Page 63 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 63
m. šimenc, s. štraus ■ ima miselnost o nespremenljivosti inteligentnosti ...
samopodobo, kot bi jo pričakovali glede na njihove dosežke. To bi se skla
dalo z Ehrlinger in Dweck (2016).
Metode
V analizi bomo uporabili podatke iz raziskave PISA 2018, v kateri je bilo
glavno področje preverjanja branje. Za vsebinski opis spektra zmožnosti
branja, ki jih mladi izkažejo na preizkusu PISA, je mednarodna lestvica
dosežkov razdeljena v hierarhično organizirane ravni bralne pismenosti
oziroma ravni bralnih dosežkov (OECD, 2019a).
Vzorec
Vzorec slovenskih 15-letnikov, ki ga bomo uporabili za našo analizo, vklju
čuje 6401 učenca, od tega 2993 deklet in 3408 fantov, ki skupaj reprezen
tativno predstavljajo 17.138 učencev, od tega 49 odstotkov deklet in 51
odstotkov fantov. V analizah za prva tri raziskovalna vprašanja bomo upo
rabili podatke celotnega vzorca PISA 2018 za Slovenijo. Za zadnje razisko
valno vprašanje o učinku fiksne miselnosti na odnos med dosežki in sa
mopodobo pa bomo uporabili vzorec t. i. šibkejših bralcev in bralk. S tem
izrazom v članku opredeljujemo učence, ki so na mednarodni lestvici bral
ne pismenosti PISA dosegli rezultate na 3. ravni ali nižje. V vzorcu šibkej
ših bralcev in bralk je 4912 učencev, od tega 2091 deklet in 2821 fantov, ki
skupaj reprezentativno predstavljajo 12.294 učencev, od tega 44 odstot
kov deklet in 56 odstotkov fantov. Večji delež fantov med šibkejšimi bralci
in bralkami je posledica v splošnem nižjih bralnih dosežkov fantov, kar je
znano že iz drugih rezultatov (OECD, 2019a; Mullis et al., 2017).
Mere
Bralni dosežek: Bralni dosežki v raziskavi PISA so mednarodno primer
ljive mere zmožnosti branja (za več glej npr. OECD, 2019c). Bralni dose
žek slovenskih 15-letnikov je bil leta 2018 nad povprečjem OECD (495
točk na mednarodni lestvici v primerjavi s povprečjem OECD 487 točk
(OECD, 2019a; Šterman Ivančič, 2019). Povprečni dosežek šibkejših bral
cev in bralk, za katere bomo analize opravili posebej, pa je 455 točk.
Miselnost o (ne)spremenljivosti inteligence: Podatek o fiksni oziroma
razvojni miselnosti izhaja iz vprašanja v vprašalniku PISA 2018 za učence
o strinjanju s trditvijo »Tvoja inteligenca je nekaj, česar ne moreš bistveno
spremeniti«, pri čemer so učenci izbirali med odgovori »Sploh se ne strin
jam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«. Te
odgovore smo dihotomizirali v strinjanje oziroma nestrinjanje. Za učence,
ki so se strinjali s trditvijo, opredelimo, da sprejemajo fiksno miselnost, in
za učence, ki se s trditvijo niso strinjali, da sprejemajo razvojno miselnost.
61
samopodobo, kot bi jo pričakovali glede na njihove dosežke. To bi se skla
dalo z Ehrlinger in Dweck (2016).
Metode
V analizi bomo uporabili podatke iz raziskave PISA 2018, v kateri je bilo
glavno področje preverjanja branje. Za vsebinski opis spektra zmožnosti
branja, ki jih mladi izkažejo na preizkusu PISA, je mednarodna lestvica
dosežkov razdeljena v hierarhično organizirane ravni bralne pismenosti
oziroma ravni bralnih dosežkov (OECD, 2019a).
Vzorec
Vzorec slovenskih 15-letnikov, ki ga bomo uporabili za našo analizo, vklju
čuje 6401 učenca, od tega 2993 deklet in 3408 fantov, ki skupaj reprezen
tativno predstavljajo 17.138 učencev, od tega 49 odstotkov deklet in 51
odstotkov fantov. V analizah za prva tri raziskovalna vprašanja bomo upo
rabili podatke celotnega vzorca PISA 2018 za Slovenijo. Za zadnje razisko
valno vprašanje o učinku fiksne miselnosti na odnos med dosežki in sa
mopodobo pa bomo uporabili vzorec t. i. šibkejših bralcev in bralk. S tem
izrazom v članku opredeljujemo učence, ki so na mednarodni lestvici bral
ne pismenosti PISA dosegli rezultate na 3. ravni ali nižje. V vzorcu šibkej
ših bralcev in bralk je 4912 učencev, od tega 2091 deklet in 2821 fantov, ki
skupaj reprezentativno predstavljajo 12.294 učencev, od tega 44 odstot
kov deklet in 56 odstotkov fantov. Večji delež fantov med šibkejšimi bralci
in bralkami je posledica v splošnem nižjih bralnih dosežkov fantov, kar je
znano že iz drugih rezultatov (OECD, 2019a; Mullis et al., 2017).
Mere
Bralni dosežek: Bralni dosežki v raziskavi PISA so mednarodno primer
ljive mere zmožnosti branja (za več glej npr. OECD, 2019c). Bralni dose
žek slovenskih 15-letnikov je bil leta 2018 nad povprečjem OECD (495
točk na mednarodni lestvici v primerjavi s povprečjem OECD 487 točk
(OECD, 2019a; Šterman Ivančič, 2019). Povprečni dosežek šibkejših bral
cev in bralk, za katere bomo analize opravili posebej, pa je 455 točk.
Miselnost o (ne)spremenljivosti inteligence: Podatek o fiksni oziroma
razvojni miselnosti izhaja iz vprašanja v vprašalniku PISA 2018 za učence
o strinjanju s trditvijo »Tvoja inteligenca je nekaj, česar ne moreš bistveno
spremeniti«, pri čemer so učenci izbirali med odgovori »Sploh se ne strin
jam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«. Te
odgovore smo dihotomizirali v strinjanje oziroma nestrinjanje. Za učence,
ki so se strinjali s trditvijo, opredelimo, da sprejemajo fiksno miselnost, in
za učence, ki se s trditvijo niso strinjali, da sprejemajo razvojno miselnost.
61