Page 69 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 69
šimenc, s. štraus ■ ima miselnost o nespremenljivosti inteligentnosti ...

Tabela 4: Bralni dosežki in bralna samopodoba šibkejših bralcev in bralk
glede na sprejemanje fiksne oziroma razvojne miselnosti, po spolu.

Dekleta Vsa Razvojna Fiksna Razlika
dekleta miselnost miselnost (razvojna
bralni dosežek 473 (2,6) (46 odstotkov) (54 odstotkov) – fiksna)
samopodoba o bralni 0,00 (0,02) 487 (3,7)
kompetentnosti 0,04 (0,03) 464 (3,3) 23 (4,7)
zaznava težav pri bra- 0,13 (0,02) -0,04 (0,03) 0,09 (0,04)
nju nasploh 0,04 (0,03)
zaznava težav na pre- 0,20 (0,02) 0,20 (0,03) -0,16 (0,04)
izkusu branja PISA 0,08 (0,03)
0,29 (0,04) -0,21 (0,05)

Fantje Vsi fantje Razvojna Fiksna Razlika
442 (2,1) miselnost miselnost (razvojna
bralni dosežek -0,12 (0,02) (48 odstotkov) (52 odstotkov) – fiksna)
samopodoba o bralni 0,04 (0,02)
kompetentnosti 0,11 (0,03) 456 (2,9) 434 (2,7) 22 (3,6)
zaznava težav pri bra- -0,07 (0,03) -0,17 (0,03) 0,10 (0,04)
nju nasploh
zaznava težav na pre- -0,02 (0,04) 0,10 (0,03) -0,11 (0,05)
izkusu branja PISA
-0,01 (0,04) 0,22 (0,04) -0,23 (0,05)

Opomba: Standardne napake so navedene v oklepajih.
Vir: Baza podatkov PISA 2018, lastni izračuni.

Tudi za šibkejše bralce in bralke se kaže pozitivna povezanost raz­
vojne miselnosti z bralnimi dosežki in bralno samopodobo, kot smo jo
ugotovili za celotno populacijo slovenskih 15-letnikov. Šibkejše bralke z
razvojno miselnostjo imajo povprečno višje bralne dosežke, višjo samopo­
dobo o svoji bralni kompetentnosti, manj težav zaznavajo pri branju na­
sploh in poročajo o manj težavah na preizkusu branja PISA kot sovrstnice
s fiksno miselnostjo. Šibkejši bralci imajo na splošno nižje ravni bralne sa­
mopodobe od šibkejših bralk, vendar pa so tudi pri teh fantih prisotne po­
zitivne povezave z razvojno miselnostjo – tisti z razvojno miselnostjo iz­
kazujejo ugodnejše kazalnike dosežkov in samopodobe od sovrstnikov s
fiksno miselnostjo.

Ali so te korelacijske povezave za šibkejše bralce in bralke drugačne
od povezav za celotno populacijo? Gledano v vrednostih indeksov iz baze
PISA 2018, so razlike med šibkejšimi bralci in bralkami z razvojno misel­
nostjo in tistimi s fiksno miselnostjo v primerjavi s celotno populacijo,
razumljivo, manjše pri dosežkih (ker so razlike med dosežki manjše), pri

67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74