Page 68 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 68
lsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

in dekleti s fiksno miselnostjo je torej polovica ene ravni dosežkov na med­
narodni lestv­ ici PISA. Pri fantih je ta razlika nekoliko manjša.

Tabela 3: Bralni dosežki in bralna samopodoba slovenskih 15-letnikov
glede na sprejemanje fiksne oziroma razvojne miselnosti, po spolu.

Dekleta Vsa Razvojna Fiksna Razlika
dekleta miselnost miselnost (razvojna
bralni dosežek 517 (1,9) (52 odstotkov) (48 odstotkov) – fiksna)
samopodoba o bralni
kompetentnosti 536 (2,6) 500 (3,1) 36 (3,1)
zaznava težav pri branju 0,16 (0,04)
nasploh 0,17 (0,02) 0,25 (0,03) 0,09 (0,03)
zaznava težav na preizku- -0,18 (0,04)
su branja PISA -0,01 (0,02) -0,10 (0,02) 0,08 (0,03)
-0,27 (0,04)
0,00 (0,02) -0,14 (0,03) 0,14 (0,03)

Fantje Vsi fantje Razvojna Fiksna Razlika
475 (1,7) miselnost miselnost (razvojna
bralni dosežek (51 odstotkov) (49 odstotkov) – fiksna)
samopodoba o bralni 0,02 (0,02)
kompetentnosti -0,05 (0,02) 493 (2,6) 465 (3,0) 28 (3,0)
zaznava težav pri branju -0,04 (0,02) 0,14 (0,04)
nasploh 0,09 (0,03) -0,05 (0,03)
zaznava težav na preizku- -0,12 (0,04)
su branja PISA -0,11 (0,03) 0,01 (0,03)
-0,27 (0,05)
-0,17 (0,03) 0,10 (0,04)

Opomba: Standardne napake so navedene v oklepajih.
Vir: Baza podatkov PISA 2018, lastni izračuni.

Po drugi strani lahko razlike vrednotimo v standardiziranih vred­
nostih, izpeljanih za celotno populacijo slovenskih 15-letnikov.4 Razlika v
standardiziranih vrednostih bralnih dosežkov pri dekletih predstavlja 38
odstotkov standardnega odklona bralnih dosežkov v celotni populaciji,
pri fantih pa 30 odstotkov.

Prav tako vse tri mere kažejo (povprečno) ugodnejšo bralno samopo­
dobo za fante in dekleta z razvojno miselnostjo v primerjavi s sovrstniki s
fiksno miselnostjo. Dekleta in fantje z razvojno miselnostjo imajo v pov­
prečju višjo samopodobo o bralni kompetentnosti in zaznavajo manj te­
žav pri branju v splošnem in na samem preizkusu branja PISA. Poglejmo
te primerjave še v specifični skupini šibkejših bralcev in bralk, kar predsta­
vljamo v Tabeli 4.

4 Tabelarični podatki so na voljo pri soavtorici.

66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73