Page 63 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 63
m. šimenc, s. štraus ■ ima miselnost o nespremenljivosti inteligentnosti ...

samopodobo, kot bi jo pričakovali glede na njihove dosežke. To bi se skla­
dalo z Ehrlinger in Dweck (2016).

Metode

V analizi bomo uporabili podatke iz raziskave PISA 2018, v kateri je bilo
glavno področje preverjanja branje. Za vsebinski opis spektra zmožnosti
branja, ki jih mladi izkažejo na preizkusu PISA, je mednarodna lestvica
dosežkov razdeljena v hierarhično organizirane ravni bralne pismenosti
oziroma ravni bralnih dosežkov (OECD, 2019a).
Vzorec
Vzorec slovenskih 15-letnikov, ki ga bomo uporabili za našo analizo, vklju­
čuje 6401 učenca, od tega 2993 deklet in 3408 fantov, ki skupaj reprezen­
tativno predstavljajo 17.138 učencev, od tega 49 odstotkov deklet in 51
odstotkov fantov. V analizah za prva tri raziskovalna vprašanja bomo upo­
rabili podatke celotnega vzorca PISA 2018 za Slovenijo. Za zadnje razisko­
valno vprašanje o učinku fiksne miselnosti na odnos med dosežki in sa­
mopodobo pa bomo uporabili vzorec t. i. šibkejših bralcev in bralk. S tem
izrazom v članku opredeljujemo učence, ki so na mednarodni lestvici bral­
ne pismenosti PISA dosegli rezultate na 3. ravni ali nižje. V vzorcu šibkej­
ših bralcev in bralk je 4912 učencev, od tega 2091 deklet in 2821 fantov, ki
skupaj reprezentativno predstavljajo 12.294 učencev, od tega 44 odstot­
kov deklet in 56 odstotkov fantov. Večji delež fantov med šibkejšimi bralci
in bralkami je posledica v splošnem nižjih bralnih dosežkov fantov, kar je
znano že iz drugih rezultatov (OECD, 2019a; Mullis et al., 2017).
Mere
Bralni dosežek: Bralni dosežki v raziskavi PISA so mednarodno primer­
ljive mere zmožnosti branja (za več glej npr. OECD, 2019c). Bralni dose­
žek slovenskih 15-letnikov je bil leta 2018 nad povprečjem OECD (495
točk na mednarodni lestvici v primerjavi s povprečjem OECD 487 točk
(OECD, 2019a; Šterman Ivančič, 2019). Povprečni dosežek šibkejših bral­
cev in bralk, za katere bomo analize opravili posebej, pa je 455 točk.

Miselnost o (ne)spremenljivosti inteligence: Podatek o fiksni oziroma
razvojni miselnosti izhaja iz vprašanja v vprašalniku PISA 2018 za učence
o strinjanju s trditvijo »Tvoja inteligenca je nekaj, česar ne moreš bistveno
spremeniti«, pri čemer so učenci izbirali med odgovori »Sploh se ne strin­
jam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strin­jam«. Te
odgovore smo dihotomizirali v strinjanje oziroma nestrin­janje. Za učence,
ki so se strinjali s trditvijo, opredelimo, da sprejemajo ­fiksno miselnost, in
za učence, ki se s trditvijo niso strinjali, da sprejemajo razvojno miselnost.

61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68