ob težavnejših nalogah tistim s fiksno miselnostjo vzbujajo straho­
vi, da bodo razkrinkani glede svoje nesposobnosti. Čeprav Watson et al.
(2019) v svojih analizah prevelike samozavesti niso naslavljali primerjav
med ­fiksno in razvojno miselnostjo, se naši rezultati za zaznavanje težav
pri branju nasploh in delno za zaznavanje težav na preizkusu branja PISA
skladajo z njihovimi ugotovitvami, da so ženske bolj realistične v samo­
ocenah in moški nekoliko preveč samozavestni.

Naše rezultate lahko povežemo tudi z rezultati Marsh et al. ( 2016)
o »dvoreznosti« vlaganja truda, s katerimi lahko dodatno pojasnimo, za­
kaj smo pri samopodobi o bralni kompetentnosti zaznali »povprečnost«,
pri zaznavanju težav pa ne. Zaznavanje težav lahko namreč predstavlja pri­
tisk za vlaganje truda. Avtorji so v raziskavi pokazali, da je za učence z rela­
tivno nizko učno samopodobo na nekem področju (raziskava se je nanaša­
la na matematiko), ki torej v učni situaciji verjetneje pričakujejo neuspeh,

76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83