Page 72 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 72
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

Najprej povejmo, da z modeli učinkov bralnih dosežkov na mere
bralne samopodobe v naši analizi pojasnimo le manjše deleže variance v
bralnih samopodobah, največ do 6 odstotkov. To je pričakovano, saj so re­
gresijski modeli zelo preprosti, na oblikovanje samopodobe pa znano de­
luje še vrsta drugih (prepoznanih in neprepoznanih) dejavnikov (Marsh
in Craven, 2006). Vendar s preprostim regresijskim modelom poskušamo
ohranjati jasnost interpretacij o povezanosti med bralno pismenostjo in
bralno samopodobo ter kontekstom, ki ga pri tem določa miselnost o (ne)-
spremenljivosti inteligence.

Poglejmo podrobneje rezultate regresijskih analiz za posamezne
mere bralne samopodobe.6

Samopodoba o bralni kompetentnosti

Za samopodobo o bralni kompetentnosti lahko iz rezultatov naše anali­
ze razberemo, da imajo dekleta s povprečnim dosežkom (med šibkejšimi
bralci in bralkami – torej povprečno šibke bralke) približno povprečno
(glede na šibkejše bralce in bralke) raven samopodobe o svoji bralni kom­
petentnosti (konstanta 0,03); to velja tako za tiste z razvojno kot za tiste s
fiksno miselnostjo (koeficient spremembe v samopodobi ob fiksni misel­
nosti ni statistično pomemben). Naklon učinka bralne pismenosti na sa­
mopodobo ob razvojni miselnosti je 0,23, kar pomeni, da je med dvema
skupinama šibkejših bralk z razvojno miselnostjo, ki se po bralnem dosež­
ku razlikujeta za en standardni odklon (znotraj celotne skupine šibkejših
bralcev in bralk), povprečna razlika v bralni samopodobi 0,23 standardne­
ga odklona te mere (zopet znotraj celotne skupine, ki jo analiziramo). Pri
tem imajo višjo bralno samopodobo dekleta z višjimi dosežki. Za šibkejše
bralke z razvojno miselnostjo višji dosežek tako predstavlja za 23 odstot­
kov standardnega odklona višjo bralno samopodobo.

Križnega učinka fiksne miselnosti šibkejših bralk v tem odnosu ni­
smo zaznali. To pomeni, da je naklon učinka za šibkejše bralke s fiksno
miselnostjo podoben naklonu za tiste z razvojno miselnostjo. Ob ena­
kih dosežkih imajo torej šibkejše bralke podobno samozavest glede svo­
jega branja ne glede na to, ali sprejemajo fiksno ali razvojno miselnost, in
za oboje višji dosežki predstavljajo tudi enako višjo samozavest. Razlika
v nižji povprečni bralni samopodobi deklet s fiksno miselnostjo od de­
klet z razvojno miselnostjo, ki smo jo zaznali v analizi za tretje razisko­
valno vprašanje, tako verjetno izhaja iz tega, da imajo na splošno dekle­
ta s f­iksno miselnostjo tudi nekoliko nižje bralne dosežke (Tabela 3).
Analiza za četrto raziskovalno vprašanje pa kaže, da je odnos med dosežki

6 V interpretacijah rezultatov v nadaljevanju za vsa povprečja in standardne odklone velja,
da govorimo o skupini šibkejših bralcev in bralk.

70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77